Avatar billede tyksen Nybegynder
06. februar 2007 - 20:01 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

hvordan sætter jeg kodningen i en .txt-fil til UTF-8?

Hej eksperter

Jeg er lidt af en newbie i flash, men har alligevel prøvet mig med at lave en hjemmeside i programmet.

Jeg ville meget gerne have flash til at hente en .txt fil ind på forsiden. Til dette brugte jeg den aldeles udmærkede tutorial, der ligger på jweber.dk - direkte link: http://www.jweber.dk/flashtutorials/load_tekst/load_tekst.php

Men under punkt ét står der, at man skal sætte kodningen på sin .txt-fil til UTF-8 for at man kan læse æ,ø og å på min hjemmesiden - og lige præcis de bogstaver kan jeg ikke se på min hjemmeside (eks. www.vedhavet.dk/mathias ).
Hvad er UTF-8 og hvordan koder jeg min .txt-fil til det?

Håber i kan hjælpe mig.
MVH Mathias Østerlund
Avatar billede bentjuul Nybegynder
06. februar 2007 - 20:10 #1
Når du gemmer din tekstfil i notesblok, så skal du der give navn osv. nederst står der kodning - denne er som regel sat til ANSI - ændrer den til UTF-8 inden du gemmer din tekstfil.
Avatar billede tyksen Nybegynder
06. februar 2007 - 20:14 #2
super - det fungerede, som det skulle. Gider du oprette et svar, så jeg kan give dig point?
Mange tak for hjælpen!
Avatar billede halifax Nybegynder
06. februar 2007 - 20:15 #3
Ønsker du et gratis værktøk med endnu flere features så kik på Notepad++

http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/site.htm
Avatar billede bentjuul Nybegynder
06. februar 2007 - 20:17 #4
Jeg siger tak - og her får et link så du kan læse om UTF-8 http://design.emu.dk/artik/03/36-tegnsaet.htm