Avatar billede yumatci Nybegynder
14. januar 2007 - 08:10 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

kørende bil

Hej jeg vil i gang med et lille projekt hvor jeg skal have en bil med to motore. Bilen skal have larveføder sådan at man kan dreje den ved at kun aktivere den ene motor. Men det jeg så gerne vil have lavet er et stykke elektronik der kan styre de to motore. Det skal være noget hvor man kan få bilen til at køre en lille forudbestemt rute? nogle der har nogle ideer? jeg ved ikke hvordan ruten skal indstilles? det gør ikke noget hvis man ikke kan stille en ny rute bagefter altså at det er noget der er bygget ind i selve kredsløbet. Men må da meget gerne være noget hvor man kan indstille en ny rute? Er det for svært eller nogen der har ideer?
Avatar billede gurly Praktikant
14. januar 2007 - 09:11 #1
jeg tro ikke på at den vil køre nøjagtig samme rute hvergang
ikke uden den bliver lavet så sindsygt avanseret at den selv ved hvor i lokalet den befinder sig
Avatar billede gurly Praktikant
14. januar 2007 - 09:12 #2
og slat ikke når den skal dreje på den upræsise måde  c",)
Avatar billede kalp Novice
14. januar 2007 - 10:28 #3
så skal det være fordi du kan ombygge en af de programbare selvslående græsslå maskiner
Avatar billede rynke10 Novice
14. januar 2007 - 13:16 #4
Det er nemmere at få den til at følge et eller andet. Et magnetbånd eller en strimmel sølvpapir. Så styrer den hele tiden efter det og kører rimelig ens hver gang.
Hvis det bare er programmeret ind, så vil det blive meget unøjagtigt.
Ellers skal den styre efter noget der minder om GPS, så den selv kender afstanden fra nogen faste punkter.
Selve styringen til motoren er det letteste at lave, hver motor skal bare have en servo der kan få motoren til at køre frem og tilbage.
Avatar billede gurly Praktikant
14. januar 2007 - 17:39 #5
rynke10  > jeg er enig
Avatar billede gurly Praktikant
14. januar 2007 - 17:41 #6
der har faktisk været noget om det i tv, en international konkuranse om robotter
nok for unge teknik studderende, og det så ud til at det er en svær opgave, der var mange robbotter der ikke kunne følge banen
Avatar billede yumatci Nybegynder
14. januar 2007 - 22:24 #7
Okay tror jeg vil prøve at finde ud af at lave noget med noget sølvpapir eller magnetbånd. Men hvordan virker det hvordan får man den til at kunne vide hvor sølvpapiret er? nogle der har ideer til et lille projekt evt. links til noget nyttigt læse stof?
Avatar billede rynke10 Novice
15. januar 2007 - 00:08 #8
Hvis du vil have den til at følge et spor, så skal du have nogen følere. Evt fotoceller, som ser på farve (sort tape på hvid baggrund) eller også induktiv føler der "ser" metal.
Du skal bruge flere, så den ved om den skal til højre eller venstre. Det er ikke helt nemt, hvis nu sporet svinger skarpt 90 grader, så kan det være svært at dreje på den rigtige måde.
Der er mange konkurrencer omkring robotter hvor de laver den slags, men det er ikke helt nemt at få det til at være nøjagtigt.
Avatar billede yumatci Nybegynder
15. januar 2007 - 07:34 #9
Okay er der nogle der kender noget til de der induktive følere? hvad hedder de på engelsk? hvor kan man læse om dem?
Avatar billede rynke10 Novice
15. januar 2007 - 09:36 #10
Selve føleren er lidt at sammenligne med en kontakt. Istedet for mekanisk at påvirke den, aktiveres den når der kommer noget metal hen foran følere.
Der findes rigtig mange typer. Forskellig størrelse og hvor langt de kan aftaste. Du skal nok have noget lidt følsomt, hvis du vil taste på et helt tyndt metalbånd.
Alternativt kunne du bruge en optisk aftastning, det tror jeg kan laves billigere.

Den simple løsning er 3 følere på række. Når bilen kører er den midterste føler på båndet. Ser den venstre føler noget, skal bilen styre lidt til venstre. Problemerne kommer først hvis du vil følge en kompliceret kurve med skarpe sving.
Her er lidt om induktive aftastere.
http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/rswww/searchBrowseAction.do?N=4294645720&name=SiteStandard&forwardingPage=browse&callingPage=/jsp/line/line.jsp&BV_SessionID=@@@@0225963226.1168847876@@@@&BV_EngineID=ccdkaddjlefkihlcefeceeldgondhgl.0&cacheID=dkie&Nr=avl:dk
http://omron-industrial.com/dk_da/home/products/sensing/InductiveSensor/default.asp?ComponentID=34306&SourcePageID=33638#1

Alternativt findes et hav af optiske komponenter. f.ex.
http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/rswww/searchBrowseAction.do?Nr=avl%3adk&N=4294644618&name=SiteStandard&forwardingPage=line&R=0197031&callingPage=/jsp/browse/browse.jsp&BV_SessionID=@@@@0856483167.1168849603@@@@&BV_EngineID=ccdhaddjlefkifkcefeceeldgkidhgk.0&cacheID=dkie
Avatar billede gurly Praktikant
30. januar 2007 - 23:11 #11
rynke10  > det var da nogle kedelige link, de virker jo ikke ?
Avatar billede rynke10 Novice
31. januar 2007 - 02:00 #12
Kan vist ikke linke direkte på rs.
Ellers gå ind på www.reonline.dk og søg efter "inductive sensor" og optical sesnor, så burde de komme frem. Det sidste link fra omron virker stadig
Avatar billede rynke10 Novice
31. januar 2007 - 02:02 #13
og så skriver jeg naturligvis forkert :-( det var www.rsonline.dk
Avatar billede rali Praktikant
14. februar 2007 - 21:32 #14
Du kunne bruge en ledning påtrykt et vekslende signal som "guideline". For at detektere signalet i ledningen kune du bruge en eller flere spoler som ville blive påvirket af signalet. Det er sådan at en ledning hvori der løber en strøm, opsætter en magnetfelt omkring sig. Hvis strømretningen hele tiden ændres, ændres magnetfeltes retning om ledningen også. Dette kan udnyttes til at inducere en strøm i en spole. Strømmen i spolen kan så bruges som "styre" signal.