Avatar billede lajlev Nybegynder
16. februar 2007 - 18:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Er Daemon Tools Lovligt?

Jeg arbejder i en fritidsklub hvor cderne bliver ridset i løbet af no time. Er det lovligt at bruge daemon tools?

Mvh Michael
Avatar billede screem_brille Novice
16. februar 2007 - 18:27 #1
http://www.kum.dk/sw5386.asp

Edb-programmer
Ovenstående regler gælder ikke for edb-programmer, herunder computerspil. Her må du ikke foretage kopiering til personlig brug, men derimod kun nødvendig brugs- og sikkerhedskopiering. Det er ikke forbudt at omgå kopispærringer, der beskytter edb-programmer

Det falder umiddelbart ind under brugskopiering.

Så ja, men der kan sagtens være licens betingelser der siger du ikke må.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2007 - 19:18 #2
Jeg ville absolut ikke vaere sikker paa at det falder ind under noedvendig brugskopiering.
Avatar billede screem_brille Novice
16. februar 2007 - 19:31 #3
også derfor mit umiddelbart, de eneste der kan svare på det 100% er producenten af spillet /spillene
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. februar 2007 - 19:50 #4
dette er bare et forslag, jeg ved ikke om det er lovligt, måske en af de andre ved noget. Hvis du har den originale cd liggende og programmet/spillet kun er installeret på 1 maskine som loven foreskriver, kan du vel bare ligge en no-cd crack ind. Det er selvfølgelig ulovligt hvis du ikke har originalen, men ved ikke om det er lovligt på en original install
Avatar billede strych9 Praktikant
16. februar 2007 - 20:15 #5
Må jeg foreslå at du tager fritidsklubbens boldtræ og så med store sorte bogstaver påfører det skriften "CLUEBAT". Sæt det herefter i en glasmontre nær computerfaciliteterne. Hver gang der kommer en ny i fritidsklubben gør du det til en fast introduktionsrutine at tage vedkommende hen til montren og forklare lidt om unge mennesker og respekt for fælles ejendom, samt at aktion og reaktion, eller i det her tilfælde årsag og konsekvens, hænger tæt sammen.
Avatar billede kittyhawkdk Nybegynder
16. februar 2007 - 23:29 #6
http://www.infokiosk.dk/sw10498.asp

#Spørgsmål og svar

Må jeg tage en kopi af et computerspil for at have et ekstra spil?

Svar:
Nej, det er ikke tilladt at tage en digital kopi af et computerspil, medmindre rettighedshaverne har givet samtykke hertil - enten ved at tillade kopiering helt generelt eller ved at give mere specifikke og konkrete tilladelser.

Det er dog altid tilladt at tage en sikkerhedskopi af et computerspil, ligesom du må tage en kopi, hvis det er nødvendigt for at kunne benytte spillet.#

#Kopiering af software og computerspil – hvad må jeg?

Reglerne om kopiering af software og computerspil er på flere områder meget anderledes, end de regler, der gælder for kopiering af musik og film.

Du må ikke tage en digital kopi af software eller et computerspil, medmindre dette er nødvendigt for at kunne benytte det originale spil eller program eller for at rette fejl. Du må dog gerne tage en sikkerhedskopi af spillet eller programmet.

Software- og computerspil er ofte belagt med en kopispærring. Det er ikke forbudt at omgå en sådan kopispærring fx for at foretage en lovlig brugs- og sikkerhedskopiering.#
Avatar billede kittyhawkdk Nybegynder
16. februar 2007 - 23:31 #7
at tage en kopi og derefter bruge en nocd patch eller deamon tool for at undgå skader og dermed ødelægge originalen. må som følge af overstående´, efter min mening betragtes som lovligt
Avatar billede strych9 Praktikant
16. februar 2007 - 23:50 #8
kittyhawkdk -> Ja, det er så for private hushold. Hvad med offentlige institutioner?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2007 - 02:06 #9
Jeg tvivler stadig meget at frasen "hvis det er nødvendigt for at kunne benytte spillet"
inkluderer situationen hvor man er bange for ridser på CD'en.
Avatar billede huset Praktikant
17. februar 2007 - 08:43 #10
http://www.daemon-tools.cc/dtcc/dt_register.php

Rent faktisk skal man i opretters tilfælde have rettighederne fra daemon corp