Avatar billede kklm Nybegynder
25. januar 2007 - 14:18 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Reperation af bærbar med luksusforsikring (rettigheder)

Hej

I sin tid (10/10-2003) købte jeg min bærbar (10.000,-), samt en luksusforsikring (1.799,-).

Efterfølgende har jeg haft den på værksted 3. gange:

D. 20/3-2004 til 15/4-2004 (ca. 25 dage) Pga. CD-rom-drevet var i stykker.

D. 17/10-2006 til 20/11-2006 (ca. 33 dage) Pga. uheld (røg på gulvet), fik skiftet HDD og front- og bundcover.

D. 13/12-2006 til - ?? Batteri vil ikke lade op og er desuden helt flad/dødt. Ja og jeg har så ikke modtaget den endnu - men på min kalender kan jeg til dags dato se at der er gået ca. 42 dage.

Nu har jeg snakket med en flink dame hos Merlin reklamation, som fortæller mig at et kabel der skal bruges til at oplade batteriet er i restordre på ubestemt tid fra producenten, men at batteriet er skiftet.

Jeg fortæller hende om min situation omkring mit arbejde og de rejser jeg har i bl.a. februar og marts (hvor jeg netop har brug for at være mobil med min bærbar) og at jeg har brug for at vide hvornår jeg kan få min bærbar tilbage. Hvilket resulterer i at hun tilbyder at jeg kan få min bærbar tilbage indtil den del der mangler er kommet, og så skal jeg indlevere min bærbar endnu en gang (typisk set 10-14 arbejdsdage). Dette giver dog ikke mening da jeg dermed ikke har en bærbar og altid vil være tvunget til at sidde med den i stikkontakten. Hun tilbyder mig derfor en lånebærbar som jeg kan hente i starten af næste uge. Hvilket jeg på nuværrende tidspunkt ser mig nødsaget til at acceptere pga. arbejdet og rejserne.

Hvad er mine rettigheder i denne situation? Hvor længe er rimelig tid mht. reperationen?

Det skal siges at min bærbar i sin tid at købt i Electronic World, men at Merlin siden har overtaget ansvaret i forbindelse med den luksusforsikring jeg købte (hvilket i realiteten yderligere kan kædes på det firma som tilbyder denne forsikring).

Alle ovenstående reperationer har desuden været omfattet af den pågældende luksusforsikring, men er der forskel på om det er et uheld eller alm. fejl ved produktet der har forsaget behovet for reperation? Hermed menes det om det kun er når der ikke er uheld indblandet at man som forbruger har rettigheder mht. lånebærbar mm.? Den har jo sammenlagt præcis i dag været til reperation i over 100 dage sammenlagt og det syntes jeg er meget på lige under 3½ år.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 14:49 #1
blot et spm..
citat.-
Nu har jeg snakket med en flink dame hos Merlin reklamation, som fortæller mig at et kabel der skal bruges til at oplade batteriet er i restordre på ubestemt tid fra producenten, men at batteriet er skiftet.
--
oplader du ikke batteriet i maskinen.?
Det kabel burde du jo ha´, eller er det nye kabel af en anden type.?
Kan du ikke finde ud af hvilket kabel det er, også købe et nyt i feks. brinck... så du komme videre..??
Avatar billede jtt Nybegynder
25. januar 2007 - 15:25 #2
Kig på www.forbrug.dk

Typisk 2 gange til rep. pr. fejl.

Jeg har selv bokset noget med Merlin, og spurgte om de rent faktisk vidste hvad købelov og "luksusforsikring"  betød. Og de forsøger gerne at narre folk, hvis de kan slippe afsted med det. Efter jeg havde haft min bærbare til rep. 1. gang men hvor den ikke fungerede tilfredsstillende, så valgte jeg at meddele Merlin, at de havde et forsøg mere, ellers skulle jeg have en tilsvarende vare eller handelen skulle ophæves. Det tog lidt tid, men Merlin bøjede sig.
Avatar billede kklm Nybegynder
25. januar 2007 - 17:58 #3
bartfreak -> Det skulle være et kabet inde i pc'en som sørger for at oplade batteriet, dvs. ikke noget eksternt kabel. Men problemet er at jeg faktisk ikke troede at det fejlede noget, men at det kun var batteriet der var dødt. Det med kablet skulle de vel have lavet sidste gang, da det lyder underligt at det kabel pludselig er gået i stykker ca. 1 mdr efter første rep.

jtt -> Jeg havde også på fornemmelsen at det skulle være 2 gange pr. fejl, men hvad gør man når det er indenfor den 4 årige kontrakt? Der kan jeg vel ikke annullere købet da det vel er forsikringssselskabet jeg er i dialog med?

Og så undrer det også mig hvor længe det foreskrevne "Indenfor rimelig tid" dækker over, og hvorfor denne ikke har et index man kan gå ud fra. Hvor kan jeg spørge om hvor længe jeg bør acceptere før jeg modtager min PC?
Avatar billede jtt Nybegynder
25. januar 2007 - 19:06 #4
Prøv at spørge dem :

"Hvad er det lige præcis jeg har betalt 1799 kr. for", det var noget i den retning jeg gjorde, og så kom der en lang "sang fra de varme lande". Den kunne udefra kontraktens indhold skyde i sænk.

Det du betalt for er, en 4 års totalgaranti. Når de ikke er i stand til at fremskaffe de fornødne reservedele - så må tilbyde dig en tilsvarende maskine af samme kaliber. Forsikringsselskabet og Merlin må efter min mening selv klare deres mellemværende.

Min bærbares eksterne strømforsyning gik itu efter ca. 2,5 år - og da en sådan ikke produceredes mere og ikke kanne skaffes ad anden vej, så blev handelen ophævet, og jeg fik 80% af det betalte beløb igen.
Avatar billede kklm Nybegynder
25. januar 2007 - 20:01 #5
Lod du dig spise af med 80%? På min kontrakt står der at man ikke afskriver på produktet - så efter 3 år og 11 mdr. kan jeg stadig få en maskine til de 10.000 kr. som jeg købte den anden for i sin tid.

Men tror bare at jeg skal ned og have fat i dem igen - snakkede jo med hende damen i dag om en lånebærbar, men har i bund og grund ikke rigtig lyst til at tage imod den, da det netop ikke er min pc. Hvis de i givet fald tror at de kan spise mig af med at låne den de næste par uger/måneder ind
Avatar billede kklm Nybegynder
25. januar 2007 - 20:04 #6
Hov kom til at trykke for tidlig.
Forts.
..indtil de får deres forbistrede reservedel hjem kan de godt tro om igen. Jeg kan jo på ingen måde bruge den nye maskine til noget som helst da jeg ved at jeg kommer til at miste alt hvad jeg har lavet og gemt på den når den skal afleveres tilbage igen.

Men så er det bare om jeg burde nægte at modtage den bærbar, fordi når jeg først har fået den kan de vel bruge argumentet med at jeg jo har fået afhjulpet problemet, og at jeg bare pænt kan vente på at min egen kommer fra værksted.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. januar 2007 - 20:09 #7
Har set dete tip flere gange:
Send et anbefalet brev til dem hvor de få en frist til at få lavet din maskine - lad os sige 14 dage - er denn ikke repareret inden, ser du dig i din ret til at ophæve købet.

Hvis de prøver at spise dig af med at det må du snakke med forsikringsselskabet om, så sig at det er ikke dem du har købt forsikringen af, men derimod Merlin, så det kan du ikke.
Avatar billede kklm Nybegynder
25. januar 2007 - 20:13 #8
Hehe, den lyder faktisk lidt snedig :D
Kunne være at jeg bare skulle prøve at få det bikset sammen. Det lyder også lidt mere proffesionel, men så skal jeg lige have fundet en jeg kan sætte som att. på brevet. Evt. en fra hovedkontoret?
Men tror du ikke at jeg lige skal ringe igen til hende der damen og sige at hvis ikke de kan give mig en dato på hvornår de forventer den fra rep., så vil jeg gå videre med denne sag?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 20:17 #9
for de 20% kan du få en advokat til at skrive et brev for dig, hvis det kommer så vidt.
Avatar billede kklm Nybegynder
25. januar 2007 - 20:21 #10
Altså jeg kan få en advokat til at hjælpe mig gratis mod at han får 2000 kr. af de penge Merlin skal betale mig tilbage?
Det er heller ikke en skidt deal, taget i betragtning af at den ikke er særlig mange penge værd i dag. Den er snart 3½ år - oldnordisk fund :D
Avatar billede kklm Nybegynder
31. januar 2007 - 01:15 #11
Så har jeg lige modtaget en lånebærbar, som så ikke kan holde strøm. Dvs. jeg har fået en stationær PC, det er bare super :(

Nu har jeg ringet til deres kundeservice for at klage over den her tid det har taget. Blev vildt gal og sagde at de havde indtil fredag til at finde en løsning på det her, om det så var at jeg fik min bærbar igen (fungerende) eller om de gav mig en helt ny måtte de selv finde ud af. Jeg har i hvert fald bare gjort dem opmærksom på at 50 dage ikke er retfærdig reperationstid :D

Så nu ser vi...
Avatar billede kklm Nybegynder
09. april 2007 - 00:50 #12
Så er det vist tid til at lukke spørgsmålet.

Jeg endte med at få en ny bærbar PC dog til en pris af 6.500 kr. og ikke de 10.000 kr som den gamle kostede. Jeg gad ikke bruge mere tid på at diskutere med mennesker der ikke har respekt for andre menneskers tid og behov. Så nu er sagen da i det mindste afsluttet. Valgte ligeledes ikke at gentegne en forsikring :D

Hvis I lige alle smider et svar så vi kan få lukket dette spørgsmål..?