Avatar billede manse999 Nybegynder
10. april 2007 - 10:43 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Samme lyd ud af 2 forskellige lydkort

Hej med jer.

Jeg vil gerne have same lyd ud af 2 forskellige lydkort I min maskine.
Hvordan sættes det op?

På forhånd tak !
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 10:47 #1
kan du ikke, der kan kun være en primær udgang, men er det for at kunne få flere udganssignaler vil en t fordeler være løsningen.
Avatar billede manse999 Nybegynder
10. april 2007 - 10:54 #2
Jeg har selv kigget lidt her på eksperten (hvilket jeg jo burde ha gjort inden jeg oprettede spm.
Se:
http://www.eksperten.dk/spm/248379
Der ser det ud som om det godt kan lade sig gøre.
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 11:02 #3
nej, ikke hvis du vil have samme signal ud, det er korrekt at winamp kan benytte et sekundært lydkort, men windows media player kan f.eks ikke, og du vil ikke få samme lyd af begge kort.

men hvorfor er det vigtigt at det er 2 forskellige kort ? en t adaptor koster jo kun 15-20 kr vil jeg tro.
Avatar billede Beach Mester
11. april 2007 - 02:53 #4
Det bliver noget rigtigt rod du laver i din maskine hvis du kaster 2 lydkort ind og forventer at alt virker efter hensigten.

Windows lydsystem (driverne) er sat op til at hvert program der skal bruge lydkortet bliver kanaliseret over til det lydkorts drivere som man nu engang har opsat dette programs lydsetup.

Der er intet problem i at kaste 200 lydkort ind i et windows setup (hvis der ellers var plads på bundkortet) men som screem brille skriver så er det MEGET få programmer der rent faktisk kan kanalisere dets lydoutput over til mere end ét af de 200 lydkort.

Det næste problem du støder ind i (hvis du finder et program der kan sættes op mod flere kort) er meget værre. Lydbilledet og latency (forsinkelse i hardwareen) vil næsten altid være tydelig at høre selv for en amatørlytter! Dette forudsat at det er helt alm. amatørlydkort selv hvis samme mærke / model monteres.

Derfor skal der MEGET store grunde til at montere mere end et lydkort til hver funktion (læs: output) i en og samme maskine.

Nu vil du så sikkert som tidligere sige "jammen, når andre kan hvorfor kan jeg så ikke...."
Du vil rigtig tit, hvis du kigger rene lydmaskiner (flest er baseret på mac og ikke win) se at der er monteret mostermange lydmoduler i en og samme maskine. Men det er maskiner der bliver trimmet op til et eneste formål: Lydproduktion! Her bruger man næsten altid kun et eneste program og samtidig er det jo ikke lydkort (som vi andre) de bruger, men moduler med hver sin funktion. Dette kunne være et modul til MIDI sampling, et modul til Wave sampling, et modul til Mic. og et modul til A-dat osv osv osv.
Disse "moduler" kan sættes op i de store prof. programmer til at arbejde sammen ved at indstille timings mm. så det hele går op i en højere enhed. Men her snakket vi altså ikke en hygge-MP3 samling, lidt spil og en gang film på storskærmen:-)

Har selv tidligere haft en maskine med 2 lydkort (læs: et lydkort + et modul) da SoundBlaster ikke selv kan (læs: kunne)levere lydkort med GM + GS midilyd i en ordentlig kvalitet. Selv om man den gang kørte Windows 95 var det muligt at kanalisere alle MIDI lyde til det ene kort mens alle andre lyde blev sendt igennem et helt alm. dødeligt SB16 kort. Jeps, det er mange dage siden, men stadig ligger Windows (inkl. Vista) under dets basale opbygning at en slags lyd kun kan sendes til en driver og derved et lydkort.

Dette var dengang ikke noget problem da man enten brugte MIDI ->ELLER<- wave i et givent program. I dag er det hele noget mere mudder og derved også meget mere omstendig at sætte et fornuftigt lydsetup ind i en windows-maskine.

For at gøre alt ovenstående endnu mere umuligt at forstå så har min HTPC maskine som står i stuen indbygget hele 2 lydkort på MB. Det ene er et skåd SoundMAX 7,1 lydkort og det andet en helt alm. AC97. Hvorfor hulen man nu laver sådan noget rod??? Ja, nu skal du høre... AC97 kortet bliver brugt til alm stereo musik (typisk fra winamp, mediaplayer mm) mens SoundMac kortet bliver brugt i mediaprogrammer når der skal vises film eller musik-DVDér der er optaget i mere end 2 kanaler.
Nemt at bruge? Tja... Har sat alle mine rene lydprogrammer på til at bruge AC97 kortet mens alle mine film-programmer et sat op til at bruge SoundMax. På den måde kan man vælge om det skal være 7,1 eller stereo der skal bruges i det program man nu engang skal bruge til den slags lyd som man nu forventer. At hverken AC97 eller SoundMax lever op til mine forventninger er noget helt andet og en udskiftning står høkt på min  2Do liste.
For nu at gøre det hele endnu mere indvilklet (det skal sgu ikke være for nemt*S*) så er de 2 omtalte lydkort (SoundMac og AC97) rent faktisk kun et lyskort (monteret onboard på motherboardet) men da det kan bruge 2 forskellige drivere simultant så er det i windows muligt at tildele forskellige programmer til den driver som man ønsker:-)

Forviret????

Det er der ikke noget at sige til. Windows (lugter det hele af at jeg ikke kan li Bill Babes og hans styresystemer???) er nogle gange ikke helt nem at sætte op til de ønsker man nu engang har. Ret fantastisk at der trods det er så mange der bruger det *LOL*

Hvis du vil snuse til nogle af de "rigtige" lydkort som mange ½-prog (dem der ikke skal leve af det) musikere bruger så kig med her--->

Muligheden for at sync flere In/Out -put:
http://www.xs-sound.dk/data/products/dsp3000/index.html
En ren digital løsning:
http://www.xs-sound.dk/data/products/dsp24/index.html
En konverter du kan kanalisere alle dine lydoutput igennem:
http://www.xs-sound.dk/data/products/src6/index.html
Diverse tilkøb hvis du vil tilslutte en masse eksterne lydkilder og styre lyden igennem både software og hardware:
http://www.xs-sound.dk/data/products/index_terratec.html

Som du sikket kan se så er ovenståend et mikro lille udpluk af de ting som der er muligt, og hvis man VIL et eller andet så kan det som regl også lade sig gøre. Men det er altså mere eller mindre umuligt at få windows til at udføre den samme funktion 2 gange på samme tid:-(

Så lyt til det absolutte første indlæg i denne tråd og køb et T eller Y line-kabel og fordel dit output via det *S*

//Beach
Avatar billede manse999 Nybegynder
11. april 2007 - 09:09 #5
1000 tak begge. Kan becah ikke også smide et svar - så deler i point.
Avatar billede Beach Mester
12. april 2007 - 01:15 #6
Kommer her:-)

//Beach