Avatar billede mr.9mm Nybegynder
06. februar 2007 - 21:02 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Formel til beregning af Tidsformat

I et regneark vil jeg gerne i kolonne 1.  skrive start klokkeslæt og i kolonne 2. skrive slut klokkeslet - hvorefter jeg i kolonne 3 har den tid der er gået. (f.eks. A1=07:00 - B1=15:00 - C1=08:00)

Så langt så godt, men hvis jeg har en normtid på 7:30 vil jeg gerne i kolonne 4 have over eller undertid, men excel vil ikke vise -tid med mindre jeg sætter den til "1904 datosystem" men det kan jeg ikke (af hensyn til noget andet data i samme fil).

Nu kan jeg så vælge at skrive det som =ABS så får jeg undertiden, men så kan jeg jo ikke se foreskel på over og undertid.

Hvordan kan jeg evt. farve undertid rød og overtid sort, eller få sat et (-) foran undertiden?

Og hvordan får jeg lagt det sammen når måneden er gået? (for det kan jeg jo ikke hvis det står med =ABS, for så er det hele jo positivt)

På forhånd tak
06. februar 2007 - 21:28 #1
En meotde kunne være at beregne overtid i en kolonne og "undertid" i en anden. F.eks. ved hjælp af disse formler - hvor $F$1 refererer til en celle med indtastning af normtiden.
Overtid: =HVIS((B1-A1)>$F$1;B1-A1-$F$1;)
Undertid: =HVIS((B1-A1)<$F$1;ABS(B1-A1-$F$1);)
Avatar billede mr.9mm Nybegynder
06. februar 2007 - 22:12 #2
Det kunne gå hen og blive en løsning, det har også været foreslået i tidligere stillede spørgsmål, jeg er bare ikke glad ved det, for det er et meget stort regneark hvor det ikke ville være smart at lave om på de eksisterende kolonner, da det vil medføre justering på masse andre celler (formater m.m.) Så det vil blive min sidste udvej.

Men hvis det bliver den, hvordan får jeg så de celler blanke, som nu vil stå med 00:00 ?
07. februar 2007 - 00:32 #3
2 muligheder:
- enten Funktioner->Indstillinger, fanen Vis - fjern markering ved feltet Nulværdier
- =HVIS((B1-A1)>$F$1;B1-A1-$F$1;"")
og =HVIS((B1-A1)<$F$1;ABS(B1-A1-$F$1);"")
Avatar billede perhol Seniormester
07. februar 2007 - 02:27 #4
Du kan indstille Excel til at bruge 1904-datosystemet.
Har du et åbent ark vil det dog ændre alle datoer.
Når først det er sat vil alle datoer der indtastes blive vist korrekt - og du kan regne med negativ tid.
07. februar 2007 - 08:45 #5
perhol>> I spørgsmålet står der:

"...... med mindre jeg sætter den til "1904 datosystem" men det kan jeg ikke (af hensyn til noget andet data i samme fil). "
Avatar billede mr.9mm Nybegynder
08. februar 2007 - 13:00 #6
Da der nu ikke ser ud til at komme andre foreslag, vil jeg nok bruge erikjuuls foreslag, men har lige prøvet det af og der er et problem i det, fordi hvis A1 og B1 er blanke, vil der i cellerne med undertid nu stå normtiden, (altså, dagen vil stå i minus med normaltiden, hvis der ikke bliver tastet i A1 og B1)
08. februar 2007 - 13:17 #7
Overtid: =HVIS((B1-A1)>$F$1;B1-A1-$F$1;"")
Undertid: =HVIS((B1-A1)<$F$1;ABS(B1-A1-$F$1);"")

så er det ude over det problem.
Avatar billede mr.9mm Nybegynder
08. februar 2007 - 14:01 #8
Øhh, nææ, det er jo også det samme som du skrev tidliger. Min normtid er 07:24 og det er også hvad der står i minus, når der IKKE bliver tastet noget i A1 og B1
08. februar 2007 - 14:19 #9
Nej det er IKKE det samme, der er tilføjet dobbelt anførselstegn sidst i formlen.
Avatar billede mr.9mm Nybegynder
08. februar 2007 - 14:30 #10
Du har ret i at det ikke er det samme som du først skrev i dit første svar, men du skrev det i din første kommentar.
Undskyld hvis jeg ikke lige skrev det præcist
Avatar billede mr.9mm Nybegynder
12. februar 2007 - 22:12 #11
Er der ikke en som kunne hjælpe med det sidste i denne opgave (hvis A1 og B1 er blanke, vil der i cellerne med undertid nu stå normtiden, (altså, dagen vil stå i minus med normaltiden, hvis der ikke bliver tastet i A1 og B1))
for jeg kan ikke bruge det som det er nu, da det vil ligne noget rod, hvis der står en hel række med minus
13. februar 2007 - 08:41 #12
Med denne tilføjelse vises under-/overtid først, når der er indtastet i både A1 og B1:
Overtid: =HVIS(OG(A1<>"";B1<>"";(B1-A1)>$F$1);B1-A1-$F$1;"")
Undertid: =HVIS(OG(A1<>"";B1<>"";(B1-A1)<$F$1);ABS(B1-A1-$F$1);"")
Avatar billede mr.9mm Nybegynder
13. februar 2007 - 23:18 #13
Du skal have 1000 tak for hjælpen, problemet blev løst med den sidste løsning og nu ser det ordenligt ud.