Avatar billede peellefsen Nybegynder
22. maj 2007 - 05:35 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

anbefaling af PC system

Hej

Jeg skal bruge et nyt PC system snart, og er lidt lost mht hvad jeg skal kigge efter. Jeg er ikke interesseret i byg-selv løsninger, og mærkevarer med god support/garanti er at foretrække.

Systemet skal primært bruges til grafisk arbejde, med mange programmer kørende samtidig. Typisk kører jeg store filer i Photoshop, samtidig med at Illustrator er åben, og så hører jeg selvfølgelig musik også. Dertil kommer en bunke åbne tabs i Firefox, Skype, MSN messenger, fontmanager og Picasa, plus det løse. Lidt 3d modellering/rendering i 3ds max bliver det forresten også til indimellem.

Jeg vil gerne have Vista præinstalleret, så jeg slipper for at opgradere senere.

Derudover vil jeg gerne have grafik kraft nok til at have 2 stk. 24" Widescreen LCD's.

Budgetet må gerne ligge omkring de 25k, hvis det ellers er realistisk??

Nogle bud??
Avatar billede cyberspace Nybegynder
22. maj 2007 - 08:47 #1
et foreslag kunne være (priserne er incl. moms)
http://www1.euro.dell.com/content/products/category.aspx/desktops?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs

eller (her kan du skrædersy din egen pc)http://fcomputer.dk/?valg=frombanner

Held og lykke
Avatar billede cyberspace Nybegynder
22. maj 2007 - 08:57 #2
kunne lige se at 24" hos dell koster kr 5.775,94 incl. moms

http://accessories.euro.dell.com/sna/productlisting.aspx?c=dk&category_id=6761&cs=dkdhs1&image_flag=True&l=da&s=dhs&show_summary=False

(Så det kan give dig et prej om hvad prisejlet er på for 24")
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. maj 2007 - 11:37 #3
hvis du kan vente så længe, ville jeg vente til efter den 22 juli. Der sænker Intel prisen på deres quad core cpu til ca ½ pris (fra 530$ til 266$) samtidigt kommer der nye CPU´er med højere frekvenser og højere FSB.

Hvorvidt du skal have en Q6600 2.4GHZ 1066MHZ FSB 8mb cache (4 kerner) eller en E6850 3GHZ 1333MHZ FSB 4mb cache(2 kerner) kan jeg ikke sige endnu, E6850 kommer først den 22 juli så den findes der ingen tests af endnu, men jeg hælder personligt til E6850 da den har en noget højere FSB end Q6600. Begge CPU´er vil dog koste det samme 266$, men det kan også være at et endnu bedre tilbud viser sig til den tid. Men jeg tror helt klart at E6850 3GHZ er den du skal have, det bliver en vild fætter.

Jeg ville dog klart samle en com med 3 stk hdd i RAID5. RAID 5 er en måde at sætte minimum 3 HDD´s sammen på en måde så du både får den hastigheds forøgelse et RAID setup kan give (ca en fordobling af læse/skrive hastigheder) samtidigt med du hele tiden har backup hvis den ene disk skulle gå ned. Altså vil 3 stk 320gb diske ses som 1 stk 640gb disk med fordoblet læse/skrive hastighed og de sidste 320gb vil du ikke kunne se som sådan da det er dedikeret til konstant backup af de andre drev, eller noget i den stil ;)

Hvis du ikke kan vente er dette måske noget

Bundkort - ASUS P5N32E-SLI Plus

Core2QUAD Q6600 4x2.40GHz

LCP Hyperion 700W Ultra Low Noise

Freezer 7, heatpipe, Intel Sokkel 775

4GB 800MHZ DDR2 NON-ECC CL5 DIM NS

2 stk GF 8800GTS 320MB GDDR3 PCI-E DUAL-DVI TV RETAIL

3 stk CAVIAR SE 320GB SATA II 8MB 7200 RPM 4.2MS 300 MB/S

Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic

DVD - 16X Dual Layer DVD-brænder, brænd op til 8.3GB på en DVD i to lag !

Netkort - 2 stk. gigabit

USB - Op til 10 stk. USB 2.0

WINDOWS VISTA ULTIMATE OEI DVD 1 PK

Mus og tastatur - Logitech tastatur med aftagelig håndledsstøtte og optisk mus i lækkert sort design

At betale i DKK:  kr 21.054,50

http://www.etotal.dk/P12.m5n?prodid=153327&viewMode=0&catid=1&subcatid=2&manid=129&famid=14933#configure&putinbasket=true&rnd=4059883082344252 så skal du bare konfigurere den ud fra listen jeg har lagt her.

24 tommer tft skærm http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=205644
Avatar billede gnuhest Nybegynder
22. maj 2007 - 12:57 #4
Hvorfor ikke 2x Geforce 8800 GTX ? take it all! med gtx self

og windows xp pro, self ikke vista endnu.. lol ;)
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. maj 2007 - 13:03 #5
Vista SP1 er lige på trapperne, og Vista kører iøvrigt ganske fint nu, hvorfor bruge penge på et OS som er ved at være forældet og på vej ud? XP understøtter heller ikke de 4gb ram eller ordentlig udnyttelse af quadcore for den sags skyld, så XP ville da være dumt at købe..

8800GTX er alt for dyre og ville være totalt overkill. 8800GTS er et af de kort der giver bedst ydelse/krone lige PT
Avatar billede gnuhest Nybegynder
22. maj 2007 - 13:43 #6
hvis han bruger div spil og programmer som han bare ikke kan leve uden, er det en god ide at se hvad han kan bruge på vista før han fortryder..

du bestemmer da ikke hvor mange penge han har? køber selv ny spand med gtx næste uge..

som du kan se har han rigeligt med penge at smide med.. ;)
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. maj 2007 - 14:04 #7
ja men GTX er stadig overkill. 2 stk GTS giver noget mere GPU kraft til avanceret billedbehandling + 3d arbejde som netop er det spørger efterlyser end 1 stk GTX, 2 stk GTX er bare spild af penge. Da han netop laver 3d rendering/modellering og den slags har jeg prioriteret et meget hurtigt HDD setup og rigeligt med ram over det største spillekort på markedet, og det er iøvrigt 8800Ultra der er det vildeste, ikke GTX.

Spørger beder selv om Vista og langt de fleste kompatibilitets problemer er løst mht programmer, det største hænge parti er drivere fra diverse dovne producenter. Og igen XP understøtter ikke 4gb ram og udnytter i quadcore ordentligt.

At købe ny com i næste uge er ikke det smarteste, hvis du læser mit første indlæg vil du se at Intel kommer med massive prisnedsættelser og nye CPU´er d 22 juli og så kommer de helt nye Penryn i august med 20% bedre ydelse end conroe. Men hvis du vil købe et hammer dyrt 1 gen DX10 kort når 2 gen er lige på trapperne + en Core2Duo som falder i pris og bliver udskiftet med nye CPU´s inden for 2mdr + et OS der er på vej ud, så værsgo da. Personligt kan jeg godt vente 2mdr på en E6850 3GHZ 1333mhz FSB 4mb cache til under 2000kr

Intels nye CPU´er, samt prisnedsættelse på quad core
http://www.hkepc.com/bbs/itnews.php?tid=789466&starttime=0&endtime=0
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. maj 2007 - 14:06 #8
Det er dog ikke kun quadcore der falder, men alle Intel CPU
Avatar billede peellefsen Nybegynder
22. maj 2007 - 14:29 #9
mange tak for svarene, især drgonzo, for al den information, det gav mig lige lidt at tænke over...
Jeg har overvejet Dell XPS710, men er der nogen der ved hvornår 720'eren kommer?
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. maj 2007 - 14:53 #10
Er personligt ikke den store dell fan, så dem har jeg ikke for godt styr på. Men jeg har ikke kunne finde nogen release date på google kun lækkede specs
http://www.engadget.com/2007/05/18/dell-xps-720-specs-pics-revealed/

Ligger lige dette som svar i tilfælde af du har brugt mine indlæg til noget, men kom endelig med flere spm hvis du har :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. maj 2007 - 14:54 #11
øhh sådan hæ hæ
Avatar billede gnuhest Nybegynder
23. maj 2007 - 09:03 #12
Saml dog din egen, der er mange penge at sparre, for de penge kan du jo få en endnu bedre spand ;)
Avatar billede drgonzo Praktikant
23. maj 2007 - 20:32 #13
det er jo ikke alle der kan samle selv. Det er ikke alle der har lyst til at samle selv ;)
Avatar billede gnuhest Nybegynder
24. maj 2007 - 08:49 #14
Øh, man kan snildt spare et par tusinde hvis man er heldig, og alle har da en "ven" der kan samle en spand, hvis man har muligheden og ved man kan spare på det, er man da en smule stupid ;)
Avatar billede peellefsen Nybegynder
24. maj 2007 - 09:14 #15
gnuhest: Når jeg nu skriver at jeg ikke er interesseret i at samle selv, så skulle det ikke være nødvendigt med et indlæg som dit, eller??

Der er flere faktorer der spiller ind end kun penge, og hvis man ikke indser det, så er man sgu også en smule stupid....
Avatar billede gnuhest Nybegynder
24. maj 2007 - 10:29 #16
så må jeg være stupid ;D

læste bare ikke hele din tekst derfor.. ;)
for mange posts her ligner en del..

held og lykke med din *HoSt*DelL*HosT*
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. maj 2007 - 11:22 #17
Gnuhest - Indtil videre er du kun kommet med ubrugelige indlæg. Du forholder dig overhovedet ikke til det spørger efterlyser men kommer bare lige med din personlige mening som ikke er synderlig anvendelig i dette tilfælde. Du ved ikke engang hvad det største gfx kort på markedet hedder, forholder dig ikke til de massive prisnedsættelser/nye cpu intel kommer med eller at Penryn kommer til juli/august,  havde du en smule forstand på noget som helst havde du måske foreslået et quadroFX eller et FireGL kort i stedet for et SLI set-up til 3d rendering og grafisk arbejde, måske endda de nye ATI kort med fuld HDMI understøttelse (video + audio). Du sparer ikke flere tusinde kroner ved at samle selv, du får noget bedre all-round hardware end de fleste forhandlere stiller med (som regel hurtige ram, mere hdd plads, bedre bundkort mm) på den måde bliver det som regel en bedre spand ved at samle selv. Dertil kommer så besværet med at samle den, besværet ved RMA hvis én del går i stykker og det er bare ikke alle der gider det.
Dit sidste indlæg demonstrer bare din ignorance igen. Dell XPS er nogen af de vildeste gaming maskiner på markedet. XPS stationær med H2C køling er en super maskine og XPS1710 har længe været den bedste gaming bærbar på markedet.
Så læs lige spørgsmål og indlæg + tænk dig om og forhold dig til det spørger efterlyser før du kommer med indlæg
Avatar billede gnuhest Nybegynder
24. maj 2007 - 12:12 #18
dont care, //away
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. maj 2007 - 12:19 #19
ja hold du dig fra ting du ikke har forstand på