Avatar billede ramsings.dk Nybegynder
23. april 2007 - 10:35 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Billedformat der IKKE forringer kvalitet

Hvordan kan man vælge at arbejde med billedformater der IKKE forringer kvaliteten i Dream Weaver 8??

Jeg vil gerne arbejde med TIF og BMP billeder, eller lign.

Det virker som om Dream Weaver 8 kun kan arbejde med Jpg og GIF..

Jeg har brug for at arbejde med meget fine farvetone- overgange.
Derfor.

(Jeg arbejder næsten kun i Layer og Table.)
Avatar billede krusnof Nybegynder
23. april 2007 - 10:47 #1
Så er det jpg eller png du skal arbejde med. TIFF er slet ikke holdtbart til online, da de fylder for meget og ikke virker i browsere.
Du kan sagtens få en perfekt kvalitet og farve overgange i jpg, hvis du ved hvordan du skal eksportere dem etc.
Kom med et eksempel og så skal vi nok prøve at hjælpe dig videre.
PS. Glem også BMP.
Avatar billede ramsings.dk Nybegynder
23. april 2007 - 11:43 #2
hejsa ;-)

sådan nogle sarte overgange der f.eks. er på: http://www.im.dk/im/

sådane bliver forringede hver gan man gemmer et billed i jpeg.........
Avatar billede krusnof Nybegynder
23. april 2007 - 11:52 #3
Ja det er rigtigt, men det er minimalt, hvis man eksportere korrekt.
Avatar billede krusnof Nybegynder
23. april 2007 - 11:53 #4
Og hvis henviser til at hver gang man gemmer i jpg, så bliver resultatet dårligere, så er det kun gældende i meget lav kvalitet (save as for web eller save as under 6-7). Ellers skal du gemme et par hundrede gange før du kan se forskel.
Avatar billede ramsings.dk Nybegynder
27. april 2007 - 10:16 #5
det er nettop den der ´minimale´ forringelse jeg gerne vil undgå...

andre bud?
;-)
Avatar billede krusnof Nybegynder
27. april 2007 - 12:26 #6
Jamen så brug jpg eller png.
Avatar billede voldby Nybegynder
29. maj 2007 - 10:44 #7
Brug JPG/JPEG formatet til billeder/fotografier/gradients, da komprimeringsalgoritmen for det format giver mindst kvalitetstab til den type motiv.
Brug GIF til illustrationer og stregtegninger, da komprimeringsalgoritmen benytter antal farver i billeder. Altså hvis du har mange farvetone overgange (som ramsings.dk kom med eksempel på), så undgå GIF.
Brug PNG hvis du kun er interesseret i at supportere de nyere browsere.

Generel kommentar: JPG, GIF og PNG komprimere alle billeder. Det var hele ideen med formaterne. Så forvent altid et vis kvalitetstab. Alternativ, hvis det er et billede du gerne vil vise på din side, lav et lille billede (thumbnail) som du så linker til et større udgave, som ikke er komprimeret så hårdt.
Avatar billede voldby Nybegynder
04. juni 2007 - 06:09 #8
Der er flere informationer i JPEG/JPG formatet, end der er behov for, når billeder bliver lagt på nettet. EXIF data og IPTC data indeholder bl.a. informationer om højde, bredde, opløsning, digital kamera, eksponering. Data som uden videre kan slettes.
F.eks. kan du i XnView (xnview.com - som desuden er freeware) slette både EXIF og IPTC data. Vælger du samtidig optimering af Huffmantable, opnår du yderligere optimering af filens størrelse.
Gennemsnitlig får jeg reduceret størrelsen af JPG filer på 35%!
Sæt JPG (i XnView) til Optimer Huffmantabel, bedste kvalitet, og fravælg EXIF og IPTC.