Avatar billede ducks Nybegynder
11. maj 2007 - 15:12 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Bedste GPS til prisen

Jeg skal bruge den bedste GPS til prisen, den skal kunne vise Danmark og Vesteuropa, men der skal også være SD/Memorycard i eller, hvad de hedder, så jeg kan købe nye kort til den.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
11. maj 2007 - 15:21 #1
Jeg har streetpilot C550 som jeg synes er god nok, efter mine behov, set til omkring 3000.
Men den bedste er ikke skabt endnu, så skal vi sammenblande Tomtom og Garmin, så kunne det blive ret så godt.
Avatar billede ibka Novice
11. maj 2007 - 15:23 #2
Det må være den nye Mio C520T, og så med indbygget TMC modtager. http://www.itmagasinet.dk/product_card.php?prod_nr=5420027505411
Avatar billede ducks Nybegynder
11. maj 2007 - 15:28 #3
Ville være rart, hvis i også kunne skrive kort, hvad der er godt og skidt om de forskellige, så jeg selv kan vurdere det :)
Avatar billede ducks Nybegynder
11. maj 2007 - 15:38 #4
ikbla: Er C710 så ikke bedre op imod prisen? http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206198 Der en der nævner at den blev kåret til årets køb 2006
Avatar billede ibka Novice
11. maj 2007 - 15:58 #5
C520t har en større skærm, som jeg syntes betyder rigtig meget. Det kort som ligger i maskinen er helt nyt, hvor det i C710 højest sansynligt er fra sidste år. C710 er bestemt ikke dårlig, men den er fra sidste år og udviklingen går jo stærkt.
Avatar billede perj Nybegynder
11. maj 2007 - 16:52 #6
Her er en test af 29 GPS'er. http://m3.idg.se/2.1022/1.100866
Avatar billede htmlkongen Novice
11. maj 2007 - 17:45 #7
Nüvi 660 er ansolut ALLE pengene værd! Enkel hurtig og simpel! TMC, stor skærm osv. osv. osv. osv. Thats it. God week :)
Avatar billede ducks Nybegynder
11. maj 2007 - 20:17 #8
htmlkongen: Når jeg søger en der er bedst til prisen, søger jeg hovedsageligt blandt de billigere. Det må kunne gøres billigere end 4000 og stadig være et godt køb
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. maj 2007 - 20:24 #9
4000 mener jeg heller ikke kan være bedst til prisen ;)
Avatar billede bjornicle Nybegynder
12. maj 2007 - 09:56 #10
Motor har i denne maaned stor test af gps'er samt en god vejledning til hvad man skal laegge vaegt paa naar man koeber. Det kan desuden laeses paa fdm.dk hvis man er medlem.
Avatar billede ducks Nybegynder
12. maj 2007 - 14:30 #11
bjornicle: Er det her http://www.fdm.dk/public/netmotor/ og så "Find test og artikler bragt i Motor" ?
Avatar billede bjornicle Nybegynder
12. maj 2007 - 15:18 #12
Naar jeg klikker paa "Find test og artikler..." opstaar der en fejl, selv om jeg er logget ind, men hvis jeg klikker paa "Motor maj er paa gaden" saa kommer der en oversigt over indhold og direkte link til pdf med artiklen om gps'er (som ikke engang er password beskyttet)

Jeg har kigget paa den sammenligning paa m3.idg.se og jeg kan ikke umiddelbart se hvor gammel den er, men jeg kan se at den mangler nogle af de nyere modeller som fdm's til gaengaeld ser ud til at have med, og her scorer navigon ikke saa hoejt.

Til gaengaeld scorer garmin's nuvi hoejst i Motors etst, bl.a. 250'eren som er en rigtig god enhed og kan faaes til 2200-2500 kr (vi bruger nuvi 200 her i firmaet som er samme enhed uden europa).
Der staar bl.a. i Motor: "Nüvi 250 er forårets bedste GPS-nyhed. Den kan kun navigere, men det gør den næsten perfekt, og så er den pærenem at bruge"
Jeg har selv nuvi 350 og den spiller ogsaa rigtig godt.

Selvfoelgelig er der nogle ting den saa ikke kan, og det kan jo vaere at dette er ting du vil have med, men du kan laese mere i artiklen om denne enhed og de 12 andre testede.

Med hensyn til kort skal du ikke bruge ekstra memory kort med nuvi'erne (med mindre du vil have andre omraader, som f.eks. asien eller usa) og med garmin kommer der 1 update om aaret som koster $70 der overskriver den du har allerede.

Til sidst skal det siges at Garmin's danske support er ganske ubrugelig, og man skal som regel have fat i supporten i england for reel hjaelp.
Avatar billede ducks Nybegynder
12. maj 2007 - 15:54 #13
Tak, jeg tror valget ligger mellem Nuvi 250 og 300 da der er TMC i 300eren. Der bliver også brugt Garmin på mit gamle arbejde, og den var i stand til at lede mig frem til "byer" selvom der kun var 1 hus - så jeg har også selv gode erfaringer med dem
Avatar billede ducks Nybegynder
12. maj 2007 - 15:55 #14
.. bliver der brugt forskellige kort til forskellige Garmin modeller, eller er alle Garmin kort kompatible med alle deres GPS'er? (evt. med ekstra SD kort). Bare så jeg ikke kommer til at købe et ubrugeligt kort.
Avatar billede bjornicle Nybegynder
12. maj 2007 - 16:09 #15
Med hensyn til TMC skriver Motor: "TMC er lokkemad.
Trafikmeldingmodulet TMC er efterhånden blevet standard. Systemet fungerer dog generelt dårligt i Danmark"
Dette er ogsaa grunden til at jeg ikke havde dette som parameter da jeg kiggede efter en enhed.
Nuvi 300 har heller ikke europa, der skal du op i 350/360 som ikke har tmc indbygget (ligesom 300), men istedet skal du bruge en ekstern antenne (du skal op i 6xx serien for at faa indbygget tmc).

Er det et krav at du skal bruge tmc tror jeg ikke at nuvi'erne er bedst til prisen mere, men de er bestemt med i finalen hvis du ikke har brug for det.

Garmin har 1 standard korttype som de fleste af deres enheder bruger, derudover har de nogle mere specielle korttyper som man kan koebe ved siden af. Som regel kommer deres kort ikke paa SD kort, fordi som jeg forklarede tidligere, de bliver installeret paa harddisken istedet (du modtager en dvd med posten). Et SD kort kan saadan set kun reelt bruges til MP3'er, billeder eller hvis du koeber deres travel guide eller oversaetter modul og dette ikke kan vaere paa de 500-700 mb der er tilbage paa harddisken efter kortet er installeret.

Og kort medfoelger selvfoelgelig naar du koeber en gps, og du skal saa foerst opgradere senere (garmin's update kommer i august-september, saa hvis du kan vente med at koebe til efter dette faar du upgraden gratis)
Avatar billede ducks Nybegynder
12. maj 2007 - 16:19 #16
Okay, så bliver det 250eren, kan desværre ikke vente til september. Men hvis kortet fylder 1 DVD, hvordan skal det så kunne være på de 200 indbyggede MB? (Jeg kunne se at 300 ihvertfald 'kun' har 200mb)
Avatar billede bjornicle Nybegynder
12. maj 2007 - 16:24 #17
Hvor ser du at nuvi 250 kun har 200 mb ?
Nuvi 300 har kun 200 mb fordi den kun indeholder skandinavien.
250'eren burde have 2 gb harddisk, ligesom 350/360, og jeg mener at europakortet fylder ca. 1,2-1,3 gb
Avatar billede bjornicle Nybegynder
12. maj 2007 - 16:27 #18
En lille ting med hensyn til 2xx serien er at der ikke er en taske med til enheden, saa enten skal du investere i en saadan en, eller en rigtig god screen protecter saa du ikke ridser skaermen
Avatar billede ducks Nybegynder
12. maj 2007 - 17:47 #19
Tak, hvad hedder kortet (når jeg i fremtiden skal opdatere) som indeholder EU ruterne?

Lig et svar, hvis du vil have point
Avatar billede bjornicle Nybegynder
12. maj 2007 - 18:15 #20
City Navigator Europe NT (nuvaerende version er 9)

Jeg samler ikke paa point :)
Avatar billede ducks Nybegynder
12. maj 2007 - 19:51 #21
Okay så lukker jeg bare, nu ved jeg ihvertfald hvad jeg skal have