Avatar billede marx Nybegynder
20. april 2007 - 11:12 Der er 9 kommentarer

div boks midt på skærmen

ærede brugere..

Hvordan laver man en div boks centreret både vertikalt og horisontalt???

Har følgende kode, som centrerer det fint horisontalt, men kan ikke hitte ud af det vertikalt:

div#page {
width: 780px;
height: 480px;
margin-left:auto;
margin-right:auto;
margin-top: 20px;
text-align:left;
padding: 15px;
border: 1px solid #999999;
background-color: #CCCCCC;
}

margin-top er sat til 20px, og kan regne ud at den skal erstattes af noget andet, men hvad!?
Avatar billede madeindk Nybegynder
20. april 2007 - 11:32 #1
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Untitled Document</title>
</head>

<style type="text/css">

body, html {
    height: 100%;
    margin: 0px;
    padding: 0px;
}

body {
text-align: center;
}

div#page {
width: 780px;
height: 480px;
margin-left:auto;
margin-right:auto;
margin-top: 20px;
text-align:left;
padding: 15px;
border: 1px solid #999999;
background-color: #CCCCCC;
}

</style>

<body>

    <table cellpadding="0" cellspacing="0" style="width:100%; height:100%;">

    <tr>
        <td style="text-align:center;">

            <div id="page">
            fin fin tekst
            </div>

        </td>
    </tr>

    </table>

</body>
</html>
Avatar billede marx Nybegynder
20. april 2007 - 12:07 #2
madeindk:
Det virker tilsynladende kun uden <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN">, men er det ikke en god idé at have den linje med i html tag'et?
Avatar billede madeindk Nybegynder
20. april 2007 - 13:18 #3
Jo, det er det. Det prøvede jeg også først med, men kan aldrig rigtig finde ud af det med doctype på og gad ikke bruge en times tid på det her, for selvfølgelig findes der en løsning på det. Ved bare ikke hvordan.

Men nej, var godt klar over det ikke virkede med doctype.
Avatar billede mm12010 Nybegynder
20. april 2007 - 13:25 #4
prøv om du ikke kan finde inspiration til en lødning her: http://www.wpdfd.com/editorial/thebox/deadcentre4.html
Avatar billede mclemens Nybegynder
20. april 2007 - 14:25 #5
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<style type="text/css">
html,body {margin:0px;padding:0px;height:100%;}

div#page {
width: 780px;
height: 480px;
margin:0 auto;
padding: 15px;
border: 1px solid #999;
background-color: #ccc;
}

#table1 {height:100%;width:100%;background:red;}
</style>

</head><body><table id="table1"><tr><td id="td1">
<div id="page">Noget</div>
</td></tr></table></body></html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
20. april 2007 - 14:37 #6
Ulempen ved "dead center" centrering via negativ margin samt position:absolute - top og left er at man tit ikke kan se indholdet hvis vinduet bliver mindre end box'en eksempel:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<style type="text/css">

div#page {
position:absolute;
top:50%;left:50%;
width: 780px;
height: 480px;
margin:-256px 0 0 -406px;
padding: 15px;
border: 1px solid #999;
background-color: #ccc;
}

</style>

</head><body><div id="page">Lav vinduet mindre end denne box, kan du stadig se mig :o) ?</div></body></html>
Avatar billede roenving Novice
20. april 2007 - 15:11 #7
-- jeg ville også nøjes med at centrere et site horisontalt, hvilket jo allerede sker med den kode, du starter med !-)

-- måske ville jeg overveje f.eks. deadcentre, hvis mit initielle indholdsområde bevidst var lavet relativt lille ...
Avatar billede marx Nybegynder
23. april 2007 - 08:24 #8
Hvis jeg går tilbage til mit oprindelige forslag, og gerne vil have lagt indhold (flere bokse) ind i min centreret boks, hvordan kommer jeg videre der??

Som det ser ud nu med denne kode, flagerer mine indholdsbokse rundt på hele sitet:

body {
background-color: #ffffff;
margin-top: 0px;
margin-left: 0px;
margin-bottom: 0px;
text-align:center;
}

div#page {
width: 780px;
height: 480px;
margin-left:auto;
margin-right:auto;
margin-top: 20px;
text-align:left;
padding: 15px;
border: 1px solid #999999;
background-color: #CCCCCC;
}

#header {
    position:absolute;
    height: 120px;
    width: 780px;
    top: 0px;
    left: 0px;
    background-color: #99FF00;
}

#content {
    position:absolute;
    overflow: auto;
    height: 100%;
    width: 780px;
    top: 120px;
    left: 0px;
    padding: 10px;
    background-color: #bbbbbb;
}

#footer {
    position:absolute;
    height: 30px;
    width: 780px;
    bottom: 0px;
    left: 0px;
    background-color: #666666;
}

hjææælp :-)
Avatar billede tza Nybegynder
21. maj 2007 - 23:05 #9
Husk at et elementer med position: absolute; tages ud af det normale flow, og elementet vil derefter tilhøre FØRSTE relative element.
Hvis ikke andet, er dette <body>-tagget. Prøv at give din div#page position: relative; og se hvad der sker.. ;)

Er ikke sikker på at det fuldstændig løser dit problem, men som jeg ser din CSS har jeg svært ved at forstå hvorfor fx en footer skal have position: absolute;?? den sidder vel nederst alligevel i din markup?