Avatar billede pgm Nybegynder
22. maj 2007 - 14:46 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

brug af chapter, section etc navne

Hej,

Nogen der ved om det kunne lade sig gøre at bruge et pågældende kapitel, section mv. navne i sine referencer.

et eksemple:

I mit nuværende dokument laves en slags:

\chapter{første kapitel}\label{kap1}

for så andetsteds i dokumentet henvise til

I afsnit \ref{kap1} fortæller jeg om bla. bla.

Her vil jeg gerne at \ref{kap1} "printer" ikke bare et 1-tal ud, men gør at der vil stå i teksten:

I afsnit 1, første kapitel, fortæller jeg om bla. bla.

---

Er mit spørgsmål forståeligt? ellers må jeg lige omformulere mig..
Avatar billede telum Nybegynder
25. maj 2007 - 14:59 #1
hvis du smider din label ned under den section du gerne vil referere vil den skrive 1.1 istedet for bare 1.

Jeg kender ikke nogen metode til, at få den til at skrive "første kapitel", men det kan måske lade sig gøre på engelsk. Ellers er det jo egentlig også angivet med 1.1 med det første tal der angiver chapter og det andet section.
Avatar billede pgm Nybegynder
13. juni 2007 - 19:56 #2
hej, undskyld en forsinket kommentar.

Du misforstår vist mit spørgsmål.

Jeg vil kaldet et kapitel for hurlumhej ved at skrive "\chapter{hurlumhej}\label{kap1}"

Nu er det så jeg ikke bare vil henvise i et senere afsnit med \ref{kap1} som giver 1.1 (eller andet tal!), men vil have den til at udskrive selve min kapitel tekst "hurlumhej".
Således at jeg altid kan hente teksten "hurlumhej" ud ved at skrive en funktion lignende \ref{kap1} som giver tallet, men istedet vil give mig navnet "hurlumhej" eller hvad jeg nu finder på, eller vil ændre det til på et senere tidspunkt.
Avatar billede pgm Nybegynder
10. september 2007 - 23:37 #3
Et nyt semester er gået igang, og mangler stadig en måde at kunne "hive" min chapter tekst ud, på samme måde som jeg kan hive chapterets nummer ud.

Slet ingen der har en idé ?
Avatar billede pgm Nybegynder
12. oktober 2007 - 21:47 #4
.
Avatar billede pgm Nybegynder
16. oktober 2007 - 18:02 #5
Meget underligt, men min løsning er ikke kommet med.

Ved brug af memoir kan \titleref benyttes, ved andre dokumentklasser skal følgende skrives i preamblen:

\usepackage{nameref}
\usepackage{titleref}% without usetoc

Derefter kan \titleref benyttes.