Avatar billede iq-n Nybegynder
26. januar 2007 - 13:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opgradering af computer

Hej Alle

Jeg skal snart til at opdatere min computer og ville bruge en 10.000 på det.
Computeren skal hovedsageligt bruges til spil, men også grafisk arbejde.

Her er hvad jeg er kommet frem til:
ASUS Striker Extreme Republic of Gamers Series  2.379 kr. http://www.edbpriser.dk//Products/Listprices.asp?ID=253284
Core 2 Duo E6600 2.4 GHz  2.199 kr. http://www.edbpriser.dk//Products/Listprices.asp?ID=216462
Corsair XMS2 2 x 1 GB  1.949 kr. http://www.edbpriser.dk//Products/Listprices.asp?ID=158887
WD Caviar SE16 WD4000KD 400 GB  982 kr. http://www.edbpriser.dk//Products/Listprices.asp?ID=152013
ASUS EN7950GT/HTDP  1.984 kr. http://www.edbpriser.dk//Products/Listprices.asp?ID=261962

Der ud over her jeg:
2x WD Raptor WD740ADFD 74 GB http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=177267 (Som skal sættes i Raid)
DVD-brænder
Kabinet
Og en masse kølere

Der hvor jeg er mest i tvivl er med grafikkortet, der er lidt flere test-hjemmesider der hælder til Sapphire RADEON X1950 XT http://www.edbpriser.dk//Products/Listprices.asp?ID=256314 men jeg tænkte at nu når bundkortet er lavet af asus og køre med nVidia chipset, ville det jeg har valgt nok være bedst.

Er der nogen der har andre forslag?
Avatar billede dancemaniac Nybegynder
26. januar 2007 - 15:31 #1
Altså i stedet for at opdatere, så købe en ny, (man kan få en fremragende for 10kg :D )  - da du får en garanti osv på det du køber..

Ekspempel
http://www.edbpriser.dk/External/computere/homemade-info.asp?Kode=20879&Type=2&ID=1
Avatar billede iq-n Nybegynder
26. januar 2007 - 16:25 #2
Der er flere grunde til jeg ikke køber et samlet system. Bl.a. plejer de at være meget ustabile og for det andet får man sjællent hvad man betaler for.

Dit eksempel:
Bundkoertet er forbindelsen mellem alt dit hardware, derfor skal der også kræses om det. Der ud over har ASUS så mange extra funktioner det er hver at betale for. +1500 kr.
Rammene er PC4200 som ikke udenytter hastighedden for processor eller bundkort, derfor kan det kun betale sig at få PC6400. +1200 kr.
Når man bruger så mange penge for et grafikkort skal man også gå skidtet videre og købe et 8800GTX, eller også skal man købe et af dem der har mest ydelse for pengene GF 7950GT eller X1950XT. +1500 kr. eller -1000 kr.
Hardisken er den samme bare mindre. +300

Derved kommer jeg op på 12.000 kr. eller 14.500 kr.

Det jeg får oven i ved at vælge et samlet system er DVD-brænder og kabinet med stømforsyning, hvilket jeg har masse af i forvejen.

Så ja, på papiret kommer samlede systemer til at se smartere ud, men når man kigger på det i dybten, får man massere af dårligere kvalitet for det samme beløb. Derfor ville jeg hellere bruge lidt mere på kvalitetsvare, og derved en mere stabil computer.

Ang. garrentien får jeg også garrenti for hvert enkelt hardware og derved behøver jeg ikke sende hele min computer ind hvis der er noget galt.
Avatar billede fluse Nybegynder
26. januar 2007 - 17:31 #3
Det er nogle rigtig fine valg du har lavet Ig-n og der er ikke noget af det er der er dårligt overhovedet!

Faktisk er den ikke lagt fra den computer jeg har samlet til mig selv for nyligt, og jeg er meget tilfreds med den ;)

Jeg vil dog sige, at det bundkort du har valgt er overkill efter min megning, men det er jo en smags sag. Jeg har selv sat et Gigabyte p965 DS4 i min, og det funkgere super godt, men koster ca. 1000kr mindre. Og er stadig rigtig god kvalitet, med god chipset køling, solid capasitors osv. Det bundkort du har valgt vil kun gøre en forskeld i det øjeblik du vil til at lave et SLI system!

Det med ram, der er det ikke helt rigtigt at der skal pc6400 til en core 2 duo, for faktisk er pc4300 hurtige nok til fuldt at udnytte FSB og CPU, men jeg har også selv sat PC2-6400 i min egen, enda også corsair XMS2. Dog har jeg valgt dem der er CL4 i stedet for CL5. Faktisk ville man få mere ud af pc2-4300CL4 end pc2-6400CL5, da 6400 ramne vil blive clocket ned til samme hastighed som 4300 ramne med mindre man begynder at overclocke!

Derudover vil det være dumt at købe et ATI gfx kort til det bundkort du har valgt, da bundkortet jo understytter SLI, altså 2x Nvidia kort!

Fluse
Avatar billede iq-n Nybegynder
26. januar 2007 - 22:09 #4
fluse -> Rart at høre

Ang. bundkortet har jeg altid haft syccess med ASUS, men det er ikke nogen undskyldning for at købe det jeg gør. Men det har netop mange andre funktioner som jeg godt kan lide; SLI, Fan-controler, overclocking, 2xLAN osv.. Jeg køber det også i tankerne om at det skal kunne opgradderes ... Og så er der jo lys i :-D

ja selvfølgelig, når rammen køre dual channel køre de ikke på den fulde FSB (dumme Robert). Men hvem overclocker ikke når man har et stabilt system?
Det kunne godt være jeg skulle vælg CL4: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253411

Ang. grafikkort kunne jeg netop godt overveje at køre SLI, og det er også derfor jeg har valgt det kort som jeg har.

Takker mange gane for dine kommentare

Er der flere forslag?
Avatar billede fluse Nybegynder
27. januar 2007 - 03:19 #5
Hvis planen er at overclocke så ville jeg nappe de her ram fra cellshock!
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=244223

Det er nogen af de bedste overclockere der pt er på markedet, pga de chips der er brugt.

Ang. det med SLI så kan det ikke rigtigt betale sig med 7950GT kort, da du vil få et hurtigere system med et enkelt 8800GTS eller GTX kort til mindre penge. Derudover får du jo også DX10 understyttelse med 8800 serien, hvilket jeg mener er værd at tage med hvis man planlægger at bruge systemet i længere tid.
2x 7950GT kort vil koste i omejnen af 4000kr, mens et 8800GTS kan fås for 3000kr og et 8800GTX kan fås for 4300kr. Begge 8800 kort vil som sagt give bedere overall preformance end 2 7950GT, og tilmed have mindre krav til PSUen.
Dog skal man lige være opmærksom på at 8800GTX kortet er så langt at det ikke passer i alle kabinetter.

Derudover ville jeg heller ikke brugde Raptor diskene i et Raid array. Du vil få bedere preformance ud af dem, ved at bruge 1 til windows og intet andet... 1 til at installere programmer of spil på, og så den 400gb WD til lager disk. Fordi så skal computeren ikke læse både swapfilen og spillenes/programmernes temp filer fra samme disk! Dette setup minsker også chancen for at noget går galt, og gør det meget nemmere at geninstallere windows hvis det kommer så vidt.
Problemet med et Raid 0 er jo, at hvis den ene harddisk laver ged, mister man alt data fra begge da dataen jo er delt ½ på hver.

Fluse
Avatar billede iq-n Nybegynder
27. januar 2007 - 05:35 #6
Enig, men jeg ville ikke bruge 4300 på et grafikkort lige nu, så hellere vente og købe et mere 7950GT en gang ude i fremtiden, eller et 8800 GTX hvis det kommer langt nok ned.

Uenig, de raptor diske jeg har nu køre i raid, og det går langt hurtigere i raid end uden. Det med formateringen har jeg ordnet med at partentere diskene med et systemdrev og et spil drev, så det bliver det samme. De fleste der køber disse diske sætter den også i raid. De har kørt i 2 år nu uden problemer.
Avatar billede iq-n Nybegynder
08. maj 2008 - 14:28 #7
Lukker, skriv hvis i vil ha point