Avatar billede fcknet Nybegynder
29. marts 2007 - 23:19 Der er 5 kommentarer

CSS i firefox vs CSS i IE - trouble

Følgende kode:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
    <head>
        <title>Nyt dokument</title>
        <style type="text/css">
            body {

            }

            #navigation ul li {
                list-style-type: none;
                display: inline;
            }

            #logo {
                float: left;
                display: block;
                width: 300px;
            }
            #login {
                float: right;
                display: block;
                width: 460px;
            }
            #contentContainer {
                background-color: green;
            }
            #headerContainer {
                width: 100%;
                background-color: yellow;
            }
            #mainContainer
            {
                margin: 0 auto;
                width: 760px;
            }
            #navigation {
                width: 100%;
                background-color: red;
                display: block;
                margin: 0 auto 0 auto;
            }
        </style>
    </head>
    <body>
        <div id="mainContainer">
            <div id="headerContainer">
                <div id="logo">LOGO HERE</div>
                <div id="login">
                    LOGIN HERE
                </div>
                <div style="clear: both; display: none;">&nbsp;</div>
            </div>
            <div id="navigation">
                <ul>
                    <li>Test</li>
                </ul>
            </div>
            <div id="contentContainer">
                Test!
            </div>
    </body>
</html>

Ser således ud i Internet Explorer:
http://peecee.dk/?id=37037

Og således i Firefox:
http://peecee.dk/?id=37038

Det er IE versionen som er den rigtige, hvorfor viser firefox den "forkert" ?

(undskyld billedkvaliteten, Vista snipping tool er dejligt :))
Avatar billede ryuujin Nybegynder
30. marts 2007 - 00:39 #1
Du kunne eventuelt prøve at validere dit markup på siden - så vil du ret hurtigt finde ud af hvorfor IE viser det 'rigtigt'.

Hold dig til html 4.01 strict-doctype (eller alternativt xhtml 1.0 strict) og lav koder der kan valideres - så er du næsten garenteret at siderne bliver vist i browsers som ligger over 70% på ACID-testen (hvilket IE ikke gør, modsat Firefox/Mozilla, Konqueror/Safari og Opera som den højest-scorende).
Derefter skal du kigge på at arbejde med conditional comments og css hacks for at få ting til at virke i IE - men hvis du gør som overstående skulle det gerne virke i IE.
Avatar billede fcknet Nybegynder
30. marts 2007 - 09:18 #2
Nu har jeg fulgt dit råd og smidt en XHTML 1.0 Strict doctype erklæring og uploadet koden til W3C's validator.

"This Page Is Valid XHTML 1.0 Strict!"

Jeg kan ikke ud fra det se hvordan jeg skulle kunne finde fejlen?
Avatar billede ryuujin Nybegynder
30. marts 2007 - 09:45 #3
Du kunne eventuelt prøve at scroll'e længere ned på siden.

Og eftersom du arbejder i html 4.01 transitional, så vil jeg stærkt anbefale at du bruger html 4.01 strict-doctypen i stedet, eftersom du intet kender til xhtml eller hvad krav det stiller til udvikleren.
Avatar billede fcknet Nybegynder
30. marts 2007 - 11:04 #4
Sikken tone. Du kan på ingen måde udtale dig om hvad jeg ved, eller hvad jeg ikke ved.

Hvis du nu lagde din forudindstillede holdning til side og fortalte mig hvad jeg skulle gøre, kunne det være at vi kunne komme videre.
Avatar billede olebole Juniormester
30. marts 2007 - 12:47 #5
<ole>

ryuujin >> Enhver, der ved det mindste om XHTML, ved, at XHTML1.0-dokumenter aldrig kommer i nærheden af en XML-parser i én eneste browser på markedet. XHTML1.0 er en eksperimentel standard, der stort set intet har med XHTML at gøre.

Man kan således næppe komme med dårligere råd end at bruge XHTML1.0. Hvad i alverden skulle begrundelsen dog være ... udover spild af tid?

Desuden er der absolut ingen garanti for at valide dokumenter vises ens i IE og FF. En valid DTD kan f.eks. sagtens sende IE6 i quirksmode - og så er store, vitale dele af CSS disabled i browseren.

Når man gerne vil spille opblæst ekspert, er det sikkert smart at være fyldt med varm luft ... men skal man hjælpe andre, er det langt bedre at indeholde substantiel viden  ;o)

/mvh
</bole>