Det kommer vel an på hvor lang tid du regner med at beholde den. Når den pludselig har kørt rigtig mange kilometer, så er årgangen jo pludselig det eneste der tæller. Bortset selvfølgelig fra standen. Den er jo heller ikke uden betydning nu.
En bil, der har kørt 230.000, kan hurtigt blive meget dyr at holde i gang.
Min erfaring med biler (40 år og 14 biler + plus stor interesse for biler generelt) betyder, at jeg aldrig ville købe en bil med 230.000 km på bagen, hvis jeg vil være nogenlunde sikker på, at jeg kan sætte mig ind i den og regne med, at den vil bringe mig fra A til B uden problemer.
Du kan få en ny C5, benzin, til 270.000.
Hvor mange kilometer kører du årligt? Jeg ved godt, at diesel er "hot" for øjeblikket, men generelt kan det ikke betale sig, medmindre man kører mange kilometer hvert år.
milter. du læser spørgsmålet forkert...som jeg ser det.
på basis af egne personlige erfaringer med bilkørb vil jeg altid gå efter lavt kilometertal, frem for en årgang eller 2 nyere
købte for 2 år siden en flot mondeo 2,0 1997 med 79000 på tæleren. har pt kørt over 30000 i den uden et eneste værkstedsbesøg, undtaget dækskift. glæder mig til hvad synet inden længe siger
ved siden af holdt en identisk model 1998 med 149000 på tæleren. Der kunne spares 20000, men den var så heller ikke nær så flot. min pointe er, at kilometerdifferencen stadig er på min side og vil være det næste år med.
hvis du har råd, især hvis du låner i friværdi er 31000 jo ikke mange basører
tjek i øvrigt også hos fx fdm om der er andre forhold som kan gøre sig gældende ved at vælge en senere årgang. sikkerhedsudstyr og andet udstyr kan jo have udviklit sig
Jeg håber ikke, jeg kommer til at kede jer med dette indlæg, men jeg ved af erfaring, at når jeg først får begyndt med noget om biler, så er det somme tider svært for mig at stoppe ;)
c-holst =>
Jeg tror, vi egentlig er enige. Du skriver:
"på basis af egne personlige erfaringer med bilkørb vil jeg altid gå efter lavt kilometertal..."
Jeg skriver:
"...at jeg aldrig ville købe en bil med 230.000 km på bagen..."
Jeg har altid selv lavet alle de reparationer og ændringer på mine biler, jeg kunne. Bl. a. har jeg modificeret en Morris Mascot motor fra 42HK til ca. 75Hk på mit køkkenbord.
De grunde man benytter sig af, når man skal købe bil, afhænger af mange ting, og "sund fornuft" står ikke altid øverst på listen. Hvis man absolut vil have en diesel, så gør man selvfølgeligt det, men jeg prøver at gøre "phuc69" opmærksom på, at han skal være klar over fordele og ulemper ved at købe de biler, han har nævnt. Det kommer an på, hvad den skal bruges til, hvis man ikke skal fortryde det 3 måneder senere.
For øjeblikket har jeg selv 3 biler, to Renault Lagunaer og en Mercedes 450 SLC fra 1977, som jeg har haft i 20 år. Jeg er holdt op med at tælle penge og timer, jeg har brugt på den sidste, men det er stadig en fryd for øret at høre lyden af dens 4.5 liters motor med 217HK.
Hvis jeg læser spørgsmålet rigtigt har 02 modellen kørt 99000km og 03 modellen kørt 79000km og så er det jo et spørgsmål om tykkelsen på tegnebogen ;-) 20000km betyder ikke det helt store når bilen ikke har kørt mere, men som nævnt ovenfor kan det jo få betydning hvis du selv skal køre mange km. Jeg køre selv C5 benzin fra 01 og vil da lige oplyse om at en C5 ikke har det bedte ry mht til el dimser .... Min har kostet mig ca 15-20.000,- i værkstedsregninger inden for de sidste to år. Speedometer, radio, elruder og elbagrude er et par af de ting du skal holde øje med når du handler C5, men på trods af ovennævnte er jeg meget glad for bilen. Den har en suveræn kørestil, man mærker ikke ujævnheder i vejen pga hydraulik ophænget. Lige et link til et Svensk Citroen forum: http://forum.citroenakuten.com/
/Luke
Synes godt om
Slettet bruger
19. januar 2007 - 13:13#6
Ja, jeg går også efter et lavere km tal, knap så meget efter årgangen. I dette tilfælde 20.000 km er ikke noget at skrive hjem om, heller ikke selv om den skal køre meget. 1 år til forskel er heller ikke noget at tage så tungt. Med mindre der er kommet nogle alvorlige fejl rettelser i mellem tiden. Nu har jeg ikke fod på Citroens modeller men hvis der ikke er kommet nogel facelift/model skift mellem de 2, så kunne de for den sags skyld være produceret i den samme uge, alt efter omsætnings hastigheden af den pågældende model i DK.
Gå hellere efter lav alder end efter lavt km-tal. De fleste biler dør efter min opfattelse fordi de ruster op (alder) snarere end motoren står af (km-tal)
Tak for de mange indlæg. Jeg regner med at gå efter alder frem for kilometer. SÅ længe det er rimeligt. Jeg kører ca 35000 om året. Så jeg vil mene at der skal diesel til. Lader lige spørgsmålet være åbent lidt endnu, dem der syntes at de vil have point må lige smide et svar.
Jeg synes at have bemærket på bilbasen.dk og andre steder, at en C5'er taber sindsygt meget i værdi, også meget mere end andre inden for de første 3-4-5 år. Det kan du jo efterkontrollere, og så have med i dine økonomiske overvejelser :o)
Kan da i øvrigt supplere martin moth med leasingselskabernes netop offentliggjorte årsopgørelse over deres biler/antal kørte km/antal fejl/værkstedstimer - og her er det klart de franske biler der ligger i bund - konklusionen er, at de simpelthen ikke holder nær så godt som de tyske og japanske.
En vil helst have moderen, en anden vil helst have datteren og for nogle lykkes det at få dem begge. Nogenlunde på samme måder er det med biler. Jeg kender mange der er glade ved deres franske biler. Jeg kender sikkert lige så mange der er glade ved deres fyske biler eller deres japanske biler. Køb nu bare de biler i har lyst til. Hvis i lytter efter hvad en eller anden påstår og så måske er en smule uheldig, så vil det ærge jer ad h... til. I vil sikkert tænke at sådan var det aldrig gået med den anden bil. Heldigvis ved man jo ikke hvordan det var gået med den anden eller en af de andre.
PS. Jeg må hellere indrømme, at jeg for nylig har udskiftet min højt elskede Skoda med en større bil (en fransk)... Ville nu hellere have en skoda igen, men der var ikke lige noget på brugtmarkedet.
Der findes vel ikke deciderede dårlige biler i dag, så man kan vel købe hvad man vil. Men der er forskel på f.eks. hvor gode de er mod rust, og værditab osv. Men uanset hvilket mærke, findes der også mandagsbiler, der altid er problemer med.
Se, det var NETOP en octavia st. car jeg ville have haft. Lækker bil!!!
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.