Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2007 - 20:44 Der er 4 kommentarer

Min søgefunktion kan ikke håndtere korte ord

Hej eksperter.

Jeg har en fotoside, hvori der bl.a. er en entitet, der indeholder bl.a. søgeord.

Når en søgning foretages (fra Flash og vha. AMFPHP), anvender jeg følgende streng til en ganske almindelig fritekstsøgning:

SELECT element.titel, element.uploaddato, element.solgtantal, element.element_id, element.stoerrelsex, element.stoerrelsey, element.soegeord, element.pris, element.point, element.antalstemmer FROM element WHERE MATCH (soegeord) AGAINST ('".$wildcard.$utfsoegeord.$wildcard."' IN BOOLEAN MODE )

"$wildcard" er et procent-tegn, så jeg også kan søge på dele af ord.

Attributten er af typen "text" og søgeordene er blot stillet op med mellemrum, f.eks. "danmark guldspurv fugl dyr".

[PROBLEM:]
Hvis jeg søger på ord, der er kortere end 4 tegn, returneres ej et resultat, hvis det matcher 100% med et ord - f.eks. "dyr" - kun de billeder med søgeord som "dyrehaven" returneres.

Er der fejl i min SQL-forespørgsel, eller?
Avatar billede morw Nybegynder
22. februar 2007 - 21:02 #1
SHOW VARIABLES LIKE 'ft%';

Hvad er din ft_min_word_len sat til - dette kan du selv styre. Hvis du ændre det skal du lave index igen. Det ændres i my.cnf
Avatar billede morw Nybegynder
22. februar 2007 - 21:04 #2
Du skal også være opmæksom på du søger efter en sætning på denne måde. Ellers skal du sætte % om de enkelte ord.
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2007 - 12:31 #3
Hej Morw.

Blot til info; du er ikke glemt. Jeg har blot ikke mulighed for at ændre i konfigurationsfilen, da mine sider p.t. hostes af et webhotel.
Jeg har dog netop bestilt en Dell rackserver - og har til hensigt at installere et Linux-system på den og efterprøve din opskrift :-)
Avatar billede morw Nybegynder
26. februar 2007 - 15:46 #4
ok, FreeBSD kan dog anbefales i forhold til Linux, hvis man vil have noget mere simpel uden gui som bare virker.