Avatar billede reb Nybegynder
07. februar 2007 - 10:39 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

deling og ingen deling på tråløst netværk

Hej

Har lige installeret trådløst netværk, som min nabo skal anvende, men jeg ønkser ikke at min nabo´s computer kan se mine delte mapper, som jeg har imellem min egen bærbar og min stationære computer.

Jeg har prøvet med min egen arbejdsgruppe, men den dukker alligevel op hos min nabo, og hendes delte mapper hos mig.

Hvordan opretter jeg en deling mellem mine 2 computere, og holder den hendes væk fra denne deling, men stadigvæk på nettet via min trådløse router ?

mvh
Rene´
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 10:41 #1
det kan du med en firewall på din maskine.
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 10:42 #2
http://www.sunbelt-software.com/Kerio.cfm er rigtig god, og er gratis (de første 30 dage virker alle funktioner, derefter er det kun de basale ting der virker, hvis en licens ikke købes)
Avatar billede reb Nybegynder
07. februar 2007 - 10:48 #3
Kan jeg slet ikke styre det via alm. opsætning  og rettigheder?
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 10:51 #4
jo ved at sætte kode på dine mapper, men de vil stadig kunne ses, men dog ikke kunne tilgåes, da de to maskiner er på samme subnet, er den eneste måde at skjule dem på via brug af en firewall
Avatar billede michaelkaas Nybegynder
07. februar 2007 - 10:57 #5
Er det ikke lige meget om han kan se den? så længe han skal angive User/password for at komme ind på dine mapper?
Avatar billede nva Praktikant
07. februar 2007 - 11:25 #6
Hvad med at ændre i 'workgroup' - eller tænker jeg helt galt?
Avatar billede reb Nybegynder
07. februar 2007 - 11:39 #7
Hvordan sætter jeg password på mapperne ?

Og ligesom nva, forstår jeg ikke helt hvorfor jeg ikke kan styre det via workgroups.
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 11:40 #8
det hjælper ikke, de vil stadig kunne ses, og tilgåes ved at skrive: \\ipadresse i adresse linien.
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 11:43 #9
du sætter kode på mapperne ved at køre ved at køre med NTFS som filsystem og have adgangskode på din computer.
Avatar billede reb Nybegynder
07. februar 2007 - 11:43 #10
OK. Så må jeg firewall-vejen. Hvordan "skiller", identificere jeg så computerne ad i en firewall?
Avatar billede nva Praktikant
07. februar 2007 - 11:44 #11
Der står noget om det her http://support.microsoft.com/kb/307874

Hvis du deaktiverer enkel fildeling, vises de klassiske faner Sikkerhed og Deling, og du kan angive, hvilke brugere og grupper der må få adgang til delte mapper på din computer.
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 11:45 #12
reb 07/02-2007 11:43:46 hvem skal have adgang til din maskine via netværket ?
Avatar billede reb Nybegynder
07. februar 2007 - 11:47 #13
Jeg har en bærbar og en stationær, som skal kunne kommunikere med hinanden. Alt andet skal ikke have adgang til mit system.

Er det heller ikke noget jeg kan håndtere i min trådløse router ? Det er en linksys WRT54GL ?
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 11:50 #14
så åbner du i din firewall for traffik der komemr fra din bærbars ip adresse (og omvendt) på den måde kan din bærbare og stationære se hinanden, men din nabo kan ikke, da han jo har en anden IP adresse.
Avatar billede reb Nybegynder
07. februar 2007 - 12:39 #15
Nu kommer så det rigtigt dumme spørgsmål: Kan jeg være sikker på at min bærbar og stationær får den samme IP hvergang på netværket`?
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 12:42 #16
du kan give den en fast ip udenfor det område hvor din router tildeler ip adreser, så er du sikker på de altid har samme ip, og du kan på den måde også lave en entry i din host fil så du istedet for at skrive \\ipadressen kan skrive \\maskine1 (eller hvad du nu vil kalde den)
Avatar billede reb Nybegynder
07. februar 2007 - 12:49 #17
Og der blev jeg så tabt..... :-)
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 12:55 #18
din router uddeler nogle ip adresser, de adresser den kan uddele finde i dens DHCP scope, det er en pulje, (som man selv kan styre ved at logge på routeren), oftest vil det være i området 192.168.0.10-192.168.0.100 eller 192.168.0.100-192.168.0.200 hele området dækker fra ipadresse 192.168.0.1-192.168.0.255 (de sidste kan dog ikke bruges da de er reserveret til andre formål), så hvis du giver dem en ip f.eks 192.168.0.5 og 192.168.0.6 vil de være udenfor det område hvorfra DHCP serveren har sin pulje.
Avatar billede reb Nybegynder
07. februar 2007 - 12:58 #19
Hvordan gør jeg så dette ? Jeg forstår godt hvad du mener, men ved ikke hvordan jeg fører det ud i praksis.

(og tak for tålmodigheden)  :-)
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 13:05 #20
log på din router, kender du ikke dens adresse, kan du finde den ved at du i kør skriver : cmd og trykker enter, i vinduet der kommer frem, skriver du ipconfig /all der kommer nu en del informationer, det du skal bruge er den IP hvor der står gateway.

Den Ip indtaster du nu i en browser http://ipadresse (der skal du så logge på med kode og brugernavn), hvor i routeren det præcist er kan jeg ikke svare på.

Men når du finder det sted hvor du kan ændre DHCP indstillinger, kan du se i hvilket opråde den tager sine adresser fra, og vælge nogen enten lidt højere eller lavere.
Avatar billede reb Nybegynder
07. februar 2007 - 13:11 #21
Jeps, så langt er jeg med, men hvor/hvordan skal jeg fortælle den, at den skal bruge den IP, jeg nu vælger uden for DHCP-området?

Min router har 192.168.1.100, som startende IP-adr, og 50 som max. DHCP users.
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 13:15 #22
det gør du på din computer.

Kontrolpanelet, netværks forbindelser, højreklik på forbindelsen og vælg egenskaber, vælg TCP/IP og avanceret/egenskaber den står pt til automatisk, den ændrer du til fast (du skal inden du gør det have skrevet ned hvilke DNS adresser du skal bruge).
Avatar billede reb Nybegynder
07. februar 2007 - 13:16 #23
OK. Hvor får jeg så oplysninger om DNS fra ? Er total newbiee på dette. Sorry....
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 13:20 #24
dem for du samme sted fra som du fik / kan få Gateway adressen (ipconfig /all)
Avatar billede reb Nybegynder
07. februar 2007 - 16:09 #25
Tak for hjælpen. Nu skal jeg bare have styr på en firewall til min stationær, men det ser ud til at virke :-

Tak for tålmodigheden.

mvh
Rene
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 16:11 #26
det var skam så lidt ;) og tak for point.