Avatar billede nbj1 Praktikant
06. juni 2007 - 18:58 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

hjælp til linux

nogen der vil hjælpe med linux setup http ftp server, syntes det virker underligt :)
sikkert basic viden for linux folk
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. juni 2007 - 20:34 #1
Hmmmmm

Nu er opsætningen forskellig fra distribution til distribution og du har oprettet dette spørgsmål under slackware. Betyder det at vi taler slackware, eller er det et tilfælde at spørgsmålet er havnet her?
Avatar billede nbj1 Praktikant
06. juni 2007 - 21:02 #2
niks har installeret slackware
Avatar billede nbj1 Praktikant
06. juni 2007 - 21:07 #3
og er ik expert i linux har rimelig forstand på windows men linux er en helt anden boldgade.
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. juni 2007 - 21:30 #4
I så fald vil jeg råde dig til at starte med at kikke på

http://www.linuxbog.dk hvor du kan finde en masse gode gratis bøger om linux. Når du har læst lidt vil du kunne identificerer hvilken distrubution du bør vælge og hvordan du sætter dem op.

F.eks. Fedora eller Debian er lette at installerer og også at få de nødvendige ting med i installationen. Herefter skal tingene sættes op og det er lidt mere af en udfodring, men der er hjælp at hendte
Avatar billede nbj1 Praktikant
06. juni 2007 - 21:38 #5
ja ok men var nu ik lige det jeg havde i tankerne, mere en der ville bruge lidt tid via msn eller skype til at få slackware til at køre optimalt
Avatar billede nbj1 Praktikant
08. juni 2007 - 08:39 #6
hvis man nu vil installere et program i linux, hvordan jeg har prøvet med installpkg, men den vil kun vide af tgz filer men eks fandt jeg en ftp server men den hed .gz hvordan installere man så?
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. juni 2007 - 09:12 #7
Se det er lidt mere besværligt end i windows. En tar.gz fil er en sample og pakket fil. I linux er det sådan at du kan samle flere filer i en pakke (uden komprimering) og bagefter pakke (komprimere) dem. Derfor installeres en tar.gz fil ofte således:

Først udpakkes og unkomprimeres filen med kommandoen tar -xzfv filnavn.tar.gz
Denne udpakning vil lave et bibliotek der hedder filnavn. Dette bibliotek går du ind i (cd filnavn) og ser hvad der er af filer i biblioteket (ls -l).

ofte vil du se lidt forskellige README filer (kan hedde README, readme, read.ma osv osv husk at linux er case sensitiv i ale forhold, både filnavne og kommandoer). Disse readme filer læser du nøje og her beskrives ofte hvad der videre skal gøres. Normalt vil dettte være følgende kommandoer

./configure
make
make install

Hvorefter programmet er installeret.

MEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!! VELKOMMEN TIL DEPENDENCI PROBLEMERNE

Ofte betjener linuxprogrammer sig af forskellige klassebiblioteker der indeholder underfunktionalitet som programmet anvender. Ofte anvender flere programmer de samme standard klassebiblioteker uden problemer. Problemet opstår når du installerer et nyt (nyt forstået som udgivet for relativt nyeligt), der anvender nyeste version af et klassebibliotek og dermed en nyere version end de programmer du allerede har installeret.

Der er kun den hårde måde at håndterer dependenci problemer på og før du starter skal du vide at ikke alle kombinationer af programmer er mulige. Norle gange er du nødt til at vælge hvilket program det er vigtigst virker her og nu og så melde til holdet bag det program der ikke virker så de kan rette deres pakker op til en nyere version af klassebiblioteket så det virker igeen.

Dependenciproblemer viser sig ved at installationen går i stå og en række manglende filer listes. Disse filer er du så nødt til at finde på internettet og installerer før du kan starte installationen igen.

Hvis du er heldig så er det blot at installerer de manglende filer og så køre tingene, men nogle gange kan du komme ud i at også de manglende filer fejler fordi de mangler filer og så begynder det at blive kombliceret. Som jeg skrev herover, så er der kun den hårde måde.

Hvis du nu sidder og tænker. "det finder jeg aldrig ud af" så er mit råd, giv nu ikke op på forhånd, prøv dog det er jo gratis og hvis du får det op, så er du blevet dygtigere. Et hvert job der er værd at gøre er vædr at gøre ordentligt, og hvis alt var let, så satte man nogle andre til det. På med krum hals, hvis ikke du rammer første gang, så prøv igen. du lærer af det
Avatar billede nbj1 Praktikant
08. juni 2007 - 15:05 #8
ok det tror jeg kan
first bruge gftp til at hente til bib download
tar -xzfv filnavn.tar.gz fra run command
i det bib køre dette
./configure
make
make install
og lave en genvej link application til skrivebord
og hvis man er heldig kører det )
i boot mangager er der vmlinuz, 2.4.33 og linux_compiler hvad hvis man vil starte op med kde 3.5, er det samme sted ?
man kan inial noget ramdisk er det en fordel ?
Avatar billede nbj1 Praktikant
08. juni 2007 - 15:09 #9
hvad hvis der står programmet kan køre under redhead tror jeg det staves, kan det så køre under slackware eller skal der specifik stå slackware ?
Avatar billede nbj1 Praktikant
08. juni 2007 - 22:29 #10
ok har fået installeret som beskrevet uden jeg kunne se der var fejl, men hvordan tjekker man om det kører ?
i kde er der en fil som et tandhjul mener det svare til en exe fil i windows, men hvordan for man den startet ?
Avatar billede nbj1 Praktikant
08. juni 2007 - 23:07 #11
ok skal bare skrive program navn i shell.
så er det bare at finde den bruger og password fil der gi adgang he det er godt nok en ny verden det her :)
Avatar billede zypher212 Nybegynder
09. juni 2007 - 15:09 #12
bufferzone: Du bliver ved med at overraske mig, igen fantastisk svar! :)

nbj1: De fleste programmer bliver udgivet til en kommerciel distribution som Redhat, idet de _ved_ at der er support for dette system. Som regel vil et program sagtens kunne køre på  en hvilken som helst anden distribution, i nogle tilfælde skal der dog konfigureres lidt. ;)

Hvad du vælger i din bootmanager er din kernel, og har intet med hvad du ser på dit skrivebord senere.

Linux bruger ikke (som du har opdaget) .exe filer, til executables. Filsystemet varetager denne mærkning og du vil kunne se om given fil kan executes ved at bruge kommandoen: ls -l [filnavn].

At få sin Linux box til at køre optimalt er ikke muligt. Der er simpelthen for mange muligheder der kan tweakes i det uendelige. Hvad du mener er vel bare at få et brugbart system?

Til en ny bruger i linuxverdenen som dig, vil jeg anbefale en distribution med en ordentlig pakkemanager, eks. Debian, Ubuntu, eller endda Gentoo.

"Spørg om hjælp, hvis du mangler svar..." :)
Avatar billede nbj1 Praktikant
09. juni 2007 - 15:30 #13
ja he har læst om de andre systemer, og valget faldt på slackware, ik at det er det mest optimale, eller det bedste, men umiddelbar efter have læst på linux. var det nok det system der har været længst på banen og er til server brug, det er der også andre der er, ved det men tror det er som kvinder noget kan bedst lide lyshårede :)
nej seriøst jeg har tidlige prøvet andre linux typer, men dengang, kan have ændre sig var der problemer med den eller denne driver har aldrig rigtigt kunne komme igang før nu, var rimelig i installation ok det tog et par forsøg inden det gav pote, men er nu installeret, have lidt problemer med x windows, men er også fint nu.
så er det et problem med mysql jeg prøver at løse, men er kørt fast, så har jeg prøvet at installere ftp server, og det virkede igår men idag virker det ik, tja med min lille er faring i linux virker det lidt som lappe løsning på et styresystem, noget virker i kde andet skal laves i root, og hvad der skal laves for et program virker er enormt besværlig, ik at jeg giver op, da der er mange rigtige gode ting i linux syntes jeg, og finder nok flere ting når jeg lærer det bedre at kende.
jeg er nok bare lidt for iveret for at få mit system om at køre som jeg havde det på win2000, med apache, mailserver, ftpserver og mysqlserver.
Avatar billede nbj1 Praktikant
09. juni 2007 - 15:35 #14
men det jeg gerne ville hvis der var en der var rigtig dygtig i linux, der ville via msn eller irc yahoo hvad ved jeg, prøve step by step gå igennem en installation, da man læser og læser og nogen gange bliver mere forviret
Avatar billede zypher212 Nybegynder
09. juni 2007 - 16:08 #15
..og derfor anbefaler jeg endnu engang Gentoo Linux. Guides til f*cking ALT. Jaja, compiles tager meget længere tid end binary pakker, installationen betragtes som noget af det sværeste (er lidt uenig her, da langt størstedelen er fremragende dokumenteret), men at arbejde med det system er herligt.
Avatar billede nbj1 Praktikant
09. juni 2007 - 16:13 #16
ok hvad er bedre ved gentoo ? iso pakke for installation ? indeholder den apache, ftp, mail mysql, og let at installere og en grafisk brugerflade.
hvis ja skifter jeg gerne :)
Avatar billede nbj1 Praktikant
09. juni 2007 - 16:20 #17
har lige læst iu linux bogen på linux.dk er ik lige den bedste bedømmelse der
Avatar billede zypher212 Nybegynder
09. juni 2007 - 16:23 #18
Ja og nej.

apache, ftp, mail mysql er alle i dens pakkemanager, men er ikke installeret per default.

Let at installere: tror jeg svarede på det i tidligere post ;)

Grafisk brugerflade: xorg og (næsten) alt andet er i deres pakkemanager.

Ellers var CentOS måske noget (samme pakker som Redhat):
http://www.howtoforge.com/perfect_server_centos4.5
Og nej, intet er perfekt, men dette er en guide for at sætte det hele op, alt du umiddelbart skal bruge.
Avatar billede nbj1 Praktikant
10. juni 2007 - 10:55 #19
ok jeg vil fortsætte med slackware syntes selv med problemer der skal rettes til er et godt program zupher212
og bufferzone syntes ik rigtigt din hjælp can bruges umiddelbar men tak alligevel for din tid
Avatar billede zypher212 Nybegynder
10. juni 2007 - 13:27 #20
Husk at lukke spørgsmålet. :)
(post et svar selv og accepter dette)
Avatar billede nbj1 Praktikant
10. juni 2007 - 15:17 #21
ja rolig nu :) kan være nogen kan give noget specifig hjælp
Avatar billede nbj1 Praktikant
11. juni 2007 - 12:46 #22
zypher212 har pt install centos5 og det gik fint. så næste skridt er at få apache op at køre men det er bare finde httpd.conf og rette den til, så er det om ftp er installeret ordenlig og mysql samt brugerflade til styring af database er der men det vil tiden vise.
men pt. duperet af installation gik fint var en error men ved endnu ik om det har noget at sige.
Avatar billede nbj1 Praktikant
14. juni 2007 - 08:46 #23
hej zypher212 smid lige et svar tak
Avatar billede zypher212 Nybegynder
14. juni 2007 - 15:50 #24
svar