Avatar billede sonysoccer Nybegynder
19. april 2007 - 21:38 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Har 4 GB ram, men der kan kun ses 3,07 GB?

Jeg har lige investeret i 2 blokke af 1 GB ram, så jeg samlet set kommer op på 4 GB. Det undre mig imidlertidig at jeg kun kan se 3,07 GB. Er der nogen der kan komme med en løsning så jeg kan bruge mine ram fuldt ud?
Avatar billede andersen112 Juniormester
19. april 2007 - 21:40 #1
bruger du xp?
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
19. april 2007 - 21:42 #2
Ja
Avatar billede screem_brille Novice
19. april 2007 - 21:44 #3
det skyldes den måde din computeres chipset er bygget på, for at kunne udnytte dem alle, skal du enten have et 64bit OS, eller et 32bit der understøtter PAE.
Avatar billede screem_brille Novice
19. april 2007 - 21:45 #4
den sidste 1GB reserveres til PCI, PCI-e og evt AGP kortet.
Avatar billede andersen112 Juniormester
19. april 2007 - 21:47 #5
Avatar billede morhan Novice
19. april 2007 - 23:12 #7
ud over at have support i OS for adresser over 4GB, så skal ens hardware og bios selvfølgelig også understøtte det
Avatar billede morhan Novice
19. april 2007 - 23:28 #8
PAE kan måske forvirre, da det også er understøttet i XP. Men det bliver kun brugt i forbindelse med DEP. Så selv om man kører XP+PAE, så er det stadig kun 4GB
Avatar billede studio1 Nybegynder
20. april 2007 - 08:32 #9
Hvordan ved man om ens bnudkort understøtter PAE i forbindelse med DEP?

(og hvad hulen er det??)

Er det nok at processoren er 64bit eller skal XP pro også være det?

Jeg har en intel 1.86Ghz dual 2 core + XP pro 32bit. og vil meget gerne have 4gb ram, men hvis det er for besværligt så holder jeg mig til 3, selvom mit behov er 4.
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
20. april 2007 - 10:13 #10
Jeg forstår heller ikke rigtig hvad du mener med PAE og DEP.

Screem brille skriver at den sidste 1GB reserveres til til PCi. Vil det sige at jeg har noget ud af at have 4 GB frem for kun 3 GB?

Hvis jeg på et tidspunkt skifter til Vista, vil det så få nogen betydning, kan jeg så få gavn af mine 4 GB?

Hvis det kan hjælpe så kan min computer ses her http://www.topdata.dk/product.asp?product=3493&sub=260&page=1
Avatar billede morhan Novice
20. april 2007 - 11:36 #11
Uden DEP, kan programkode afvikles uanset hvor i hukommelsen det ligger. Det ændrer DEP på. Tit og ofte kommer skadelig kode ind på computeren, fordi kode kan afvikles fra områder hvori der kun burde ligge data.

Processoren kan ikke se den sidste GB, så du kunne lige så godt køre med 3GB.

Skal man køre 64 bit XP/Vista skal ens processor også være det.

Vista 32 bit har samme begrænsning.
Avatar billede morhan Novice
20. april 2007 - 11:40 #12
Nogle bundkort kan flytte rundt med RAM i adresseområdet, så man kan flytte det fri af bl.a. PCI. Men det kræver et OS der kan se op over 4GB
Avatar billede screem_brille Novice
21. april 2007 - 12:40 #13
19/04-2007 22:02:05 der står hvad og hvorfor problemet opstår.
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
21. april 2007 - 18:55 #14
Tak for hjælpen - så kan jeg godt ærgre mig lidt over at jeg ikke nøjedes med at opgradere med 1 GB.
Avatar billede screem_brille Novice
23. april 2007 - 18:59 #15
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
12. januar 2008 - 16:59 #16
Bedre sent end aldrig :-)