Avatar billede msknives Nybegynder
23. februar 2007 - 19:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Norton Ghost 9 - kopiering af drev til nyt drev/harddisk

Kære eksperter

Jeg vil skifte en IDE hardisk ud med en hurtigere model (også IDE) og ønsker om muligt at undgå geninstallation på den gode gamle langsomme metode, og vil bruge Norton Ghost 9.

Jeg har XP home og vil kopere programdrevet (ca. 7 GB) og har forsøgt med og valg: BackupDrives i Ghost 9, programmet er nyt for mig. Det gik dog i gang og jeg forsøgte med to forskellige dvdskiver
Datawrite DVD R og Verbatim  RW (blev formateret først), men Ghost
ville ikke kopiere drevet til dvd-skiverne.

1) Har I nogen ideer til fejl her eller andre valg fx.andre medier
  eller backup valg i Ghost 9?

2) Når det nu lykkedes en gang at kopiere drevet til dvd og en
  re-installation startes på ny harddisk, har den så alle drivere
  med på "image" filen?  Her tænker jeg om man skal genistallere
  bundkortdriver mv. ?

VH

MSknives
Avatar billede trav4u2 Novice
23. februar 2007 - 21:53 #1
Uanset hvilket imageprogram vi taler om ville jeg være meget ked af at basere mig på en backup på skiver.

Har du ikke en ekstra partition hvor du kan lægge "billedet"? Så kan du efterfølgende brænde det over på en skive.

Og nej, du skal ikke geninstallere bundkort mv. Alt skulle være med.

Jeg ville også afprøve imaget før og efter brænding. Så er du sikker på at skiverne virker.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
23. februar 2007 - 22:05 #2
jeg har brugt maxblaster til samme formål, med stor succes, uden at skulle installere en dyt derefter.
Dog hvis du kopiere et aktivt os, kan der være et par filer, du manuelt skal kopiere over, men det er småting.
blot et bud.!
Avatar billede msknives Nybegynder
24. februar 2007 - 10:32 #3
Jeg har flere partitioner og flere harddiske også en ekstern. Jeg vil søge at gemme "imaget" på en partition og efterfølgende brænde det over på dvd-rw så der er flere kopier i løbet af weekenden. Jeg kommer senere med en tilbagemelding. Tak indtil videre.
Avatar billede trav4u2 Novice
24. februar 2007 - 12:17 #4
Det lyder godt!

Du kan også checke min lille guide om brug af image programmer.
http://perfect-pc.atheart.dk
Avatar billede msknives Nybegynder
25. februar 2007 - 18:29 #5
Harddisk er skiftet, min WD Caviar gik itu, så det var re-installation på ny på anden HD Jeg har nu installeret Ghost 9 og fik lavet image af C: det ligger på en partition på den ekstra harddisk og der er brændt en kopi på dvd. Hvis nu den "nye" harddisk med XP osv. går ned, så har jeg jo imaget af programmerne (laver også et senere af foto mv.) Men hvordan installeres imaget der ligger på "slave-disken" - hvis master harddisken går ned?  - Skal Norton Ghost 9 installeres ?  I programmet står der bl.a. restore files, drives osv. men det er jo lidt svært at browse på en harddisk uden software(Ghost o.a.) kun med image-filer... Håber på lidt gode råd til en næste gang så en IMAGE genvej ka' gå lidt hurtigere end den klassiske geninstallation.
Avatar billede trav4u2 Novice
26. februar 2007 - 00:44 #6
Så har du da været i gang en god del af week-enden :-)

Jeg benytter ikke selv Ghost 9, men hvis dit C-drev skulle gå ned er proceduren normalt den, at du booter fra Ghost 9 CD’en og så køre en restore derfra.

Jeg mener også nok, at du ved at brænde en DVD direkte fra Ghost kan bestemme at DVD’en skal være bootable, men jeg har desværre oplevet en del fejl i de brændings-processer.

Du kan også prøve at kigge her:
http://www.911cd.net/forums//index.php?showtopic=14127
Avatar billede msknives Nybegynder
01. marts 2007 - 21:31 #7
Tak for jeres svar jeg har nu lidt mere end før at arbejde med, men trav4u2 kom tættest på, så læg venligst et svar, så lukker jeg.
Avatar billede trav4u2 Novice
01. marts 2007 - 22:38 #8
Helt fint. Held & Lykke :-)