Avatar billede Bucher Juniormester
03. juni 2007 - 08:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Min nye PC vil ikke starte

Hej Allesammen

Jeg har lige købt ny PC, men jeg kan ikke få Liv i den.
Her er hvad jeg har samlet...

550W strømforsyning
CNPS9500-AM2 CPU-Cooler
ASUS Crosshair
ATHLON 64 X2 6000+ 3.0GHZ PIB
150GB Raptor X SATA
2GB (1GB x 2) Kingston PC2-6400 CL4
Sapphire Radeon X1950XT 512MB

Når jeg tænder for strømmen kommer der lys på bundkortet LCD display, knapper osv. og når jeg prøver at starte op køre alle blæserer rundt, men der kommer ikke noget BIOS bib og heller ikke noget skærmbillede.
LCD displayet viser [CPU init]
Jeg har checket alle stikforbindelser og jeg har prøvet at tage alt fra der ikke er nødventigt med det er stadig det samme.

På bundkortet er der er 8 pin ATX 12V hvor halvdelen er dækket af med en lille plastplade så mit 4 pin stik fra strømforsyningen passer, så denne skulle også være i vinkel... MEN jeg syndes at have hørt noget om at når det er dual core at så skal den have strøm på alle 8 pinde???

Jeg har søgt rundt på google osv. uden held, har dog fundet nogle med samme problem men der har aldrig været et brugbart svar.

Jeg giver max point for denne her
Avatar billede dcheng Novice
03. juni 2007 - 10:06 #1
BIOS bib, kaldes P.O.S.T (Power On Self Test), hvis dette ikke kommer er vi sikre på at der er noget helt galt:

1) Defekt hardware
2) Forkert tilkobling

Er der godt nok et LCD display på bundkortet?
# [CPU init], har du checket hvad det betyder på pruducentens hjemmeside?

Når din computer er "startet" kan du så slukke computeren
- med 1 tryk på power knapppen
- ved at holde den nede i nogle sekunder
- eller skal du slukke PSU'en

Ud over det virkeligt basale så prøv at checke:
- Sidder køleren ordenligt på CPU?
- Er der evt et 12v stik på grafikkortet man kan koble til?
Avatar billede dcheng Novice
03. juni 2007 - 10:08 #2
Min anbefaling er at pille bundkort, ram, cpu, køler, graffikort og psu ud.

Placer det hele på dit bord og koble det hele sammen
Avatar billede zynzz Praktikant
03. juni 2007 - 17:18 #3
Jeg tror det har noget med de 8 pin at gøre..., som det ser ud nu er slet ikke gang i noget, der ville være lidt mere gang i den selvom rammene eller grafikkortet var død...
Avatar billede cyberspace Nybegynder
04. juni 2007 - 11:34 #4
har haft et lign problem. Dette løste jeg ved at resette BIOS via jumper (der sidder en jumper på mb ved siden af batteri. denne skal lige flyttes så den resettter og så flyttes tilbage igen - se evt. bundkortsmanual)

En årsag kan være at bios "kokser" over alt det nye HW og derfor kan pc ikke finde ud af at starte op og derfor har brug for at resettes.
Avatar billede drgonzo Praktikant
04. juni 2007 - 12:18 #5
det lyder som om CPU ikke er monteret ordentlig
Avatar billede dcheng Novice
05. juni 2007 - 00:03 #6
ADVARSEL!

SKal du reset din bios, så HUSK at pille alt strøm fra, lad kun batteri sidde i, du kan risikere at du futter lortet af.

En anden ting, nu har jeg set et parstykker samdre nogle print baner når de sætter special køler på,... har du evt. gjort det?
Avatar billede cyberspace Nybegynder
05. juni 2007 - 07:56 #7
ja eller cpu køler. nogle cpu'er har en chip på toppen. en tilsvarrende køler har så et huld hvor chippen skal passe op i  når køleren monteres. monteres køleren ikke korekt registrerer cpu ikke køleren og vil ikke starte.

Det kan som dcheng nævner også være at nogle printbaner er blevet smadret, ved fejl/uheldig montering
Avatar billede correon Nybegynder
09. juni 2007 - 21:50 #8
Til svar på dit ? ang. dit 8 / 2 x 4 pins stik skal du bruge begge hvis din psu understøtter det ellers ikke - dvs dit motherboard kan sagtens fungere selv hvis du kun bruger 4 pins derfor er det ene 4 pins dækket af. Nyere psuer har 2 x 4 pins 12v rails til cpuen. Jeg har selv Asus mobo med 2 x 4 pins stik til cpuen
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. december 2007 - 13:29 #9
Hallo, hvad med noget respons??
Avatar billede Bucher Juniormester
26. februar 2018 - 15:15 #10
Bedre sent end aldrig..Løsningen dengang var at resette bios