Avatar billede soulmonk Nybegynder
05. februar 2007 - 13:06 Der er 8 kommentarer

Min computer vil ikke boote

Den finder både harddisk og cd-drev og starter som sædvanligt, men så snart den når til xp-ikon'et, genstarter den med det samme (også i fejlsikret tilstand). Den vil heller ikke starte, hverken min installationscd, linux installationscd eller live-cd.

Kan nogen hjælpe mig med at finde ud af hvad der er galt? En af mine venner foreslog at ata-kablet kunne være i stykker, men jeg har ikke haft lejlighed til at efterprøve teorien.

Tak på forhånd.
Avatar billede nva Praktikant
05. februar 2007 - 13:11 #1
Boot på din xp-cd. Vælg R første gang (recovery console) brug så kommandoen chkdsk c: /p /r for at få undersøgt/repareret harddisken for fejl.
Avatar billede nva Praktikant
05. februar 2007 - 13:12 #2
Avatar billede soulmonk Nybegynder
05. februar 2007 - 17:24 #3
Problemet er, at den som sagt heller ikke vil boote min xp-cd.
Avatar billede gate62 Nybegynder
05. februar 2007 - 18:48 #4
jeg har prøvet noget i den retning.
jeg fik den til at boote fra xp-cd ved at gå ind i bios ved opstart og ændre first boot device til cd-rom, så kunne den repareres via xp cd.
det virkede for mig, så det er måske et forsøg værd
Avatar billede soulmonk Nybegynder
05. februar 2007 - 20:51 #5
Har cd-rom som første boot device, den begynder også at køre den, men fryser eller påstår i livecd'ens tilfælde at den har bad chksum.
Avatar billede soulmonk Nybegynder
07. februar 2007 - 14:49 #6
så fik jeg cd-drevet til at fungere. Når jeg skriver chkdsk /r, siger den at der er adskillige uoprettelige fejl.

jeg har også fundet ud af hvorfor computeren ikke vil boote fra harddisken, den giver mig en fejlskærm, hvor der står: UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME.

Kan det repareres på anden vis?
Avatar billede nva Praktikant
07. februar 2007 - 14:55 #7
Hvis du ikke kan køre kommandoen som jeg foreslog 05/02-2007 13:11:13 så tror jeg din harddisk er kaput. Og derfor kan den selvfølgelig ikke boote fra den :( Du kan måske redde data fra den, hvis du sætter den i som slave i en anden pc.
Avatar billede nva Praktikant
08. februar 2007 - 08:05 #8
Lægger et svar, som du bare afviser, hvis du ikke kunne bruge mit input.