Avatar billede stig_m Novice
09. februar 2007 - 10:45 Der er 7 kommentarer

Ingen lydenhed

Jeg fik forleden en masse spyware/virus på min HP a828.dk PC. Dette fik mig til at reinstallere Windows XP ud fra sikkerhedsback up partitionen på PC'en. Efter denne var færdig, kan jeg pludselig ikke høre lyd mere. Jeg troede måske det var motherboardets lyddel der var røget (er ikke den store PC nørd), og købte derfor et nyt billigt Sandberg lydkort. Men det virker stadig ikke ...

Går jeg ind i kontrolpanel under lyd, siger den "Ingen lydenhed". Under enhedshåndtering kan jeg både se det nye lydkort samt det gamle Realtek AC97. Jeg har prøvet at downloade drivere til lydkortene og motherboardet, men det hjælper ikke ...

Der er ingen gule mærker ud for lydenhederene i enhedshåndtering, og går jeg ind i egenskaber for dem begge, står der er at de virker. Da jeg installerede Sandberg kortet, forsvandt Realtek fra enhedshåndteringslisten. Da jeg så gik ind i BIOS, stod den til auto. Jeg satte den til enabled og nu står den igen under enhedshåndtering ... Altså begge er aktive, men under lydenheder står der bare ingen lydenhed.

Det gamle onboard lydkort virkede heller ikke før jeg satte Sandberg kortet i. Så den nye etablering af windows XP har altså gjort et eller andet skidt.

Skal jeg måske fjerne bedde lydenheder og det drivere (og hvordan gør jeg), downloade de nyeste drivere til dem og så genstarte windows XP og installere de nye drivere?

HJÆLP!!
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 10:48 #1
for at fjerne lydenheder.
kontrolpanel, system, enhedshåndtering, fold lyd enheder ud, og marker og vælg fjern. genstart og de burde blive installeret igen automatisk.
Avatar billede stig_m Novice
09. februar 2007 - 10:58 #2
Skal jeg ikke fjerne driverne først? og hvor gør jeg det?
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 11:01 #3
det er netop det du gør med ovenstående ;) men inden da kan du lige prøve og se om de er installeret via tilføj/fjern programmer.
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
09. februar 2007 - 11:05 #4
Bare lige en kommentar. Jeg har nøjagtigt samme problem med en IBM Thinkcentre med indbygget lyd SoundMax. Der er vel ikke en virus der er skyld i det ;-) ?
Avatar billede stig_m Novice
09. februar 2007 - 11:08 #5
Ok. jeg prøver senere efter arbejde, og skriver igen.
Avatar billede stig_m Novice
09. februar 2007 - 17:32 #6
Så har jeg prøvet at fjerne enhederne og genstarte windows. Windows finder enhederne, installerer driverne, men det virker stadig ikke ... Under Lydenheder i Kontrolpanel, står der stadig "ingen lydenhed" og windows media player skriver "Windows Media Player kan ikke afspille filen, da der er problemer med lydenheden. Problemet kan skyldes, at der ikke er installeret en lydenhed på computeren, at lydenheden er optaget af et andet program, eller at den ikke fungerer korrekt".

Jeg har nu deaktivet det ekstra lydkort jeg har sat i, så jeg kun satser på det Realtek AC97 der er indbygget.

Jeg har installeret Everestr Home Dietion, som fortæller mig at mit motherboard er et Asus K8S-LA. Lyd er C-Media CMI8738/C3DX Audio Device PCI (det deaktiverede Sandberg)  og SiS 7012 Audio Device PCI (det indbyggede).

Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede stig_m Novice
09. februar 2007 - 19:36 #7
Genindstalerede hele skidtet IGEN, og denne gang virkede det hele!