Avatar billede smashlotus Nybegynder
27. maj 2007 - 16:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Digital vs. analog lyd

Hej eksperter.
Jeg har lige brug for at få klarlagt forskellen mellem brug af digital og analog lyd.

Hvis vi forestiller os at jeg har en pc med lydkort med digital udgang som jeg tilslutter til en forstærker med digital indgang. Herved overføres lyden jo digitalt og derved overtager forstærkeren dekodningen fra lydkortet.. Eks. et Dolby Digital 5.1 signal eller PCM 2.0..

Men hvad når man i Winamp afspiller en mp3 fil som så bliver sendt digitalt videre til forstærkeren - er det så også forstærkeren der dekoder mp3 filen?! Hvilken jo må betyde at forstærkeren skal have mp3 dekoder? og hvad med alle de andre lyde et pc lydkort sender ud - wma mpeg* osv osv...

Eller fungerer det sådan at signalet ER dekodet inden det ryger ud af det digtale lydkort og så bare bliver overført digitalt?

Hjælp mig lige ud af det her... :)
Avatar billede screem_brille Novice
27. maj 2007 - 16:18 #1
Winamp vil afspille / convertere lyden til PCM, og det er derfor et PCM signal forstærkeren skal afkode.
Avatar billede smashlotus Nybegynder
27. maj 2007 - 16:26 #2
Hm.. og hvordan ved winamp at den skal konvertere dette signal til PCM? Eller dette sker måske altid - og hvis man bruger analog udgang så er det bare lydkortet der dekoder pcm signalet?
Avatar billede screem_brille Novice
27. maj 2007 - 16:43 #3
ja så er det bare lydkortet der konvereter PCM signalet til analog lyd, hvorfor det er sådan ? fordi PCM er tabsfri, og sikret ret effektivt mod udfald i datastrømmmen. (er mit bedste gæt)
Avatar billede smashlotus Nybegynder
28. maj 2007 - 22:14 #4
og det må så være fordi at PCM er det mest brugte som kan dekodes af enhver reciever med digital indgang.
Avatar billede screem_brille Novice
28. maj 2007 - 22:26 #5
både og, det komemr sig mere af at PCM var det format der blev anvendt til CDèn i sin tid, og derfor er slået fast med 7 tommer søm, det kunne i princippet have været hviket som helst format.