Avatar billede yumatci Nybegynder
23. februar 2007 - 07:28 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

transistor forstærkning?

Hej jeg er gået i stå i en bog jeg er i gang med at læse.
Jeg skal lave en opstilling efter bogen jeg læser "Elektronik for alle" med en transistor BD139 nogle modstande en kordensator 1000uF og en lampe jeg skulle få til at lyse.
Men jeg har hverken transistoren eller lampen, så besluttede mig for at bruge en BC547b istedet og en almindelig lys diode. Men ved ikke hvor stor forstærkningen Hfe er i BC547b? jeg har kigget i databladet men der forvire mig der er mere end en værdi?
Og hvor meget kan en almindelig lys diode ca. holde til? bare sådan jeg kan regne det ud?

Og så lige et spørgsmål mere. Jeg skal bruge en spænding på 6V og har et batteri på 9V så besluttde mig for at sætte tre 10Kohms modstande i serie og så trække 6V ud fra minus og fra samlingen mellem de sidste to modstande. Men kan denne spændings forsyning bruges? eller giver det for mange ampere eller noget?
Avatar billede screem_brille Novice
23. februar 2007 - 10:04 #1
1 hfe for bc547 er ca 250-300.
2 en lys diode (rød) bruger ca 20 mA og et spøndignsfaæd på ca 1.5v
3 det kan du godt glemme, udgansspændingen vil ændre sig straks du belaster den spændignsdeler, benyt evt en 7805, mend en diode fra i spærreretningen fra stel til regulator benet (så hæves udgangsspændingen med ca 0.7 volt, hvilket er nok til dit forsøg). (men du kan sagtens bruge 9 volt, du skal bare regne med 9 volt istedet for 5, og forståelsen er 100% den samme om du regner med 5 eller 9 volt)
Avatar billede thov Forsker
23. februar 2007 - 14:47 #2
Husk at sætte en modstand i serie med lysdioden. Modstanden skal snuppe ca. 7V (hvis du bruger 9V batteriet), så en 390 Ohm's modstand vil forhindre at dioden brænder af.
Avatar billede yumatci Nybegynder
23. februar 2007 - 18:20 #3
Hmm men hvis jeg sætter en modstand i serie med lysdioden, hvordan regner jeg så forstærkning ud over basis benet? Altså hvor stor modstand jeg skal sætte til basis og hvor meget strøm der så løber gennem kollektor emmiter?
Avatar billede screem_brille Novice
23. februar 2007 - 18:33 #4
20 mA igennem C/E, og så hfe gange mindre så har du strømmen i basis
Avatar billede yumatci Nybegynder
23. februar 2007 - 20:35 #5
Jeg har ud fra de oplysninger og det jeg selv vidste lavet et diagram ser det rigtigt ud? og er mine beregninger rigtige?
www.mytestpage.1go.dk/
Avatar billede oz3tl Nybegynder
26. februar 2007 - 23:02 #6
Du mangler en modstand fra basis benet og til stel for at have fast punkt, ellers så futter din transistor af.

M.V.H.
TLV
Avatar billede screem_brille Novice
26. februar 2007 - 23:12 #7
nej den gør ikke, man kan sagten have opstilingen som den er der (så virker den som switch)
Avatar billede oz3tl Nybegynder
27. februar 2007 - 15:31 #8
SCREEM_BRILLE: nu er du galt afmarcheret for at en transistor skal virke skal den have et kendt punkt og du får ikke det punkt uden en spændingsdeler for så kan du ikke styre den korrekt.

M.V.H.
TLV
Avatar billede screem_brille Novice
27. februar 2007 - 15:34 #9
nej du glemmer lige at der er en diode strækning i transistoren, og det er et faktum at ovenstående virker, og så svært er grundlæggende trnasistor teknik heller ikke ;)
Avatar billede screem_brille Novice
27. februar 2007 - 18:08 #10
emitter - base strækningen vil være forspændt i spærreretningen, og derved vil der på basis væære ca 0.7 volt i forhold til stel, derved vil de retesterende ca 8.3 volt være over basis modstanden. (husk transistoren er koblet som switch og IKKE som en forstærker)
Avatar billede yumatci Nybegynder
05. marts 2007 - 17:52 #11
Tusind tak for hjælpen jeg har fundet ud af det nu ;)