Avatar billede martinpoulsen Nybegynder
12. maj 2007 - 15:54 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Ram i bærbar

Jeg har fået en ram-klods på 512MB i overskud fra min gamle bærbar.
Det er DDR266.

Spørgsmålet er nu, om det vil give nogen mening at sætte denne klods i en anden bærbar, der har 256MB DDR333-ram.
Rammene på DDR333 vil vel bare køre som DDR266.

Jeg ved godt, at man normalt kun sætter hurtigere ram i, når man opgraderer, men vil det give en forbedring i den anden bærbare, når hukommelsen ved "opgraderingen" bliver udvidet fra 256MB til 768MB, på trods af, at begge ram-klodser herefter vil køre DDR266?
Avatar billede huset Praktikant
12. maj 2007 - 18:18 #1
Du vil ikke få MÆRKBAR ydelsesforskel med så lille et boost. Hertil skal du sikre dig, at din laptop tillader flere RAM. Hertil kommer begrænsningen som du selv er inde på - på 266MHz, så alle RAM vil afvikles ved 266MHz.
Forskellen vil kommer i opstart af programmer m.v
Avatar billede mickey777 Nybegynder
12. maj 2007 - 21:16 #2
Jeg vil personligt sætte de 512 ekstra i så den blev udstyret med 768 frem for kun at have 256 mb. At de så kører med 266 Mhz, tror jeg ikke, at du synderligt vil kunne mærke. Man mærker nok ikke at den er blevet hurtigere men mere ram giver bærbaren flere ressourcer at "lege med", og det betyder i sidste ende større stabilitet.

Som huset også siger, din bærbar skal understøtte 512 MB klodser, ellers får du blot ram fejl.
Avatar billede huset Praktikant
13. maj 2007 - 08:34 #3
altså et ekko af det jeg skrev
Avatar billede mickey777 Nybegynder
13. maj 2007 - 12:25 #4
men mere uddybende :)
Avatar billede deboss Nybegynder
13. maj 2007 - 15:09 #5
Skændes I bare over det :o)
Men et ordentligt svar kom I ikke med. - Derfor:

Hvis den bærbare du snakker om er hurtig nok til at du kører XP, vil du mærke en rigtig god forbedring.. Nær fordobling i hastighed ved at gå fra 256 -> 768Mb.
Ikke ved opstart, men når først putte kører, så skal Harddisken bruger MEGET mindre..

Om det kører 266 eller 333Mhz er sku ikke noget du vil mærke - Det kan måles, men du mærker ikke forskellen.

Så summa sumarum - I med den 512Mb blok nu!  :)
Avatar billede huset Praktikant
13. maj 2007 - 17:59 #6
Skændes ?

deboss - ikke godt nok svar ?
Jeg ejer laptopworld.dk så mon ikke nok jeg ved hvad jeg snakker om
Avatar billede martinpoulsen Nybegynder
13. maj 2007 - 18:00 #7
Det vil ikke give problemer, at computeren er beregnet til at køre DDR333?
Jeg mener at have læst et sted, at man kan risikere at brænde DDR226-klodsen af, hvis den sættes i et system, der er beregnet til at køre DDR333.
Avatar billede huset Praktikant
13. maj 2007 - 19:33 #8
Kommer an på spændingen RAMéne afvikles på, men du kan sagtens bruge RAM med mindre frekvens end der er max på motherboarded
Avatar billede martinpoulsen Nybegynder
13. maj 2007 - 21:02 #9
Hvordan finder jeg ud af, hvilken spænding rammene afvikles på?
Avatar billede huset Praktikant
14. maj 2007 - 08:59 #10
Skal du ikke tænke på. De RAM vil virke
Avatar billede deboss Nybegynder
19. maj 2007 - 17:29 #11
Min gud "Huset", hvor er det dog en arrogant holdning at have..
"Jeg ejer en hjemmeside, så derfor ved jeg alt der er at vide om emnet??  Flot..."

Din udtalelse med at han ikke ville få mærkbar ydelsesforskel, er lodret forkert.

256Mb er ALT for lidt -> 1GB er fint..
768 er sådan ok - Det gør en enorm forskel..
NÆSTEN en fordobling i opfattelsen af ydelse med disse tal i den daglige brug for den almindelige bruger.

Dit råd burde også have været at ita den kun kunne have én blok, så skulle han smide den ene 512Mb blok i - igen fordi ingen normale mennesker vil kunne mærke forskel på 266 og 333 Mhz ram - og hvis mængden blev fordoblet, ville det ALTID være en fordel..

Kan godt se du hjælper mange herinden, men derfor må du sku alligevel kunne klare at blive rettet, hvis du (for en enkelt gangs skyld) ikke kommer med de vise sten.

PS: Dit sidste svar var dog dejligt kort og kontant :)