Avatar billede coder Nybegynder
18. februar 2007 - 17:22 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

MEGET forsinket mail fra "System Administrator"

Hej!

Jeg har en privat exchange-server som jeg bruger som "legetøj" til en privat email-adresse.

Jeg har sendt mange emails fra den og har ikke oplevet problemer - dog pånær et par gange hvor modtageren ikke fik mine mails. Da jeg ikke havde modtaget fejlmeddelelser regnede jeg med fejlen var deres.

I dag genstartede jeg lige serveren og pludselig dumpede flere mails fra "System Administrator" ind med subject "Undeliveralbe: <SUBJECT>". Det var mails som var sendt fra lang tid siden og på forskellige tidspunkter, som jeg pludselig fik at vide ikke var afsendt..

F.eks.:

Meddelelsen nåede ikke frem til nogle af eller alle de ønskede modtagere.

      Emne:    XXXXXXXXX
      Sendt:    29-12-2006 11:14

Der kunne ikke leveres til følgende modtager(e):

      EMAIL den 18-02-2007 11:00
            The e-mail system was unable to deliver the message, but did not report a specific reason.  Check the address and try again.  If it still fails, contact your system administrator.
            <DOMAIN.dk #4.0.0 smtp;450 <EMAIL>: Recipient address rejected: Greylisted for 83 seconds (see http://isg.ee.ethz.ch/tools/postgrey/help/MODTAGERDOMAIN.html)>

Mit spørgsmål er nu - hvorfor får jeg før disse mail nu (i én stor dynge efter genstart).. jeg ville gerne have sådan en notification umiddelbart efter jeg havde afsendt mailen.

Nogen der kender til problemet?

Tak!
Avatar billede jacla Nybegynder
18. februar 2007 - 17:42 #1
Har oplevet ligende, Jeg tror fejlen ligger hos din ISP'er. Det kan skyldes alt fra selve Internetforbindelsen til afprøvning af spamfilter /udskiftning at firewall/viruswall mv.

At det hængersammen med genstart kan være tilfældigt.

Lav nogle test-mails og skriv op hvornår du oplever problemet. Det kan være der er et mønster i det.

vh Jan
Avatar billede coder Nybegynder
18. februar 2007 - 17:51 #2
Lyder mærkeligt at det kan være min ISP, de håndterer jo ikke min email..

"Det kan skyldes alt fra selve Internetforbindelsen til afprøvning af spamfilter /udskiftning at firewall/viruswall mv."
Mener du det er hvis jeg har afprøvet spamfilter m.v.? For det har jeg ikke.

Synes ikke helt det giver mening
Avatar billede jacla Nybegynder
18. februar 2007 - 18:16 #3
men hvis fet er en periodisk fejl giver det mening, ellers ville fejlen ligge på din exchange server. Har du set dine LOG-filer igennem?
Avatar billede screem_brille Novice
18. februar 2007 - 18:20 #4
nu der står det i ovenstående mail er pga greylistning, er din mail med 95% sikkerhed blevet afleveret korrekt anden gang.
Avatar billede coder Nybegynder
18. februar 2007 - 18:24 #5
I min event viewer har jeg: "A non-delivery report with a status code of 4.7.1 was generated for recipient " som opstod lige da jeg bootede maskinen
Avatar billede coder Nybegynder
18. februar 2007 - 18:25 #6
"screem_brille" mailsne nåede jo aldrig frem..
Avatar billede coder Nybegynder
18. februar 2007 - 18:27 #7
Det jeg ikke fatter er, hvorfor den ikke fortæller mig med det samme at der er noget galt :S
Avatar billede screem_brille Novice
18. februar 2007 - 18:30 #8
korrekt den der mail ikke kom frem, men mails sendes mere end en gang når den ikke kan afleveres første gang, og dette sker jo netop ved greylistning. (for at modvirke spam)
Avatar billede coder Nybegynder
18. februar 2007 - 18:35 #9
men hvis den ikke kom frem, så skal jeg jo underrettes om det.. og det blev jeg først flere måneder efter
Avatar billede jacla Nybegynder
18. februar 2007 - 19:15 #10
Det må jo sendes over din ISP'ers net, og går din post tabt på serveren (går ud fra du ellers ville få besked om at posten ikke kunne sendes)og du for besked om at System Administratoren ikke kunne modtage posten. Må det være ISP'eren, som fejler et eller andet sted.
Avatar billede jacla Nybegynder
18. februar 2007 - 19:24 #11
NB! Data som sendes på nettet, har en vis levetid, dvs, når de passerer X antal router vil de forsvinde, de får et timestamp mener jeg det hedder. Men hvis du først får besked, når pakken er fjernet, ved jeg ikke.
Avatar billede coder Nybegynder
18. februar 2007 - 19:51 #12
Synes ikke noget af ovenstående besvarer spørgsmålet... må google lidt
Avatar billede screem_brille Novice
18. februar 2007 - 22:29 #13
hvornår genstartede du sidst ?
Avatar billede jacla Nybegynder
18. februar 2007 - 23:20 #14
OK men er der fejl på din Exchange server, vil denne lave en logfil, hvor du kan få et "hint" om problemet.

Er din log ren, vil jeg stadig mene at det er ISP'eren det går galt hos,

Hvad siger du SB ?
Avatar billede screem_brille Novice
18. februar 2007 - 23:34 #15
vil også sige loggen er bedste bud pt, det kan også have været et lokalt problem (at de har ligget i k) og efter genstarten har de endelig kunne blive afleveret.
Avatar billede jacla Nybegynder
18. februar 2007 - 23:44 #16
SB hvad mener du med K?
Avatar billede screem_brille Novice
19. februar 2007 - 00:10 #17
k = kø
Avatar billede jacla Nybegynder
19. februar 2007 - 00:32 #18
OK (har aldrig set kø forkortet som k):))
Avatar billede jacla Nybegynder
19. februar 2007 - 00:37 #19
NB! SB hvis du har "tid" se: http://www.eksperten.dk/spm/763366

undskyld ! denne bemærkning.
Avatar billede jacla Nybegynder
19. februar 2007 - 00:39 #20
Ja for at vende tilbage til genstarten, er det kun mails til sys, admin. det går galt.

Tænker på forwarden det halter.
Avatar billede screem_brille Novice
19. februar 2007 - 01:01 #21
det var også en fejl *G*
Avatar billede jacla Nybegynder
19. februar 2007 - 02:33 #22
SB jeg har smidt stridsøksen, vi er her begge for at hjælpe andre, måske ikke altid enige, men overlad det til spørgeren.

Mener at uanset hvor flad du laver en pandekage, har den 2 sider ;)
Avatar billede screem_brille Novice
19. februar 2007 - 09:09 #23
jacla enig ;)
Avatar billede jacla Nybegynder
19. februar 2007 - 12:26 #24
OK glæder mig ;) Måske kan vi supplerer hinanden frem efter.

NB! karma slettet !

vh Jacla
Avatar billede coder Nybegynder
23. februar 2007 - 17:35 #25
Nu har jeg fundet ud af det...

Det handler om at exchange ikke kan håndtere at blive greylisted. Den dropper mailen og gensender ikke. Først når SMTP'en bliver genstartet finder den ud af at de er tabt og derefter sender den fejlrapport.

Temmlig shitty at Microsoft ikke kan kode en SMTP-client der kan tale med SMTP-servere :S
Avatar billede coder Nybegynder
23. februar 2007 - 17:37 #27
Kan ikke give point, da I ikke rigtig hjalp..
Avatar billede screem_brille Novice
23. februar 2007 - 17:39 #28
ok.