Avatar billede johan.o Nybegynder
20. februar 2007 - 17:37 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Modtag .send(var) ved xmlhttpreq.

Hej Alle

Jeg sidder og 'roder' lidt med xmlhttprequest mellem javascript og php. Kan nogen fortælle mig hvordan de behandler (fanger) indholdet af req.send(var) i php scriptet ?

Kan fint få indholdet via POST-data men kan det 'rå' indhold 'fanges' ?

Mvh. Johan
Avatar billede johan.o Nybegynder
20. februar 2007 - 21:36 #1
Hmmm..så fik jeg læst lidt rundt omkring og på developer.mozilla.org står dette :

The parameter to the send() method can be any data you want to send to the server if POST-ing the request. The data should be in the form of a query string, like: name=value&anothername=othervalue&so=on

Det kan vist tolkes som at indholdet i send() KUN er til brug ved POST-data og så har jeg styr på metoden, MEN....

Hvad hvis man gerne vil sende informationer sammen med sit XMLHttpRequest og ikke ønsker at bruge POST-data ?

En mulighed er .open('GET', minside.php?var1=1&var2=2&var3=3, true) og så bruge $_GET['var1'] osv, men er der andre metoder end disse ?

Mvh. Johan
Avatar billede hans_ch Nybegynder
20. februar 2007 - 23:13 #2
Hej Johan,

Jeg TROR ikke der er andre muligheder. Har selv siddet og kigget på xmlhttprequest det sidste stykke tid, og er nået frem til det samme. Jeg synes faktisk at POST metoden er lidt tung, da man så er nødt til at generere var1=asdf&var2=asdf med JavaScript... Så er det lige så godt at benytte GET - når den eneste forskel for mig at se (og alle er velkomne til at rette mig ;) ) er grænsen for datastørrelsen der kan sendes med. (Jeg mener vist IE nægter mere end 512 bytes med GET.
Jeg har tænkt mig at benytte GET til at forespørge på data, som så genereres af PHP og returneres som færdig HTML lige til at plotte ind i et felt/layer. Og hvis der skal bruges formularer: en skjult IFRAME som tager imod alt - også filuploads som xmlhttprequest ikke vil være med til.

Det var bare nogle tanker og egne konklusioner som måske kn gavne nogen...

Mvh Hans
Avatar billede johan.o Nybegynder
21. februar 2007 - 00:13 #3
Ja, umiddelbart ser det ud til at være de mest åbenlyse muligheder og det er vel i og for sig også brugbart nok - ihvertfald til mine øjeblikkelige behov - file upload ville være cool, men denne brug af XMLHttpRequest er vel egentlig heller ikke det metoden er tænkt brugt til så man kan vel betragte mulighederne som ekstra bonus :)

Jeg tror for øjeblikket at jeg vil lade PHP returnere enten XML svar, som kan tilgås via DOM (tror jeg det hedder) eller et Text svar som kan formateres til et Array.

Tak for dit input :)

Mvh. Johan
Avatar billede hans_ch Nybegynder
21. februar 2007 - 09:37 #4
Det var så lidt ;)
Avatar billede johan.o Nybegynder
22. februar 2007 - 19:30 #5
hans_ch, hvis du vil have points, jeg tror ikke der sker mere her :), så smid et svar.

Mvh. Johan
Avatar billede hans_ch Nybegynder
23. februar 2007 - 08:40 #6
Jeg skrev kun for at give mine egne erfaringer. Jeg har vist ikke givet dig noget sensationelt. Så jeg afstår points ;)
Avatar billede johan.o Nybegynder
23. februar 2007 - 10:50 #7
Okeydokey - så lukker jeg selv :)

Mvh. Johan