Avatar billede Swift Praktikant
26. marts 2007 - 21:31 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Erstatning for defekt DVD drev i HP nc6120

Hej

Jeg sidder med en HP nc6120 hvor DVD/CD-ROM drevet er gået i stykker.
Jeg tror det blot er brændt af - for når det er monteret så kan computeren ikke boote. (Hvis jeg sætter et drev fra en identisk HP kan den godt boote)

Nå, nyt drev skal der til - og garanti er der ikke længere!

På HP's side finder jeg et nyt (som reservedel) til ca. kr. 950,-
Men jeg nægter at betale så meget!
Info om nævnte drev:
DVD-ROM/CD-RW combination drive (Fixed Bay) - 24X CD-R write, 24X CD-RW rewrite, 24X CD-ROM read, 8X DVD read

Jeg inspicerer så mit defekte drev, og søger på det modelnummer det har: CRX835E-H5
Efter lidt søgning viser det sig at være et standard drev, produceret af Sony. Det går generelt under modelnummeret CRX835E.
Og Sony skriver at det blandt mange bærbare også passer til HP.

Jeg finder så et hos en dansk forhandler med modelnummer: CRX835E-11 - til den lave pris af kr. 261,- (DET ER EN GOD PRIS!!)

Jeg bestiller det hjem, sætter det i, og ØVVV - det virker ikke.
Jeg tester det i min anden HP bærbar - og der virker det heller ikke.

Jeg snakker så med forhandleren som siger: "HPs computere er lavet så de kun accepterer drev fra HP selv!!"

SIKKE NOGET P**!!!!

Men hvad gør jeg nu?
Der må være et HACK!
Jeg har flashet BIOS på bundkortet...ingen forbedring!

Kom nu - en eller anden!!!
Avatar billede screem_brille Novice
26. marts 2007 - 21:35 #1
forhandleren siger noget direkte sludder, Hp´s laver det IKKE sådan at det kun kan bruge egne drev (de laver nemlig ikke selv dnogen drev), alt tyder på at dit nye drev derimod er defekt.
Avatar billede robotten Praktikant
27. marts 2007 - 09:56 #2
Har lige selv googlet lidt rundt. Det ser ud til, at det kun er CRX835E-H5
modellen, der giver hits til dun business HP model. Når jeg har fundet CRX835E drevet, står der andre hp modeller.
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2007 - 10:03 #3
du kan bruge hvilket som helst slim drev *

* forudsat at front bezelen passer (det stykke plastik der sidder på fronten)
Avatar billede Swift Praktikant
27. marts 2007 - 10:19 #4
Screem brille:
Er du 100% sikker på det?
Og vil det sige at det drev jeg lige har købt også må være defekt?
(Hvor har du oplysningerne fra?)
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2007 - 10:24 #5
jeg tør ligge hovedet på blokken på det her (eller i den der franske hoved afklipnings maskine, hvis det er bedre) så sikker er jeg.

Ja hvir du har monteret den adaptor fra det gamle drev på det nye drev og det stadig ikek virker, ja så er drevet defekt.

Jeg har oplysningerne fra mange år arbejde som tekniker på computere, og forbruger elektronik generelt.
Avatar billede robotten Praktikant
27. marts 2007 - 10:30 #6
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2007 - 10:40 #7
jeps, men mit franske er ikke super godt *G*
Avatar billede Swift Praktikant
27. marts 2007 - 11:40 #8
Screem brille:

Jeg gjorde bare sådan:
1. Skruet RAM dækslet af
2. Skruet skruen ud som sikrer CD-DREVET
3. Hevet drevet forsigtigt ud
4. Flyttet det lille "sikringsbeslag" fra det gamle til det nye drev
5. Skubbet det nye drev forsigtigt ind
6. Skruet skruden i som sikrer CD-DREVET
7. Skruet RAM dækslet på

Men hvordan "beviser" jeg overfor SÆLGER at drevet er defekt?
Og hvad hjælper det hvis de blot sender endnu et drev der er defekt?
Kan der være tale om en defekt "serie" af drev (jeg kan se at det er fra efteråret 2005)
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2007 - 11:51 #9
sålænge drevet er helt nyt, så er det faktisk sælger der skal bevise det, det er en af tingene med den "nye" købelov (mht garanti/reklamationsret)
Avatar billede robotten Praktikant
27. marts 2007 - 11:53 #10
Er det købt ober nettet? Så har du jo altid 14 dages returret, uanset om det er defekt eller ej.
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2007 - 12:00 #11
100% enig, Ps, ved i godt det er ret nervepirrende at skille et LCD panel ad fordi der er en tordenflue inde mellem reflektor laget og LCD panel ? :O
Avatar billede robotten Praktikant
29. marts 2007 - 08:47 #12
Fundet ud af mere?
Avatar billede Swift Praktikant
29. marts 2007 - 10:38 #13
Jeg har returneret det tilsendte drev.
Jeg tror jeg vil prøve at købe et hos en anden forhandler.
Tak for hjælpen.
Avatar billede robotten Praktikant
29. marts 2007 - 10:49 #14
Hvad skulle det hjælpe, hvis ikke det er det rigtige???
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2007 - 10:57 #15
det ER det rigtige, HP benytter samme drev som alle andre, det der er forskellen er den lille adaptor der sidder på selve interface stikket.
Avatar billede Swift Praktikant
29. marts 2007 - 13:48 #16
Ang. adaptoren - så passer den 100%
Og drevet "lyser op" får strøm og kan ejecte CD'en.
Dog kan BIOS'en ikke se drevet.
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2007 - 14:06 #17
du har prøvet at opdatere BIOS ikke ?