Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
27. januar 2007 - 20:06 Der er 30 kommentarer

Backup af data i Exchange 2003

Hej med Jer.

Nogle som kan vejlede og give gode råd til hvordan man tager backup af sine mails på en exchange 2003 ??  (med flere brugere)  Og ikke mindst hvad program i vil anbefale man skal bruge hertil..
Er meget ny med server 2003 og exchange 2003 så kan ikke rigtig hitte ud af hvor den gemmer det henne  (ikke som bl.a. outlook på xp med *.pst filer)  øv.

pft.

Bjørn
Avatar billede mcgoat Nybegynder
27. januar 2007 - 20:10 #1
Er det en stor virksomhed? For så ville jeg nok investere i en rigtig backup.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
27. januar 2007 - 20:11 #2
Det er det måske også? :)

Hvilken procedure bruger du i dag til at tage backup af data osv?
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
27. januar 2007 - 20:16 #3
Hej  Og tak for den hurtige respons..

Den er lige sat op, men der skal være mellem 10-20 brugere.. Og jeg bruger ikke noget idag (tager ikke backup)  :(  Men har prøvet det som ligger i server 2003, men er meget i tvivl om hvad man skal gendanne for at få mails igen...

Tænker her på hvis man formatere maskinen total, og starter forfra med server 2003 og exchange. Hvilke filer man skal gendanne for at få den "friske" installation til at indeholde de mails inden man formaterede hele systemet  :)

/bjørn
Avatar billede mcgoat Nybegynder
27. januar 2007 - 20:32 #4
uha uha.. kan jeg ikke svare på. Har normalt sat en backupstation(Bånd) op ude hos kunder hvor jeg har installeret Backup Exec, hvor det er nemt at sætte op at den skal tage backup af Exchange samt filer
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
27. januar 2007 - 20:39 #5
:)  Ja ok. Men den sætter du vel blot op til at tage backup af hele exchange mappen ??? det er vel også en god måde.. men jeg tænker også lidt på når man måske trænger til en frisk installation af programmet, så er det vel en god idé at installere hele server og exchange på ny og derfor kun blot importere de gamle mails..  :)  på den anden måde med backup af hele exchange får man jo de gamle installationsfiler og logs med... og det ville jeg gerne undgå hvis man kan ??

//bjørn
Avatar billede mcgoat Nybegynder
27. januar 2007 - 20:43 #6
Du kan sætte den op til at tage enkelte postkasser.
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
27. januar 2007 - 20:47 #8
altså dette program backup exec.. ?? så er det bare det jeg skal have installeret.. :)  for så må man jo blot kunne gendanne de enkelte postkasser.... kan man få det program til at lave backup på andet drev???  SATA istedet for bånd  :)
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
27. januar 2007 - 20:58 #10
Takker.

Jeg checker lige links og vender tilbage  :)
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
28. januar 2007 - 15:31 #11
Hej igen.

Det første program. det af SYmantec, Backup exec. ser ud til klart at være det bedste..  Men skal det blot sættes op til at tage backup af "first storage group" ?? Har den så taget backup af alle mailboxes ?? Og kan man ud fra denne backup gendanne dem alle og hvis kun man vil gendanne én af dem ?? kan man så vælge til og fra ??

Bjørn
Avatar billede mcgoat Nybegynder
28. januar 2007 - 17:55 #12
Hvis du tager et kig på
http://www.outlookexchange.com/articles/MitchTulloch/images/FigureA2-2.jpg

Så kan du se 2 takker oppe der er noget der hedder Microsoft Exchange Mailboxes :)
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
28. januar 2007 - 18:01 #13
Hej

ja.. dvs at det blot er den man skal vinge af ???  ELler skal man have "first storage group" med ??? Jeg tænker somsagt på, hvis man totalt ligger serveren ned og installere server 2003 og exchange 2003 helt fra bunden af igen...  Når man så har installeret alle delene og oprettet diverse brugere på ny, kan man så bare restore den backup ??? og så får de enkelte brugere deres mailboxes igen ? :)

pft.
//bjørn
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
28. januar 2007 - 19:53 #14
Hej igen..

Jeg har lige installeret Symantec Backup Exec 11d for windows server  :)

Men når jeg vil oprettet nyt job for backup kan jeg kun browse rundt på diskene... Og selvfølgelig vinge af så jeg får en fuld backup hvilket også er at foretrække.. Men hvor og hvad er det lige man skal gemme/restore hvis man vil formatere serveren og installere alle programmer på ny, så man blot kan restore mailboxes ???

pft.

//bjørn
Avatar billede mcgoat Nybegynder
28. januar 2007 - 20:08 #15
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
28. januar 2007 - 21:43 #16
:)

Kunne tænkes.. Men hvoedan installere jeg denne agent ?  :)

Kan huske at jeg så den under installationen men der kunne jeg ikke vælge den...

Kan man installere den nu her bagefter? evt hvordan ?
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
01. februar 2007 - 11:36 #17
Hej..

Da jeg endnu ikke har fået løst problemet, og ikke rigtig får nye imputs vil jeg gerne lukke denne tråd.. Hvordan gør man det ??  :)

//bjørn
Avatar billede movingrok Nybegynder
08. februar 2007 - 22:22 #18
Du kan godt installere den efterfølgende -

Under "Tools" og "Serials and Installations" - her kan du tilføje der for skellige add-ons

En anden god ide er det også at checke dit antivirus program - hvilke filer du vil lave back up på.

Pas rigtigt på når du skal lave back up af Exchange - måske det var en god ide at spendere 2-3 timer på en ekspert. Du kan nemlig brænde dig noget så grusomt, ved at vælge forkrt indstillinger.
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
09. februar 2007 - 08:01 #19
Hej M.

Desværre.. Der er bare et rødt kryds over det og jeg kan ikke få lov til at vælge det.. VIldt underligt...

Hvad mener du med at checke  virus program - med henblik på at tage backup ?? Er ikk helt med..

Ja jeg har tænkt på det, da det er MEGET vigtigt at det er de rigtige ting i Exchange der bliver taget backup af, så man netop kan formatere server totalt og blot derefter importeret mailboxes.. Men er i tvivl om, om det er noget man kan ?? For... hvad med de forskellige brugere osv. ???

ER du expert ??  :)

Ps God weekend.
Avatar billede movingrok Nybegynder
09. februar 2007 - 08:21 #20
Næ - ikke ekspert - jeg benytter selv eksperter når jeg har med grundindstillingerne i fx Backup. Der er lige som 2 måde at lave backup af Exchange - enten af hele databasen = hutig eller mailboxe = langsom.
Det kommer også an på størrelsen af tape enheden og størrelsen af data basen.

Der er nogle filer man skal ikke skal køre back up af, når man har et antivirus program kørende. Hvis ikke, kan du direkte miste data/få ødelagt din mail database.

Det er ikke for at male fanden på væggen, men du kan virkeligt komme i problemer, hvis ikke det bliver sat rigtigt op.

tlm
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
09. februar 2007 - 08:29 #21
Hej  :)

Ok. ellers skulle jeg høre om man kunne " låne" dig i nogle timer  :)

Ok. Ja det er jo lige med hvad man skal vælge... Men som udgangspunkt er backup af hele databasen jo ok.. Bare så man har det hvis nu man skulle ligge server total ned.. SÅ man kunne importere mailboxes igen..

OK. Det lyder spændende.. Hvad kan der mon ligge i virus programmet siden den ikke kan tage backup uden at ødelægge databasen af.. Hmm

Men i første omgang skal jeg lige finde ud af at installere denne exchange agent..
Avatar billede movingrok Nybegynder
09. februar 2007 - 08:36 #22
Hvor i verden bor du?
Jeg har selv sat flere Exchange op med full back up - så jeg er lidt ekspert. Har du fjern adgang til din server?
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
09. februar 2007 - 09:42 #23
Hej.

Jeg bor i Hjørring..

Men ja der er skam fjern adgang..  :)  Så man kan se hvordan den skaber sig...

(men jeg skal selvfølgelig ha fundet ud af hvordan jeg får installeret denne exchange agent.. Ellers kan "vi" jo ikke få den sat op  :(

//bjørn
Avatar billede movingrok Nybegynder
09. februar 2007 - 12:11 #24
I version 9 gøres det på følgende måde - og det er det også i version 10 - måske også i 11 - se denne guide:

http://seer.support.veritas.com/docs/253058.htm
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
09. februar 2007 - 12:15 #25
Hmm

Jeg prøver jo på at installere det på selve serveren... DVs at remote.... AT så skal det installeres på en remote maskine.. ???
Avatar billede movingrok Nybegynder
09. februar 2007 - 12:19 #26
Du skal have en remote agent på serveren og fra serveren kan du lave remote backup på den anden server
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
09. februar 2007 - 12:25 #27
hmm..

Men server 2003 og exchange 2003 og backup.. er på den samme maskine ??
Avatar billede movingrok Nybegynder
09. februar 2007 - 12:43 #28
Remote skal installeres på samme maskine som tapestreameren og "hoved" softwaren til Backup.

Hvordan er dit opsætning?
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
09. februar 2007 - 12:49 #29
Ok. Jeg prøver lige med det samme at installere remote på serveren...

Jeg har blot en server hd på 250gb som jeg havde regnet med skulle fungere som backup "drev"
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
09. februar 2007 - 13:02 #30
Hmm. Underligt..

Når jeg vil tilføje en remote pc er den bare blank. den viser ingen pc i domain.. (server hedder mars) men det kan den ikke se.. ???  SKal jeg starte min anden stationær pc op og installere det derpå ?