Avatar billede 0ffline Nybegynder
25. januar 2007 - 22:10 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Ved eksport bliver billedet meget større - hvorfor ?

Hej,

I Illustrator har jeg lavet tegningen 209 x 132 pixel, men uanset hvordan jeg eksporterer billedet ( skal sendes til tryk ) bliver størrelse 874 x 553 ...
Er der en logisk forklaring - og kan det udbedres ?
Avatar billede spe Nybegynder
25. januar 2007 - 23:01 #1
I hvilket format eksporterer du din tegning.
Og hvorfor gemmer du ikke blot som ai, eps eller pdf?

Hvis det format du eksporterer i er et pixelbaseret format vil en tegning på 209X132 pixels kun kunne trykkes i en størrelse på 8 mm x 5 mm.

874x 553 vil kunne trykkes i en størrelse på 4,5 cm x 2 cm.

Pixel er en skærm enhed og ikke egnet som enhed til tryk
Avatar billede 0ffline Nybegynder
26. januar 2007 - 10:34 #2
Ok, det er nok mig der har misforstået noget.
Jeg har selvfølgelig oprettet størrelsen i Illu. som 74 x 46 mm ( mindre visitkort )
Men hvis jeg gemmer som .eps bliver tekst og billeder kantede.
Gemmer jeg som .psd , .png eller jpeg bliver kortstørrelsen som ovenstående skrevet 874 x 553
Men vist jeg har forstået det korrekt, så bliver trykket stadig det mindre ?
Avatar billede kringleraket Nybegynder
26. januar 2007 - 12:30 #3
Hvis det skal sendes til tryk, så gem som PDF i “Press Quality”.
Så skulle der ikke være nogen problemer.
Avatar billede 0ffline Nybegynder
26. januar 2007 - 17:45 #4
Takker,
Smider I lige et svar, så jeg kan fordele points.
Avatar billede spe Nybegynder
26. januar 2007 - 20:02 #5
Hvor ser du din eps?
Det er det format du skal gemme i!!!
Men henter du det f.eks. ind i InDesign eller QuarkXPress vil du "kun" se en skærmversion og den vil se hakket ud men hvis du printer/trykker bliver det med de rigtige data i ordentlig kvalitet.
Avatar billede 0ffline Nybegynder
26. januar 2007 - 20:23 #6
For dælen, så kunne jeg vist godt have fået noget søvn sidste nat alligevel.
Nå, men håber trykkeren bliver tilfreds med resultatet - da jeg lige har uploaded et visitkort på 35 MB.
Jeg venter lige med at lukke, indtil raketten har svaret, da han gjorde opmærksom på at jeg kunne sætte pdfen i trykkvalitet.
Avatar billede kringleraket Nybegynder
28. januar 2007 - 21:10 #7
Raketten svarer  :-)
Avatar billede 0ffline Nybegynder
29. januar 2007 - 16:29 #8
Tak for hjælpen, begge :o)