Avatar billede apo Praktikant
28. januar 2007 - 01:26 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Oversæt datoer fra ASP til ASP.Net

Jeg har nu endevendt Google/Microsofts ASP.Net library i flere timer, i håb om at blive klogere, men nej...

Hvordan omdanner jeg følgende ASP-kodestumper:

<%
Dim strTopDato
strTopDato = FormatDateTime(Date, vbLongDate)
Response.Write strTopDato
%>

<%
Response.Write "<div class=""p10"">&copy;" & Year(Date) & "</div>"
%>

til ASP.Net (VB)?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. januar 2007 - 01:49 #1
den nemmeste og grimmeste konvertering er:

<%@ Import namespace="Microsoft.VisualBasic" %>
<%
Dim strTopDato
strTopDato = FormatDateTime(Now, vbLongDate)
Response.Write(strTopDato)
%>
<%
Response.Write("<div class=""p10"">&copy;" & Year(Now) & "</div>")
%>
Avatar billede apo Praktikant
28. januar 2007 - 01:52 #2
Når du skriver "grimmeste" bliver jeg selvfølgelig nysgerrig efter at vide, hvordan en "pæn" konvertering så ser ud?

Hvordan vil du f.eks. konvertere koderne til ASP.Net?
Avatar billede apo Praktikant
28. januar 2007 - 01:52 #3
VB - selvfølgelig.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. januar 2007 - 01:54 #4
hvis du vil undgå hjul og stejle så prøv noget a la:

<script language="VB" runat="server">
    Private Sub Page_Load(src As Object, e As EventArgs)
        longtime.Text = DateTime.Now.ToString("dd. MMMM yyyy")
        copyr.Text = "&copy;" & DateTime.Now.ToString("yyyy")
    End Sub
</script>
<asp:label id="longtime" runat="server"/>
<div class="p10"><asp:label id="copyr" runat="server"/></div>
Avatar billede apo Praktikant
28. januar 2007 - 02:04 #5
Det virker fint :o)

Kan du give en kort forklaring til ovenstående - hvad betyder dette f.eks. "Private Sub Page_Load(src As Object, e As EventArgs)"?

Læg et svar...
Avatar billede arne_v Ekspert
28. januar 2007 - 02:06 #6
Page_Load bliver kørt når (ja gæt selv)

argumenterne er nogle standard argumenter som den skal have
Avatar billede arne_v Ekspert
28. januar 2007 - 02:07 #7
og svar
Avatar billede apo Praktikant
28. januar 2007 - 02:11 #8
Så en Private Sub har altid følgende argumenter: (src As Object, e As EventArgs) ?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. januar 2007 - 02:15 #9
nej

Page_Load har altid de argumenter
Avatar billede apo Praktikant
28. januar 2007 - 02:21 #10
Okay. Så blev jeg det klogere.

Tak for hjælpen, der er points til dig.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. januar 2007 - 02:57 #11
skal du arbejde meget med ASP.NET skal du nok igang med at læse noget om det

ASP.NET har mange gode ting, men der er meget at sætte sig ind i
Avatar billede apo Praktikant
28. januar 2007 - 03:07 #12
I første omgang forsøger jeg blot, at få konverteret mine nuværende ASP-koder til ASP.Net (det lader til at være lettere sagt end gjort).

Men jeg bliver nok nødt til at købe nogle bøger eller hæfter, inden jeg for alvor kan beslutte mig for om jeg skal gå over til ASP.Net eller ej.

- Jeg har læst mange 'skræmmeeksempler' omkring ASP.Net og søgemaskineoptimering, og har også selv set en del kritiske eksempler, så jeg skal overbevises om at det kan lade sig gøre at bruge ASP.Net uden at ødelægge placeringen i søgemaskinerne.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. januar 2007 - 03:26 #13
Efter min bedste overbevisning er det en katastrofe at konvertere ASP til
noget ASP lignende som bare fungerer i ASP.NET.

ASP.NET bygger på et helt andet koncept end ASP og hvis man skal have noget
nytte af ASP.NET så skal man ikke lave en 1:1 konverting men redesigne fra
scratch.

Jeg vil tro at der er løsninger på søgemaskine optimerings problemerne. MS har
ihvertfald ingen problemer med at få deres ASP.NET side øverst når det er
relevant.

De specifikke teknikker ligger uden for mit ekspertise område.
Avatar billede apo Praktikant
28. januar 2007 - 04:05 #14
Mit website er ikke et kæmpe professionelt millionsides website, men et lille fritids-website uden særligt komplicerede funktioner (i forhold til mange andre sites').

Det mest komplicerede må være mine hjemmelavede administrationssider, en søgefunktion på selve websitet (som du engang hjalp mig med at udvide til en lidt mere avanceret søgefunktion) og så mit nyhedsbrev-modul.

Angående søgemaskineoptimering:

Jeg ligger forholdsvis godt placeret Google, Yahoo og live.com (tidl. MSN), og vil gerne bibeholde min nuværende placering og avancere yderligere med tiden.

Problemerne med ASP.Net kontra søgemaskineoptimering er flere ting: Det ene er et spørgsmål om at kunne lave søgemaskinevenlige URLs (jeg mener ikke at jeg endnu har set et website bygget på ASP.Net, som har haft søgemaskinevenlige URLs). Mange ASP.Net-websites har også nogle 'skræmmende' URLs i stil med java script:__dopostback - eller lignende (ikke søgemaskinevenlige links).

Det næste er vigtigheden af at sende de rigtige header-oplysninger (som søgemaskinerne er ret kritiske omkring) - forkerte header-oplysninger kan skabe problemer.

Derudover har jeg læst om nogle andre ting omkring ASP.Net, som jeg mangler viden om (da jeg jo kun kender ganske lidt til ASP.Net). Men det har vist noget at gøre med 'viewstate' og afsendelse af postback-oplysninger, så vidt jeg husker).

Der er flere aspekter omkring det at ASP.Net 'modarbejder' søgemaskineoptimering, men jeg er endnu ikke bekendt med alle problemstillingerne. Jeg ved dog at der findes flere.

At MS ligger højt placeret, skyldes deres størrelse og at alle kender til dem (de er egentligt ikke afhængige af at få trafik via søgemaskinerne, fordi alle ved at de eksisterer). Men mit lille websted er dybt afhængigt af trafikken fra søgemaskinerne og derfor af, at have en god placering i resultaterne - derfor er det vigtigt for mig, at mit websted kan samarbejde med søgemaskinerne.

Ind til videre får jeg omkring 90-95 % af min trafik fra søgemaskinerne (hovedsageligt fra Google).