Avatar billede a-torsten Nybegynder
11. maj 2007 - 09:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

San - Montering på flere servere ?

Hej,

Sidder med lidt af en udfordring...

Har X-antal servere og et SAN.... Problemet er at min host ikke mener at SAN´et kan monteres som drev på mere end end server. Kan det virkelig passe ?

Vil gerne have monteret mit san som X-Drev på alle mine servere...

Hvis det ikke kan lade sig gøre, hvad er alternativet så?

Mvh
Anders
Avatar billede snowball Novice
11. maj 2007 - 09:46 #1
Hvis du vil have at flere servere skal tilgå den samme LUN - http://en.wikipedia.org/wiki/Logical_Unit_Number - så er det korrekt at det ikke kan lade sig gøre.

Hvis dit SAN er delt op i flere LUNs, så kan flere servere godt kobles på dit SAN.

Kort sagt: 1 server pr. LUN i SAN'et.
Avatar billede a-torsten Nybegynder
11. maj 2007 - 10:01 #2
Lun = Diske ?

Der sidder 6 diske i mit SAN....

Vil du mene at det godt kan lade sig gøre så? og samtidigt have adgang til de samme filer fra de forskellige servere.... ?

/Anders
Avatar billede snowball Novice
11. maj 2007 - 10:07 #3
Nej, LUN er en logisk inddeling af dine diske. Du kan sammenligne det lidt med alm. harddisk partitioner på en PC.
Avatar billede snowball Novice
11. maj 2007 - 10:11 #4
Så nej, hvis flere forskellige servere skal tilgå de samme data på SAN'et så kan det desværre ikke lade sig gøre. Problemet er at flere servere dermed skal tilgå den samme NTFS partition og hvis flere skriver på samme tid, så er der stor risiko for at det vil føre til en korrupt partition og dermed mistet data.

Vi står pt. netop over for den samme problemstilling hvor jeg arbejder :|
Avatar billede snabeljan Nybegynder
11. maj 2007 - 14:26 #5
Det du / I har brug for istedet er et NAS device. Her ligger filsystemet nemlig nede i storage boksen. Nogle storage leverandører har faktisk mulighed for at sætte en NAS gateway op foran storage systemet, således at man den vej rundt fra flere servere kan få adgangn til de samme data. Der findes også selvstændige leverandører af gateways. Fortæl evt. hvilke storagesystemer I har, så skal jeg komme med lidt mere info

/jan
Avatar billede snowball Novice
11. maj 2007 - 14:42 #6
snabeljan: Det lyder interessant. Vi bruger et Dell / EMC CX200 SAN.
Avatar billede janpo Nybegynder
12. maj 2007 - 09:44 #7
Jeg har hørt at det kan lade sig gøre med GFS, men det er vist en avanceret øvelse :-)
Avatar billede snabeljan Nybegynder
14. maj 2007 - 09:26 #8
Hmm Netop EMC har såvidt jeg husker ikke nogen gateway, men der er andre muligheder. Jeg kigger lige i morgen (har ikkerigtig tid inden)

/jan
Avatar billede snabeljan Nybegynder
24. september 2008 - 09:06 #9
Og det blev så en lang morgen :)

Men EMC HAR ganske rigtigt en gateway, men er ikke sikker på om Dell er certificeret til at sælge den - ihvertfald har de ikke teknikere der kan hjælpe med opsætning / service!

Ved ikke om du for længst er kommet videre!!?

/jan