Avatar billede eltempogigante Nybegynder
03. maj 2007 - 20:29 Der er 6 kommentarer

Bygge videoredigeringsserver

Hej vi er et mindre tv-produktionsselskab der har fået behov for en server til video redigering.

Vi tænkte da at sådan er alt for dyr, derfor vil vi gerne bygge en selv - i teorien skal den egentlig bare være en stor og meget hurtig ekstern harddsik, der skal kunne tilgås af 4-5 klienter ad gangen.

Så maskinen skal nærmest ikke have et grafikkort eller et meget meget billigt et, til gengæld skal der være et godt gigabit netkort, plads til minimum 5 harddiske der så skal køre raid.

Er det godt nok med software raid?

Vi forestiller os en linux maskine der kører software raid med 5 harddiske.

Hvilke hardware dele vil I anbefale? Bundkort, netkort, harddiske osv?

Budgetet er meget begrænset og vi redigere ikke "high end" materiale men primært DV-format - det kører ved 3,6 MB/s (megebyte)
Avatar billede screem_brille Novice
03. maj 2007 - 20:35 #1
det er ikke en videoredigerings server, men en fil server, men ja det er muligt, hvilke harddiske, osv er umuligt at svare på uden man kender jeres krav til kapacitet.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
03. maj 2007 - 20:42 #2
Hvis nu vi siger 3 klienter, der skal redigere op til 4 simultane DV-streams stabilt på en gang (3 x 4 x 3,6 MB/s)? Raid kapaciteten skal være omkring 200-250 Gb - vi flytter løbende projekter over på "arkiv" i form af eksterne harddiske.

Dvs. jeg gætter på at vi skal have mellem 3-5 200/250 Gb harddiske i raid med en maskine der har Gigabit netkort - vi har i forvejen en gigabit switch.

Ja reelt er det egentlig bar en filserver.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2007 - 05:24 #3
jeg vil klart anbefale hardware RAID, når performance er vigtig

valg af diske må afhænge af budgettet:
  få penge->mange penge
  normale SATA 7200 RPM 16 MB diske->WD Raptor->SCSI

hvis I kan tåle at miste alle data på diskene så RAID 0 ellers RAID 1+0
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
04. maj 2007 - 14:48 #4
Ok jeg var bare under det indtryk at hardware raid ikke rigtig var nødvændigt længere?

Jeg jeg troede også vi skulle køre raid-5?

Hvad bliver den samlede kapacitet bliver den kun på størrelsen af en enkelt disk?

Hvad med SATA I og SATA II - hvad er forskellen?

Hvilke bundkort kan anbefales?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2007 - 15:03 #5
hardware RAID er stadig hurtigere end software RAID - og RAID controllere
koster ikke noget idag - stort set alle bundkort til over 500 kr. kommer med
en indbygget - du skal dog nok stadig ud og investere i en seperat hvis du skal
have >4 diske paa

----

RAID 5 giver ikke optimal performance

----

SATA II er hurtigere end SATA I - paa papiret

----

bundkort maa jo afhaenge lidt af hvilken processor du vil have i og igen af pris klassen
Avatar billede screem_brille Novice
04. maj 2007 - 15:08 #6
mange af de bundkort med onbaord "hardware" RAID er i praksis SW raids, så om du kører SW i linux, eller gør det via en menu, giver intet rent perfomance mæssigt.

SATA 2 har også NCQ (så instruktioner tages efter hvad der er mest hensigtsmæssigt, og understøtter hotswap, det gør SATA1 ikke