Avatar billede therichman Nybegynder
30. maj 2007 - 23:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvis indlandsisen smeltede - kort/billede

Hej Eksperter,

Jeg har nu i længere tid ledt efter et billede af hvordan danmark ville se ud hvis indlandsisen smeltede, der skulle vel ikke være nogen der lå inde med det eller vidste hvor det kan findes? Mine egne google-evner har ikke haft success med det desværre, og jeg håber nogen af jer vil komme mig til assistance :)

Altså bare et kort/billede over hvordan DK ville se ud hvis indlandsisen smeltede.
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. maj 2007 - 23:38 #1
http://www.johnstonsarchive.net/environment/waterworld.html her er nogen what if billeder men ikke direkte af danmark, der er dog også mange links.
Avatar billede roenving Novice
31. maj 2007 - 14:09 #2
Avatar billede therichman Nybegynder
31. maj 2007 - 23:39 #3
Jeg siger mange tak for jeres imputs :)

Jeg mener dog at have set mere detaljerede kort kun over Danmark på et tidspunkt, og jeg ville være meget glad hvis jeg kunne få fat i dem. Så jeg lader spørgsmålet stå åbent et par dage endnu, og ellers vil i selvfølgelig få point.
Avatar billede martin_moth Mester
01. juni 2007 - 07:30 #4
Dette må da være forkert: http://www.johnstonsarchive.net/spaceart/earthicefree.jpg !-)

Smelter indlandsisen, vil der være vand der hvor indlandsisen før var, da indlandsisen går langt under normal havoverflads. Dvs. grønland vil have der samme omrids, men være fyldt ud med vand i stedet for is - men på billedet er det een stor klump land
Avatar billede drgonzo Praktikant
01. juni 2007 - 13:53 #5
Hvis alt is smelter vil vandstanden stadig jævne sig ud på verdensplan og grønland er groftsagt en bjerkæde rundt om en stor dal og vandet skulle nok finde en måde at dræne ud i havet, det er jo ikke fordi isen smelter på 2 min :)
Avatar billede martin_moth Mester
02. juni 2007 - 10:10 #6
Netop - derfor skal Grønland være en bjergkæde, med vand både inden i og uden på. Isen er jo mange km tyk, og rager langt under normal vandoverflade, derfor vil den del af grønland der nu er is blive til hav, og ikke til land, som det er vist på kortet
Avatar billede therichman Nybegynder
02. juni 2007 - 21:05 #7
Hehe, ja det ser ikke helt rigtigt ud :P
Men siden indeholdt massere af god information, og jeg kan godt bruge billedet - Hvis dgronzo vil smide et svar så han kan få point
Avatar billede drgonzo Praktikant
03. juni 2007 - 12:23 #8
her