Avatar billede france Novice
06. februar 2007 - 03:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort - men hvilket skal jeg bruge

Hej.

Jeg har minus forstand på grafikkort, og har derfor brug for hjælp - hurtigst muligt.

Først min historie...
I sommers røg mit forholdsvis gamle grafikkort, hvorfor jeg måtte købe et nyt. Det gamle grafikkort havde 2 VGA stik således at jeg kunne kører med to skærme.
Eftersom jeg aldrig har haft behov for dette, købte jeg "bare" et biligt et - for at være helt præcis er det et Sapphire 9250 8x 256 RAM som har én VGA indgang og én DVI 29-pin indgang.

Nu er det (selvfølgelig) sådan at jeg nu har brug for at kører to skærme - således at jeg splitter mit skrivebord i to og dermed får mere skrivebords plads.
For pænhedens skyld ville jeg gerne have at mine to skærme er ens.

Men den AOC Monitor jeg har, og dermed kommer til at købe igen, har et VGA stik og et DVI-24pin stik. Og da mit grafikkort har et 29-pin indgang, gætter jeg på at jeg IKKE kan bruge dette grafikkort til at kører to skærme???

Mine spørgsmål er derfor...
-Kan det grafikkort bruges?... findes der feks en adapter som kan løse 24-pin/29-pin problemet?

Hvis ikke, så skal jeg have et nyt grafikkort. Men hvilket?
Der findes et hav af grafikkort, og jeg har endnu ikke stødt på et med enten to DVI ingange eller med to VGA indgange (som mit gamle jo havde).

Langt de fleste har én VGA og én DVI indgang - men kan man godt bruge ét af hvert stik til mit formål?

Håber nogen kan give mig svar, så jeg ikke køber noget jeg ikke kan bruge.

På forhånd tak !

Mic
Avatar billede Six Nybegynder
06. februar 2007 - 04:42 #1
Der findes DVI->VGA adaptorer.. så du ihvertfald kan køre din vga skærm over dit dvi stik.

Jeg vil gætte på du kan finde sådan en i den lokale computer forretning, ellers kan de bestille det hjem. Jeg ved den findes, fordi jeg selv har haft problemet med 2 vga skærme til et gfx kort med 1 VGA og 1 DVI indgang.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=238791
Avatar billede Six Nybegynder
06. februar 2007 - 04:43 #2
Det er måske nok nærmere den her du skal have dig: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=24371

Se på det :)
Avatar billede france Novice
18. februar 2007 - 11:12 #3
Hej Fjappe
Så blev det bestilt, og nu også leveret.
Og du havde ret - det fungere med den adapter!
Dog er kvaliteten en analese ringe når man bruger en adapter. Det er som om at billedet er mere mat... men okay... jeg kan leve med det.
Tak...
Avatar billede france Novice
18. februar 2007 - 11:12 #4
Smid lige et "svar", så jeg kan give dig point :-)
Avatar billede Six Nybegynder
18. februar 2007 - 17:11 #5
Selv tak :D

Jeg har dog ikke selv lagt mærke til forringelsen med adaptor (Men jeg er heller ikke den vilde tv og hifi nørd, kan ikke høre forskel på kasettebånd og cd i grove træk :P )

Men det var fint at det fungerede :)