Avatar billede xelor Nybegynder
15. februar 2007 - 12:58 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Køling af mit kabinet

Hardware :
Intel Core2 Duo 2,13GHz,
620W PSU,
Nvidia 8800GTX
2x320GB SATA2-harddiske
Asrock Conroe 645G-DVI motherboard.

Kabinet : ColorsIT ATX-L8025 (http://www.colors-it.com/cs_desc.php?Dis2=ATX-L8025&PHPSESSID=4f28a9abb883a59b0b1648ca55741658)

CPU-Køler : NorthQ 3313 GiantUFO

Arbejdstemperaturer  :
med CPU-blæser på fuld drøn: CPU=39 C, GPU=67 C
med CPU-blæser på laveste blus: CPU=49 C, GPU=72 C
GPU blæseren bliver styret automatisk.

Alle temperaturmålinger er lavet uden kabinet-side.

OK, nu har vi et grundlag....hvordan køler jeg bedst mit kabinet ned ?

Problemet er at ligeså snart jeg vil have lidt fred og sætter
siden tilbage på kabinettet og skruer CPU-blæseren ned på ½ kraft, så går der 2-3 timer, så kommer den herlige BSoD og maskinen genstarter med en fejl 'Hukommelsen could not "read"'

Jeg går udfra at det er et kølings-problem, da der ikke opstår disse fejl med kabinettet åbnet og CPU-blæser på fuld drøn.

Jeg mangler viden omkring kabinet-køling, så ethvert forslag er velkomment
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2007 - 13:12 #1
Ved at du fjerner siden på kabinettet gør, at dit airflow forsvinder i kabinettet. Altså ikke ensbetydende med bedre køling. For mit lyder det som RAM problemer eller at varme generet fra andre komponenter ledes henover dine RAM, som så igen lukker pga dette.

Sidder der blæsere i bunden af kabinettet foran, og blæsere i toppen bagpå?
Avatar billede xelor Nybegynder
15. februar 2007 - 13:34 #2
Nej, de eneste blæsere sidder i PSU op på CPU. Der er ingen ekstra køling i kabinettet...
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. februar 2007 - 13:34 #3
Synes også din cpu temp er rimelig høj. Har du selv monteret cpu køleren og hvordan anvendte du kølepastaen der?

Som huset siger, 1 blæser foran i bunden til at trække kølig luft ind, 1 blæser bagers i toppen for at blæse varm luft ud.

Har du 2 af de gamle fede ide kabler i, kan disse skiftes til runde ide kabler, hvilket forbedrer dit airflow.

Selvfølgelig skal du sørge for blæsere på gfx, cpu, psu mm er støvfrie
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. februar 2007 - 13:36 #4
så ville det være en god ide med 2 stk kaqbinet blæsere, ser ud til der er plads til 5 stk, men 2 burde klare det, en foran til indtag, en bagi til udsugning
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2007 - 13:38 #5
Drgonzo - jeg tvivler på han bruger IDE til hans SATA diske :D

2x320GB SATA2-harddiske
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. februar 2007 - 13:43 #6
nej det tror jeg bestemt heller ikke, men måske han har et cdrom drev eller 2 :)
Avatar billede xelor Nybegynder
15. februar 2007 - 14:16 #7
drgonzo: Nej, det er kommet monteret fra producenten. Tilgengæld sidder Køleribben fra CPU køleren  næsten maset op til PSU....
Deruover sidder der et enkelt IDE-kabel til CDROM og en lille ekstra HD.
Og ja, ser skulle være plads til et par kabinet-kølere...jeg kan evt., når jeg kommer hjem, lige tage et billede af indmaden på dyret, så kan I se, hvordan det ser ud.

Huset: Jeg har også været på de tanker at det er min RAM, der bliver for varm. Det er dog sket at en fejlbesked som "nv4_disp.dll stopped responding" eller noget i den stil. Det siger at mit GFX kort måske bliver for varmt? Det er et Inno3D 8800GTX med 768 MB DDR3 ram og standard-monteret køler.
Men I er dog forholdsvis begge to enige om at der mangler kabinet-køling til fætteren, ikk ?
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2007 - 14:20 #8
Jeg er sikker på du må/og skal anbringe nogle blæsere i dit kabinet.
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. februar 2007 - 14:21 #9
enig
Avatar billede xelor Nybegynder
15. februar 2007 - 14:26 #10
OK, takker.
Har I nogle forslag til hvordan og hvorledes?
Hvad skal jeg købe, hvor store skal de være og alt det der?
1 i bunden, der skal suge luft ind, 1 i toppen der sal blæse ud og 2 i fronten der også skal blæse ud?
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. februar 2007 - 14:26 #11
Jeg synes dog stadig din cpu temp er meget høj, mn gamle prescott 3.0 som var OC blev ikke engang så varm, men med det store gfx kort og 3 stk hdd bliver der self udviklet noget varme.. Tror helt sikkert et par blæsere vil gøre underværker, men husk at checke samtlige blæsere for støv, også psu
Avatar billede xelor Nybegynder
15. februar 2007 - 14:30 #12
Nu er systemet ikke mere end 1½ måned og der har ikke samlet sig ret meget støv i den.

Hvis I dropper nogle svar, deler jeg point lige over...:-D
Takker for hjælpen indtil videre.
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. februar 2007 - 14:34 #13
blæsere i fronten til at trække luft ind, blæsere bagi til at blæse den varme luft ud, er der lavet til en blæser i toppen er det altid godt til at blæse varm luft ud. Den bagi skal sidde i toppen af kabinettet dem foran skal sidde i bunden af kabinettet, det vil dit kabinet nok være indrettet til som standard. Du skal kigge på dit kabinets specs for at se hvilke størrelse blæsere du skal have. Tror det er en 80mm bag i, synes ikke der stod noget i dit link om front blæserne..
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. februar 2007 - 14:35 #14
lad os vente med svarene til problemet er løst :)
Avatar billede xelor Nybegynder
15. februar 2007 - 14:42 #15
OK, jeg kigger lildt nærmere på kabinettet, når jeg kommer hjem, så kan jeg se, hvor der er plads til kølere...
Jeg dropper lige et billede, når jeg har taget et af dyret's indvolde.
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2007 - 15:16 #16
Ja, afslutning haster ikke
15. februar 2007 - 16:34 #17
Blæser bag i bør være nok. og selvfølgelig på med siden igen. For det er ganske rigtigt, som huset skriver i første kommentar.
Avatar billede xelor Nybegynder
15. februar 2007 - 18:20 #18
OK, det var jeg så ikke helt klar over...men det har hjulpet alligevel, for nu kan varmen forsvinde fra kabinettet noget hurtigere.....
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2007 - 18:35 #19
Rart det blev løst så
Avatar billede xelor Nybegynder
15. februar 2007 - 19:17 #20
Hov, det jeg mente var at maskinen IKKE stoppede sålænge siden ikke var på, men jeg vil jo gerne have siden på på kabinettet, det er jo det den er der for.

Nå, men jeg har lagt et billede at dyret's indvolde på http://www.martinmoesby.com

Og det ser ud til at der er plads til i hvert fald 3 kølere..man kan kun se 2 pladser på billedet, men der er en plads mere foran harddiskene. Vil I anbefale at sætte en køler der også, til at afkøle harddiskene?

Lad mig endelig høre og I må også meget gerne komme med anbefalinger både angående mærker, støjniveauer m.m.
Avatar billede xelor Nybegynder
15. februar 2007 - 19:18 #21
jeg mener naturligvis : "over den foran harddiskene" ikke "foran harddiskene"
Avatar billede xelor Nybegynder
15. februar 2007 - 19:55 #22
Jeg har fundet det her sæt : http://www.pc-netto.dk/asp/index.asp?varernr=A2003&goto=productinfo&mainfunc=link

Skulle det kunne klare problemet?
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. februar 2007 - 20:17 #23
så vildt behøver det ikke være. 2 blæsere burde gøre det. en af hver de steder der er rød cirkel.
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. februar 2007 - 20:19 #24
håber ikke cpu hastighed med mere passer :(
Avatar billede xelor Nybegynder
15. februar 2007 - 21:12 #25
Nej, det håber jeg heller ikke....den står i det program til omkring 4300 Mhz, men det kan jeg ikke få til at passe, for jeg har ikke clocket CPU'en...

Og jeg takker mange gang for input m.m.
Jeg skal lade jer vide hvordan resultat bliver.
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. februar 2007 - 08:52 #26
prøv evt everest
http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Her kan du se temperaturer, cpu hastighed mm
Avatar billede xelor Nybegynder
16. februar 2007 - 20:29 #27
Takker...

Det var dog et fantastisk lille prgogam:-)

Jeg har uploaded min rapport til www.martinmoesby.com/report.htm
Kan du se lidt på den, og se, hvordan jeg evt. kan øge performance på den? Så vil jeg være rigtig taknemmelig:-D
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. februar 2007 - 12:30 #28
det ser ud til det hele er som det skal være også temperaturmæssigt. Dog er gfx kortet rimeligt varmt. Det bør 2 kabinet blæsere hjælpe på, men cpu ligger på 34 grader hvilket er fint.
Kig evt i din bios og se hvilken hastghed dine ram står til, da det kunne tyde på de ikke kører den optimale hastighed, de skal stå til 333mhz med timings 5-5-5-15, prøv at se hvad du kan finde i bios
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. februar 2007 - 12:30 #29
ja everest er et fint program :)
Avatar billede xelor Nybegynder
17. februar 2007 - 17:49 #30
Så, nu har jeg installeret en NorthQ 120mm blæser foran til at suge luft ind, og en NorthQ 80mm blæser bagi til at suge den varme luft ud.

Jeg har samtidig rodet lidt med CPU-hastighede og OC'ed den med 13% til 2,4GHz...
Følgende temperaturer efter omkring 1½ times kørsel:

    Temperaturer:
      Motherboard                                      44 °C  (111 °F)
      CPU                                              44 °C  (111 °F)
      Aux                                              46 °C  (115 °F)
      GPU                                              76 °C  (169 °F)
      MAXTOR STM3320820AS                              37 °C  (99 °F)
      MAXTOR STM3320820AS                              39 °C  (102 °F)
Jeg har samtidig kørt en 30 mins stresstest, resultat af denne kan ses på www.martinmoesby.com/report2.htm

Jeg har samtidig gjort som drgonzo anbefalede, nemlig sat min RAM hastighed op til 333 og 5-5-5-15 i timings (jeg har ingen anelse om, hvad det betyder)

Dety ser ud som om temperaturerne er steget, men nu er den osse OC'ed, så det er vel naturligt nok.

Skal jeg gøre noget ved systemet ? En køler mere? Vandkøling? RAM-køling?
Avatar billede xelor Nybegynder
17. februar 2007 - 17:52 #31
Forresten, den rapport (report2.htm), jeg har uploaded, det var INDEN jeg OC'ede til 2,4GHZ, men efter 30 min stresstest.
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. februar 2007 - 18:39 #32
synes det ser fint ud, hvordan kører systemet i forhold til før?
Avatar billede xelor Nybegynder
19. februar 2007 - 21:14 #33
Jo, det kører fint....
Selve kabinettet føles også køligere (undtagen lige over CPU'en), men ellers virker det køligere.
Det virker dog ikke som om temperaturerne er faldet, men jeg har ikke fået BSoD, så et eller andet må det have hjulpet på.

Hvis I smider nogle svar, så kan vi få lukket spørgsmålet:-)

Jeg takker for hjælpen.
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. februar 2007 - 23:00 #34
everest viste jo også en helt anden cpu temp, end den dit oprindelig program viste. Ingen BSoD kan jo kun være positivt :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. februar 2007 - 23:01 #35
hvis du samtidigt har oc og ikke får BSoD kan det jo tyde på det har hjulpet
Avatar billede huset Praktikant
11. marts 2007 - 08:08 #36
Kunne man forvente feedback eller afslutning her i den kommende fremtid??
Avatar billede huset Praktikant
29. marts 2007 - 08:29 #37
Er der tid til feedback eller afslutning?