Avatar billede venturer Nybegynder
18. marts 2007 - 13:19 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Hvor finder jeg en digital udgang til mit bundkort.

Jeg har sådan et bundkort her:
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2292

Der er onboard HighDef lydkort men der er ingen onboard digital udgang til lyden.

På bundkortet er der en connector beregnet til at jeg senere kan tilføje en digital udgang.
Det er den røde sokkel på dette billede:
http://resources.vr-zone.com/yantronic/GA8I945GMMFYRH/HW/audio.jpg

Gigabyte har selv et par valgmuligheder. På denne side er det "SPDIF In and Out Cable" eller "SPDIF Output cable".

Mit spørgsmål er:
Hvor kan jeg købe sådan en "riser" til mit bundkort?

Jeg har spurgt getmore.dk hvor jeg har købt bundkortet, men de sendte bare et standard svar tilbage "Dén slags forespørgelser har vi ikke resourcer til at svare på".

Det behøver selvfølgelig ikke være en original Gigabyte del. Bare den har et pinlayout der matcher bundkortet:
http://www.gigabyte.com.tw/FileList/WebPage/motherboard_accessory/4-eng.jpg

Og det SKAL være med en optisk udgang. Jeg har ikke noget at bruge en coaxial forbindelse til. Der behøver ikke være en indgang, men det vil da være en fordel.

For så vidt det er muligt skal der helst være tale om en riser i et "helstøbt" stik der blot er påmonteret en bagplade. Det skal helst ikke være et stykke bart printplade som den her:
http://www.alternate.es/pix/prodpic/450x450/g/gzza26.jpg
Grunden til dette er at jeg skal have pillet bagpladen af og montere stikket andet steds i kabinettet (hvor jeg selv laver et hul til montering.

Håber der er nogen derude der lige kan fortælle mig hvor sådan en kan skaffes :)
Avatar billede screem_brille Novice
18. marts 2007 - 13:57 #1
det nemmeste /billigste, er at købe 2 TOTX moduler (et sende og et modtage), og så selv lodde et par ledninger på, og finde et stik der passer til bundkortet.
Avatar billede screem_brille Novice
18. marts 2007 - 14:12 #2
benforbindelserne kan ses på side 23 i manualen (sende modulet skal sidde på ben 1,3,5 1 er forsyning, 2 data benet, 3 gnd)
Avatar billede gurly Praktikant
18. marts 2007 - 14:18 #3
signalet der kommer ud af stikket på dit bundkort er jo et coaxial signal, print pladen du viser, har jo så noget elektronik der konvatere signalet til et optisk signal.
du har jo også muligheden at du bruger en extern konverter, og at du derfor bare føre din spdif forbindelse til et coaxsial stik, eksempelvis dette her >
http://avconnection.dk/?PNo=01-140&PVer=0&ML1=1&ML2=71&ML3=76&ML4=183
som jo er en type som kan bruges som du beskriver.
et stik der passer på bundkortet kan du få hos en pc reparatør.
som extern converter fra coaxial til optisk kan du så bruge eksempelvis den her
http://avconnection.dk/?PNo=15-013&PVer=0&ML1=1&ML2=69&ML3=214&ML4=49
Avatar billede screem_brille Novice
18. marts 2007 - 14:26 #4
det er ikke nødvendigt med en converter, signalet er et TTL level signal, og kan direkte bruges til et TOTX modul.

(et ægte coaxial signal, har en trafo i udgangen, det er der ingen billige DVD/CD/forstærkere der har)
Avatar billede venturer Nybegynder
18. marts 2007 - 14:30 #5
Brille: Det er kun det nemmeste hvis man har styr på at lodde ordenligt ;)
Ikke mit første valg, men klart en løsning jeg vil have i baghånden.
Hvor vil du forresten købe disse ting? Brinck?

Gurly: Den løsning Gigabyte selv har lavet inkluderer selvfølgelig også noget elektronik. Men det hele er støbt ind i én "klump" plastic. Forskellen ligger i hvordan de almindeligvis bliver montere på bagpladen, og den måde et print typisk er skruet fast, besværliggører det jeg har i tankerne.

Men for at vende tilbage til mit spørgsmål så er jeg interesseret i at vide hvor jeg kan købe sådan en færdig riser.
Avatar billede screem_brille Novice
18. marts 2007 - 14:34 #6
mener ikke brinck har dem, men hvis det kniber med at finde dem, så sig til, jeg har en ordenlig stak af dem ;)
Avatar billede screem_brille Novice
18. marts 2007 - 14:35 #7
Avatar billede gurly Praktikant
18. marts 2007 - 14:43 #8
ja ok screem brille, det var bare for at foreslå  "den lette løsning" hvor han let forbinder stikket på bundkortet til et stik der er let at have med at gøre / sætte fast i kabinettet,    c",)
Avatar billede gurly Praktikant
18. marts 2007 - 14:49 #9
ja ok, der sider nok ikke meget i den konverterboks ud over en Toslink Transmitter
som dem du linker til og så stikket til indgangen, men de transmittere er vist svære at bruge uden at lave et print til dem, findes de mon i en Chassis udgave ? jeg kan ikke finde dem  c",)
Avatar billede screem_brille Novice
18. marts 2007 - 14:51 #10
ja men det vil være vanvid at lave et TTL level signal om til lys, for så at lave til om til et TTL level signal igen ;) (så er det altså nemmere bare at sætte ledningen direkte ned på bundkortet ;))
Avatar billede gurly Praktikant
18. marts 2007 - 14:52 #11
i følge det link du har lagt til toslink transmitter skal man da også bruge en spole på 47 UH og en kondensator på 0.1 UF
Avatar billede screem_brille Novice
18. marts 2007 - 14:54 #12
den er ikke strengt nødvendig (det er pga støj), jeg har aldrig brugt dem, og har aldrig haft nogen problemer alligevel, men en lille kondensator på en ca 100nf er altid godt at have over forsynings benene.
Avatar billede gurly Praktikant
18. marts 2007 - 15:05 #13
ok  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
18. marts 2007 - 15:23 #14
hvad med et usb lydkort,´det har toshlink in og udgange
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=307663
Avatar billede venturer Nybegynder
18. marts 2007 - 16:49 #15
I mit spørgsmål glemte jeg denne link:
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/AccessoryList.aspx

Det er Gigabytes egen liste med de dele jeg refererer til oprindeligt.
Avatar billede gurly Praktikant
18. marts 2007 - 17:05 #16
jeg ved jeg tidligere har set sådan en "riser" som du kalder den hos zitech
http://www.zitech.dk/
jeg kan dog ikke finde nogen derinde, men da de er forhandler af gigabyte så burde de kunne bestille den hjem
Avatar billede venturer Nybegynder
26. marts 2007 - 11:37 #17
Zitech var så heller ikke specielt hjælpsomme.

Synes ikke rigtig jeg fik svar på det jeg spurgte om, men jeg må lede videre.
Smid et svar alligevel og I skal da få lidt for indsatsen :)
Avatar billede screem_brille Novice
26. marts 2007 - 11:43 #18
svar
Avatar billede gurly Praktikant
26. marts 2007 - 15:59 #19
c",)
Avatar billede gurly Praktikant
26. marts 2007 - 15:59 #20
c",)