Avatar billede cel1 Novice
07. maj 2007 - 14:13 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvor stor er en pixel

hej jeg sidder lige med et lille spørgsmål, om hvor stor en pixel den er i mm hvis jeg f.eks i excel vil lave en ramme som har en precis størrelse.
07. maj 2007 - 14:21 #1
En pixel er ikke en måleenhed med fast størrelse.

Mon ikke rammens tykkelse måles i punkter. Der går 72 punkter på en tomme, hvilket svarer til ca. 2,5 cm

1 mm er ca. lig med 3 punkter.
Avatar billede misbruger Nybegynder
07. maj 2007 - 14:56 #2
Det afgøres af den enkelte brugers indstilling af DPI (Dots Per Inches)
Standard er 72 DPI som erikjuul skriver.
07. maj 2007 - 15:05 #3
misbruger>> hvis du skal tolke på det jeg skriver, bedes du gøre det korrekt. Jeg har på intet tidspunkt skrevet noget om DPI, da det er ganske irrelevant i dette spørgsmål.
Avatar billede vallemanden Nybegynder
07. maj 2007 - 15:18 #4
punkter på en tomme = DPI  :D
07. maj 2007 - 16:07 #5
Hvor mange vil deltage i at skabe forvirring for spørgeren?

Hverken DPI eller PPI har noget med den fysiske måleenhed punkt at gøre.
DPI = Dots pr inch
PPI = Pixels pr. inch

Punkt er en typografisk måleenhed med en fast størrelse, som tidligere beskrevet går der 72 punkter på en tomme, og det helt uafhængigt af DPI/PPI.
07. maj 2007 - 16:17 #6
Her er en ganske god vejledning, der ikke handler om punkter, men som sætter begreberne DPI/PPI på plads.
http://www.knl-dtp.dk/portfolio/oplosning.pdf
Avatar billede cel1 Novice
08. maj 2007 - 06:13 #7
jeg læser lige lidt på det link her i eftermiddag, når jeg har tid, men som det ser ud nu passer de pixel excel skriver meget godt med ca. 3 punkter pr. mm