Avatar billede loonz Nybegynder
04. marts 2007 - 17:54 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Internetproblemer på MacBook med Mac OSX

Hejsa,
Jeg oplever ofte at mit internet (firefox) bliver utroligt langsomt, endda helt dødt nogle gange. MSN Messenger smider mig desuden af ca. hver halve time. Jeg har prøvet det medfølgende Safari, samt Messengerklienten Adium, hvor jeg oplever samme problemer.

Den trådløse routerkonfiguration er den samme som da jeg kørte Windows, hvor jeg stort set aldrig oplevede samme problemer. Netværket er krypteret, så jeg er ret sikker på der ikke er andre på linien.

Jeg kører
Mac OSX 10.4.8
Firefox 2.0.0.2
D-link DI-514 router
Avatar billede egonspock Seniormester
04. marts 2007 - 18:09 #1
Jeg ville nok se om det kunne hjælpe at køre yasu fra
http://jimmitchell.org/projects/yasu/
Det er et godt oprydningsprogram. Helt specifikt vil jeg gætte på at du mangler at få kørt "periodic weekly", som er en del af pakken, men det skader ikke at afvikle standard-tingene i den.
Avatar billede loonz Nybegynder
04. marts 2007 - 18:21 #2
Tak, det vil jeg prøve. Min macbook er dog ikke mere end et par uger gammel, så det ville undre mig.

Vender tilbage.
Avatar billede loonz Nybegynder
05. marts 2007 - 00:05 #3
Jeg synes ikke jeg er helt overbevist. De første par minutter af en browser session med firefox kører helt fint, men så går det lige pludseligt meget langsomt.
Jeg har svært ved at afgøre hvor problemet opstår.
Avatar billede loonz Nybegynder
05. marts 2007 - 00:07 #4
Tillæg: kan det have noget med routerindstillingerne at gøre? Jeg oplever normalt ikke ovenstående problemer på min skole.
Avatar billede egonspock Seniormester
05. marts 2007 - 01:07 #5
hmm, er det kun ud af huset at der er problemer, eller har du en ekstra computer, så du kunne finde ud af om det også er på dit LAN at problemet er? Jeg forsøger her at indkredse hvor problemet kan være, om det enten er selve internetforbindelsen, der er problemet, eller om det er i routeren. Som du selv har fundet ud af, så er det næppe computeren, der giver problemet.
Avatar billede loonz Nybegynder
05. marts 2007 - 21:56 #6
Det lader til at fejlen ligger på enten min Mac eller på routeren.
Er det virkeligt muligt for en router at skabe denne slags problemer?
Idag har der f.eks. slet ikke været problemer med langsomme sider, og er kun blevet smidt af messenger én gang i løbet af flere timer.
Avatar billede egonspock Seniormester
05. marts 2007 - 22:07 #7
Så kan det være at din forbindelse har problemer og at du slet ikke selv kan gøre til eller fra.

Et eller andet sted deler du jo båndbredde med dine naboer, og afhængig af selskab deler du men flere eller færre, hvilket kan medføre den slags problemer.
Avatar billede loonz Nybegynder
05. marts 2007 - 22:59 #8
Som nævnt i mit første indlæg oplevede jeg ikke problemerne på min windowsmaskine med samme hyppighed som nu, så fejlen må opstå når routeren og min macbook kommunikerer med hinanden?

Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent et par dage endnu. Tak for din hjælp indtil videre egon :)
Avatar billede loonz Nybegynder
07. marts 2007 - 22:05 #9
Jeg fatter det simpelthen ikke... Jeg kan lade en bittorrent klient suge på hele min båndbredde (den nye C&C TW demo) i flere timer uden at blive smidt af messenger, men hvis jeg lukker den og begynder at surfe crasher hele forbindelsen.
Avatar billede loonz Nybegynder
12. marts 2007 - 23:18 #10
Lukker og slukker her uden at have fundet en løsning. Tak for linket til programmet.