Avatar billede deboss Nybegynder
13. maj 2007 - 14:56 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ny samlet computer slukker efter 1 sekund!

Hej.
Her kommer en lang forklaring først...

Jeg har netop fået nye dele da min gamle computer ikke ville starte op (efter at have skabt sig med USB et par dage).

Ny: ASUS M2NPV-MX, DualCore 3800+, 1GB Kingston DDRII.
Gammel: MSI RS480M2-IL, AMD 64 3000+, 2*512 Kingston DDR.

Den nye samlede jeg og satte i mit kabinet - Antec Aria, men det virker ikke.

Når jeg trykker på power, så kører blæseren på CPU i ca 1 sekund, og så slukker det igen. Så jeg fik fat i en ny PSU - 400W med det specielle 4pol 12v som KRÆVES på dette bundkort - hvis man ikke bruger 24pol ATX2.0. Det gjorde bare ingen forskel.

Min gamle (der ikke ville virke) har jeg så prøvet at sætte til igen, da det jo måske bare var PSU der var stået af. Men den laver samme stunt - Blæseren drejer lige rundt i ca 1 sekund og så slukker det igen.

Jeg har INGEN kort i MB (begge har onboard grafik). Bundkortet er pillet ud af kabinettet, for at være sikker på at intet kortsluttede. Der er kun HD, 1 stang ram, CPU og så pwr switch kablet monteret..  Men den gør det samme gang på gang - uanset hvad jeg gør.

Jeg er rimelig hardcore mht hardware, og dette er første gang jeg er blank - Jeg har prøvet ALT jeg kan tænke på, og fatter ikke hvad der kan være galt - Især ikke når både den nye og gamle computer gør nøjagtigt det samme. Så skulle man jo tro det var noget andet, men det er KUN psu der er "andet" og den er som sagt også skiftet til en der 100% virker.

Jeg vil være virkelig taknemmelig for hjælp der løser dette.. Nu har det været galt i 1½ uge :O)

På forhånd tak.
Dennis B
Avatar billede rh3985 Nybegynder
13. maj 2007 - 20:56 #1
Det lyder mest som et CPU problem, er du sikker på at den sidder rigtigt.
Du har vel husket at tage bunddækslet af, før du satte den på;)
Men det kan jo også være ram. Har du prøvet med en anden blok?
Og enhver kan jo glemme, at der skal 2 strømstik i bundkortet.
Avatar billede deboss Nybegynder
13. maj 2007 - 21:24 #2
Jeps - CPU sidder korrekt - Dobbelttjekket.

Bunddækslet hehe - Nu var den første cpu jeg monterede en 286-12Mhz, så jeg har gjort det nogle gange efterhånden..

Ram - Nej men jeg har haft blokken pillet ud - Det burde svjv gøre at der kom billede frem - og ikke at den slukkede efter 1 sek..
Det burde være bundkort, men synes bare det er lidt underligt med begge 2 :o)
Avatar billede rh3985 Nybegynder
13. maj 2007 - 21:41 #3
Nej det var nu også en spøj med dækslet. Men prøv uden HD for at se, om det
er kontrolleren - udelukkelsesmedetoden. Den kan starte op uden HD men ikke uden Ram.
Avatar billede deboss Nybegynder
13. maj 2007 - 21:56 #4
Tak for rådet.. Det har jeg faktisk også prøvet. :o)

Ingen forskel overhovedet.  Men rent logisk burde det vel KUN være MB der fejler - enten pga PSU eller fejl på selve MB..

Alt andet ville jo give et bios/opstarts billede og så evt. fejl herunder eller senere..

Jeg fisker efter et kvalificeret bud - så jeg bare ender med at returnere MB :o)
Avatar billede rh3985 Nybegynder
13. maj 2007 - 22:09 #5
Det kan jo stadig være et ram problem. Kan du ikke prøve med en blok af dine
gamle ram? eller kan de ikke bruges i det bundkort?
Avatar billede mgsj Nybegynder
14. maj 2007 - 16:19 #6
Har du sat det 4-polede 12V stik til, fra PSU til bundkort?
Hvilket grafikkort bruger du?
Det kan meget vel være at din PSU ikke kan levere nok strøm. Bla. de nye grafikkort sluger en del strøm især i 12V. Måtte selv skifte fra en 480W ThermalTake single rail til en dual rail 450W for at få nok Ampere. Havde cirka samme symptomer. Kig evt. i bundkort manualen, der står måske hvad det kræver.
Avatar billede deboss Nybegynder
14. maj 2007 - 17:44 #7
Hej rh3985 - Nej mine gamle RAM virker ikke i det nye bundkort :) Så havde jeg ikke købt (DDR -> DDRII) Men jeg kan nøjes med en blok i den gamle, da der jo er 2..  Det gør jeg lige..
Avatar billede deboss Nybegynder
14. maj 2007 - 17:46 #8
Hej Mqsi

Ja det 4-polede stik er monteret - Og jeg har prøvet både med den gamle 300W (som har drevet det gamle system i 2 år) samt en ny 450W kvalli-guf PSU - På begge systemer..
Samme resultat -> sluk efter 1 sek.
Avatar billede seyed Nybegynder
18. maj 2007 - 16:23 #9
Hej
Jeg havde samme problem da jeg samlede ledningerne pent i min delvis nye pc. (2 HD, DVD ROM og /RW, grafic karten og PSU er fra min gamle pc). Jeg troede at jeg brændt noget for det blev slukket om 1 sekund. Så har jeg fundet ud af at de ledninger som giver strøm til Bundkarten skal ikke præses ned de skal være lige sådan "->]" på bundkarten så funger det findt. Prøve at lige med ledninger lidt, se om det hjælper, hvis ikke, jeg kan hjælpe dig.
Avatar billede deboss Nybegynder
19. maj 2007 - 17:19 #10
Tak for alle jeres forsøg på at hjælpe..

Der har desværre ikke været nogen der er kommet med nogle tips der har været nye og/eller har hjulpet..

Jeg har nu sendt begge MB til RMA rep, og håber det bedste :)

Mvh Dennis B
Avatar billede deboss Nybegynder
22. maj 2007 - 20:44 #11
Og det var sku Bundkortet..
Har fået det idag, og nu virker det!!

Nice