Avatar billede tiller3 Nybegynder
27. januar 2007 - 18:45 Der er 18 kommentarer

Throttle lan speed af hensyn til dr

For at undgaa at skulle betale license til dr, skal jeg have sat farten paa mit interne netvaerk ned til 255Kbit.

Jeg maa dog indroemme at jeg rent teknisk har problemer med dette. Mit netvaerk bestaar af en Linux maskine(Fedora core 5), og en Solaris maskine(Solaris 10), som er sat sammen via en 100Mbit switch.

Saa jeg soeger software som kan begraense ethernet trafikken mellem disse maskiner til 255Kbit, men jeg har ikke kunne finde noget software til at goere det. Bemaerk at det ikke er nok at throttle ip trafikken, saa jeg skal have fundet noget software som koere helt nede paa ethernet nivau.

Nogle som har nogle ideer om hvilke software jeg kan bruge?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
27. januar 2007 - 18:53 #1
Du kan desværre ikke omgå det på den måde. Det skal være selve din "Forbindelse" som du får ind i huset, der skal være mindre end 256. Desværre
Avatar billede mcgoat Nybegynder
27. januar 2007 - 18:55 #2
Du kan hos TDC få en forbindelse der er på 160/128 Kbit/s.
Avatar billede tiller3 Nybegynder
27. januar 2007 - 19:03 #3
Hvem sagde noget om internet?
Jeg skrev internt netvaerk
Avatar billede tiller3 Nybegynder
27. januar 2007 - 19:04 #4
Problemet er at jeg skal have sat farten ned paa mit interne LAN, det har ikke noget med internettet at goere overhoved.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
27. januar 2007 - 19:06 #5
Jamen. Reglerne fra Licens siger det er forbindelsen(Internet) der skal være mindre end 256.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
27. januar 2007 - 19:06 #6
Ellers ville det jo være nemt for alle at slippe for at betale licens
Avatar billede tiller3 Nybegynder
27. januar 2007 - 19:12 #7
Loven siger Fra: (http://147.29.40.91/_GETDOCM_/ACCN/B20060165705)

"2) pc’ere eller tilsvarende enheder, der kan modtage og gengive billedprogrammer eller -tjenester, såfremt der samtidig via apparatet er adgang til internet, eller andet netværk, med en hastighed på 256 Kbit/s eller derover, "

Jeg vil da mene, at hvis jeg throttler min netvaerk ned til 255Kbit, saa har jeg ikke adgang til et andet netvaerk paa 256KBit eller derover.

Hvis jeg saa bare kunne finde en maade at goere det paa.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
27. januar 2007 - 19:12 #8
Du har da stadig adgang. Du kan jo bare sætte det op igen.. Det er bare det du har "adgang" til noget hurtigere
Avatar billede mcgoat Nybegynder
27. januar 2007 - 19:14 #9
For ellers kan du jo også bare hive antennestikket ud af TV'et og sige du ikke kan se fjernsyn. Sådan fungerer det desværre ikke
Avatar billede tiller3 Nybegynder
27. januar 2007 - 19:18 #10
Ok, er der saa nogle der kender virksomheder som saelger netkort som koere under 256Kbit :}
Avatar billede mcgoat Nybegynder
27. januar 2007 - 19:21 #11
Vil heller ikke hjælpe. Du kan jo altid sætte et nyt netkort i.. Den eneste mulighed er:

1: Du har ikke noget TV.
2: Du har ikke computer med TV-Tuner
3: Du har ikke mobil telefon med internet
4: Du har en Internetforbindelse lavere end 256..

eneste måde. desværre
Avatar billede tiller3 Nybegynder
27. januar 2007 - 19:27 #12
Men det er jo ikke nok.

Jeg maa heller ikke have et internt netvaerk hurtigere end 256Kbit, og det er det problem jeg er havnet i nu. Internet kan jeg klare mig uden, men jeg kan ikke klare mig uden mit interne net.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
27. januar 2007 - 19:32 #13
Tror ikke det skal ses som man ikke må have et 100Mbit netværk, så længe internet forbindelsen er under 256.

For man har jo ikke på nogen måde adgang til DR hvis man kun har internt netværk. Og det er heller ikke registreret nogen steder
Avatar billede mcgoat Nybegynder
27. januar 2007 - 19:36 #14
For ellers ville det jo heller ikke nytte noget at have en 160kbit forbindelse når der er 10/100Mbit mellem router og computer
Avatar billede tiller3 Nybegynder
27. januar 2007 - 19:37 #15
>For man har jo ikke på nogen måde adgang til DR hvis man kun har internt netværk. Og det er heller >ikke registreret nogen steder

Hvad har det nu med sagen at goere? (Jeg kan alligevel ikke se dr.dk pga mit styresystem)

Loven siger meget tydligt at
tjenester, såfremt der samtidig via apparatet er adgang til internet, eller andet netværk,

Bemaerk: eller andet netvaerk. Internet adgang er slet ikke et krav for at man skal betale licens til sin computer. Enhver adgang til en form for netvaerk udloeser licens.

Saa som det er nu, skal jeg stadig betale license, selv hvis jeg opgiver min internet forbindelse.
Skal man virkelig opgive netvaerkskabler, og til at bruge floppy disk igen, for at flytte data mellem sine to computere. Hmmm ak ja
Avatar billede mcgoat Nybegynder
27. januar 2007 - 19:39 #16
Ved godt det står sådan. Men jeg er ret sikker på at hvis man ringer til dem og spørger, så skal man ikke
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. januar 2007 - 19:57 #17
Selvfølgelig kan de ikke kræve licens fordi du kører med høj hastighed internt.

Når de skriver andet netværk, er det et netværk hvorfra du kan hente data fra internettet, og dermed DR
Avatar billede tiller3 Nybegynder
27. januar 2007 - 23:42 #18
I foelge loven kan de desvaere. (I de svar jeg har faaet fra dr, fremgaar det ogsaa klart at licensen er uafhaenig af om man faktisk kan tilgaa www.dr.dk og internettet generalt). Enhver tilgang til nogle form for billedprogrammer(Inklusiv foreksempel www.youtube.com)) vil medfoere krav om licens.
Saa der er ingen grund til tro at de skaelner mellem adgang paa interne og externe net.

Men nu skriver jeg til kultur ministeriet og hoere dem.