Avatar billede mlybech Nybegynder
17. februar 2007 - 11:00 Der er 17 kommentarer

Fjernelse af partitioner og formatering af bærbar

Jeg har en @-bærbar med Windows XP, som pt. er opdelt i et C-drev (ca. 5 GB) og et D-drev (ca. 55 GB). C-drevet er nu fyldt og PC'en har store problemer med at arbejde m.v.
Jeg vil nu gerne have det hele formateret og samlet i et drev, hvorefter jeg vil installere XP på ny.
Hvordan gør jeg det og i hvilken rækkefølge? Kan det hele bare formateres på én gang og skal jeg bruge specielle programmer/funktioner?
Avatar billede matcho Nybegynder
17. februar 2007 - 11:08 #1
Når du booter op på XPcden så vælger du at at du vil lnstallere,så kommer du til partitioner og så sletter du dem der er og vælger en på hele HD.
Avatar billede mlybech Nybegynder
17. februar 2007 - 11:12 #2
Måske jeg lige skal oplyse, at jeg til den bærbare ikke har nogen CD til gendannelse eller en CD med drivere m.v.. Jeg har alene Windows XP. Er der noget jeg skal sikre mig at få kopi af, før jeg formaterer?
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2007 - 11:18 #3
Hvis computeren ellers kører tilfredsstillende ville jeg da vælge at udvide c-drevet
Avatar billede matcho Nybegynder
17. februar 2007 - 11:27 #4
Som helgec skriver er det det letteste men så skal du bruge et program som partition magic til det.
Ellers vil det jo nok være bedst og gå på producentens hjemmeside og finde ddiver til netop din maskine.
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2007 - 11:29 #5
Du kan finde både program og vejledning på http://www.helgec.dk/insert.html#GPARTED:
Avatar billede mlybech Nybegynder
17. februar 2007 - 12:02 #6
Jeg ser på det og finder ud af, hvad jeg vil. Tak for hjælpen indtil nu. Måske jeg vender tilbage, hvis jeg får brug for det.
Avatar billede mlybech Nybegynder
17. februar 2007 - 22:29 #7
Jeg har nu fået lavet et drev og installeret Windows. Så langt så godt. Men under enhedshåndtering er der en række "Andre enheder", som ikke fungerer: masselagringscontroller, multimedialydkort, netværkscontroller, PCI-device, PCI-modem, skærmkort (VGA kompatibel), SM-buscontroller og USB-controller (universal serie Bus).............
Jeg har hentet Everest og lavet en rapport. Kan man ud fra rapporten finde ud at løse fejlene?
Kasn nogen hjælpe?
Avatar billede matcho Nybegynder
18. februar 2007 - 11:23 #8
Du kan bruge det til at definere de ting du har, så du bedre kan søge efter driverne på nettet men som sagt før produktes hjemmeside er altid et godt sted at starte.
Avatar billede mlybech Nybegynder
18. februar 2007 - 12:23 #9
matcho > Jeg har besøgt @-hjemmeside og indtastet serienummeret på PC'en - men det virker ikke. Jeg har også forsøgt bruge Everest. Jeg har dovnloadet et ATI-program, som selv skulle installere drivere m.v. til grafikkortet, men det melder en fejl om, at skærmopsætningen er er i orden?
Jeg har vist brug for lidt mere hjælp.
Avatar billede matcho Nybegynder
18. februar 2007 - 13:46 #10
Det kan jo være driveren ixp den mener til grafik den mener er god nok.
Står der noget i everest om bundkorts navn og chipset navn.
Avatar billede mlybech Nybegynder
18. februar 2007 - 14:26 #11
matcho > Der står følgende i Everest:
PC:
  Operativ System  Microsoft Windows XP Professional
  OS Service Pack  -
  DirectX  4.08.01.0810 (DirectX 8.1)

  Motherboard:
  CPU Type  Intel Celeron D 330, 2666 MHz (20 x 133)
  Motherboard Navn  KN3
  Motherboard Chipset  ATI Mobility Radeon 9000 IGP
  System Hukommelse  480 MB (PC2700 DDR SDRAM)
  BIOS Type  Phoenix (12/28/04)

  Grafikkort:
  Grafikkort  ATI Mobility Radeon 9000/9100 IGP (RS300M)
  3D Acclerator  ATI Mobility Radeon 9000/9100 IGP (RS300M)

  Multimedie:
  Lydkort  ATI SB200 - AC'97 Audio Controller
Avatar billede matcho Nybegynder
18. februar 2007 - 16:56 #12
Hvis du får service pak2 installeret vil du få drivere til USB2.
Grafikdriver kan nok findes hos ATI måske skal du ikke tage en af de nyeste.
Lyddriver enten ved ATI eller AC´97 og skriv drivers i google og se om der kommer nogle sider du kan finde en.
Men der må da være et modelnavn på PCen (for jeg går ud fra du ingen manual)siden du ikke har mere oplysning om bundkort.
Avatar billede mlybech Nybegynder
18. februar 2007 - 17:37 #13
matcho > Jeg har et serienummer på PC'en:

System Egenskaber:
  Produkt  00000000000000000
  Version  null
  Serie Nummer  KN3TFCCWE508015A

Hos ATI kan jeg finde et program, som jeg kan downloade. Men det melder en INF-fejl (videodriver findes ikke) og efterfølgende foreslår det, at jeg installerer en en VGa-standarddriver - men det kan jeg heller ikke!
Avatar billede matcho Nybegynder
18. februar 2007 - 17:50 #14
Modelnavn så mener jeg producentnavn, men hvordan har købt den de må da vide noget.
Avatar billede mlybech Nybegynder
18. februar 2007 - 17:53 #15
matcho > det er en @computer model KN3 - kan det ikke passe?
Avatar billede matcho Nybegynder
18. februar 2007 - 20:55 #16
Jeg har aldrig hørt det navn som produktnavn, har søgt på google og den kommer bare med PC forretninger i almindelighed.
Men da det er ATI chipset så må du nok bruge noget tid på og søge på deres hjemmeside nu er jeg ikke på mere i aften men kigger i morgen, men hvis du finder noget på ATI hvor du kan søge på bundkort eller chipset så prøv,hvis vi havde et produktnavn på bundkort var det jo der der skulle søges.
Avatar billede mlybech Nybegynder
18. februar 2007 - 21:01 #17
matcho > Jeg har forsøgt det meste af dagen at hente forskellige drivere m.v. Det har løst nogle af problemerne, men der mangler stadig en del der ikke er konfigureret korrekt.
Jeg kontakter firmaet, hvor PC'en er købt for at høre, om de ikke kan hjælpe med en CD med drivere m.v. Det vil formegentlig kunne løse problemet.
Tak for hjælpen.