Avatar billede hono Nybegynder
29. april 2007 - 19:49 Der er 9 kommentarer

Harddisk bliver ikke fundet under XP installering

Jeg har en maskine med Windows Vista installeret. Jeg vil dog også gerne have XP på (uden at fjerne Vista!). Jeg har derfor forberedt en partiotion på min harddisk, hvor jeg vil installere XP. Men når jeg indsætter XP installations-cd'en og kører installationsproceduren, bliver min harddisk ikke fundet (hverken den partition jeg lige har oprettet, eller de andre partitioner). Jeg får derimod at vide at XP ikke kan intalleres, da der ikke blev fundet nogen harddisk. Disken virker dog fint når jeg kører med Vista.

Nogen der ved hvordan jeg får XP installationsprogrammet til at finde min harddisk?

På forhånd tak

Hono
Avatar billede nva Praktikant
29. april 2007 - 19:51 #1
Det skyldes jo nok at du har en SATA disk og derfor skal bruge en driver. Det er dog en del mere besværligt at installere XP efter Vista end omvendt. Bare lige en advarsel.
Avatar billede nva Praktikant
29. april 2007 - 19:54 #2
Avatar billede hono Nybegynder
29. april 2007 - 19:57 #3
nva >> Jeps, det er jeg klar over. Men har fundet flere sider der guider en igennem installationsprocessen. Så ved godt hvordan det kal håndteres.

Men kan jeg ikke få dig til at uddybe dit første svar lidt? Som sagt virker disken fint i Vista, betyder det ikke at min driver virker som den skal? Eller skal man bruge en anden driver for at XP installationsprogrammet kan se harddisken? I givet fald - hvilken slags driver skal jeg lede efter?

Hono
Avatar billede nva Praktikant
29. april 2007 - 19:59 #4
Såvidt jeg husker - uden at jeg nogensinde har prøvet det - så skal du trykke F6 og installere driver på et tidspunkt under installation af XP, hvis du har en SATA-disk. Her må andre gerne blande sig, da jeg er på tynd is hehe.
Avatar billede hono Nybegynder
29. april 2007 - 20:12 #5
Hvor finder man sådan en driver. Min harddisk er tilsyneladende en model "wdc wd1200bevs -07LAT0". Jeg har prøvet at google det, men kan ikke umiddelbart finde nogen driver jeg kan downloade.

Hono
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
29. april 2007 - 20:31 #6
Du skal finde driveren på bundkort producenten´s hjemmeside.
Avatar billede haverslev Novice
29. april 2007 - 20:36 #7
Det er ikke harddisken der skal bruges en driver til, det er derimod til SATA controlleren. Den sidder på bundkortet og du har måske en bundkort driver cd, hvorpå denne driver er. Ellers skal du gå på Pc producents hjemmeside og finde SATA driveren til din XP version. Der er forskel på om det er XP 32bit eller XP 64bit.

Her er en forklaring/hjælp på SATA og install, se under "situation 2 systemdisk"
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede hono Nybegynder
29. april 2007 - 21:56 #8
haverslev >> Tak for linket. Men den guide der er der, virker tilsyneladende kun hvis man et diskettedrev, hvilket jeg ikke har.

Jeg har googlet mig frem til en alternativ fremgangsmåde, hvor man kopierer hele sin insallationscd til sin harddisk, tilføjer driveren til sin SATA-controller, og brænder en ny installations-cd. Jeg er lige i gang med at se om jeg kan få det til at virke.

Guiden kan ses her, hvis nogen skulle være interesserede: http://news.softpedia.com/news/Install-Windows-XP-On-SATA-Without-a-Floppy-F6-47807.shtml

Hono
Avatar billede haverslev Novice
30. april 2007 - 07:52 #9
I linket, er der også en vejledning i slipstream - hvis man ikke har diskette:
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata2.htm