Avatar billede clscableguy Praktikant
01. maj 2007 - 21:32 Der er 13 kommentarer

Transfer files

Hej

Jeg bruger Delphi 7.

Hvordan overfører jeg filer over internettet, lige som messenger?

Altså uden at man skal åbne porte i en router.
Avatar billede hrc Mester
02. maj 2007 - 11:06 #1
Synes en FTP-server vil være et oplagt bud? Alternativt kan du lave det selv med sockets og bruge de åbne porte ... 80? - men hvorfor gå over åen efter vand.
Avatar billede hrc Mester
02. maj 2007 - 11:08 #2
Under alle omstændigheder vil det sikkert kunne betale sig at pakke filerne før man sender dem (mener ikke protokollerne direkte understøtter komprimering)
Avatar billede martinlind Nybegynder
02. maj 2007 - 12:37 #3
Hvis du vil være HELT sikker skal du bruge HTTP, det kommer i gennem firewalls fordi det er port 80, man bruger og det også er den du bruger til www
Avatar billede clscableguy Praktikant
02. maj 2007 - 12:50 #4
Det er Peer-to-Peer overførelser jeg gerne vil lave, så programmet kan overfører filer fra en computer til en anden. Uden at man skal åbne porte i en router.
Avatar billede kroning Nybegynder
02. maj 2007 - 12:50 #5
Hvis det der snakkes om er at sende/modtage en fil mellem 2 private computere med hver deres lille router, dvs. fra Peters computer til Pouls computer så vil jeg mener at port nummer intet har at sige da port 80 i disse routere vil være ligeså lukket som port 26543.
Port 80 bliver normalt kun åbnet i en router hvis man kører en server og det samme gælder for FTP og de andre kendte protokoller.
Avatar billede kroning Nybegynder
02. maj 2007 - 13:01 #6
Om du kan gøre ovenstående kommer an på routeren, jeg lavede engang en STUN unit, det er et stykke tid siden så min hukommelse er lidt hullet men det har noget at gøre med om routeren og dens NAT, der findes bla.:
Symmetric UDP Frewall
Full cone NAT
Symmetric NAT
Port Restricted cone NAT
Restricted cone NAT
osv.
Men det det drejer sig om, i de fleste tilfælde, er at en router vil droppe enhver TCP pakke den modtager hvis det ikke forinden er blevet afsendt en pakke til samme IP og port.
Dvs. det du vil lave kan ikke lade sig gøre i langt de fleste tilfælde med mindre du kører det delvist via. en server.
Avatar billede kroning Nybegynder
02. maj 2007 - 13:02 #7
Men jeg er self. ikke 100% sikker på det jeg skriver :-)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
02. maj 2007 - 13:06 #8
En mulighed var måske at prøve at åbne porten dynamisk med UPnP. Det kan ikke lade sig gøre med alle routere, men der hvor det kan, undgår du at brugeren selv skal rode med det. Sørg dog for at porten ikke er tilfældig uden mulighed for at sætte den til noget fast, da folk så ikke kan åbne manuelt på de der ikke understøtter UPnP.
Avatar billede kroning Nybegynder
02. maj 2007 - 13:11 #9
Avatar billede clscableguy Praktikant
02. maj 2007 - 13:13 #10
Jeg er godt klar over at der skal en form for server der fortæller hvilken ip bruger sidder med o.s.v.

Men det jeg skal bruge er det samme som messenger gør, når den overfører filer, det er vel P2P eller tager jeg fejl?
Avatar billede kroning Nybegynder
05. maj 2007 - 09:31 #11
Hvis man googler på - Internet Gateway Device messenger - så står der flere steder at messenger benytter Internet Gateway Device (IGD) for at komme igennem en NAT

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Gateway_Device
Avatar billede martinlind Nybegynder
05. maj 2007 - 11:22 #12
Det muligt, men de bruger IKKE uPnP for det har jeg slået fra i min router, og jeg kan godt kører MSN jeg har også lukket for alle porte
Avatar billede pidgeot Nybegynder
05. maj 2007 - 13:50 #13
Jeg mener MSN har en fallback der går gennem deres egen server. IGD er nemlig en del af UPnP.