Avatar billede daae Nybegynder
03. juni 2001 - 12:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fritstillet ved konkurs - hva\' så?

Mit spørgsmål går ud på følgende:

I sidste uge gik min arbejdsplads konkurs. Da jeg er/var ansat som funktionær, har jeg 3 måneders opsigelse. Lønnen i disse 3 måneder dækkes af Lønmodtagernes Garantifond (LG).

Så langt er jeg med.

Men hvad sker der, hvis jeg får nyt arbejde indenfor de næste 3 måneder?

En kammerat siger, at man så får dobbelt løn, altså både fra LG og den nye arbejdsgiver, mens andre mener at udbetalingen fra LG stopper.

Er her nogen, der kan hjælpe? Da jeg kun er medlem af en a-kasse, kan jeg ikke søge hjælp hos en fagforening.
Avatar billede sigski Nybegynder
03. juni 2001 - 12:19 #1
Jeg er ikke helt sikker men min far har prøvet noget lignende, firmaet gik bare ikke konkurs, han havde 6 måneders opsigelse og hvis han fik et job skulle det modregnes !!! jeg kan ikke forestille mig det er anderledes når LG udbetaler.....de er jo ikke ude på at udbetale penge til folk der i bund og grund ikke har brug for dem.....

Er som sagt ikke 100% sikker men 80%

Sigski
Avatar billede halifax Nybegynder
03. juni 2001 - 12:25 #2
Se svar fra LG her
http://www.atp.dk/web/portal.nsf/mainfrms!readform&Area=LG

Altså: der modregnes.
Avatar billede lawyer Nybegynder
03. juni 2001 - 12:41 #3
Når funktionærens opsigelsesvarsel er på indtil 3 måneder, udgør erstatningen løn indtil opsigelse efter Funktionærlovens §2 kunne være sket, jf. Funktionærlovens §3 stk. 1. Eventuel løn fra ny stilling i opsigelsesperioden skal IKKE modregnes, da der er tale om en mimimanerstatning.

Hvis de opsigelsesvarsel er MERE end 3 måneder, gælder som udgangspunkt det samme. Eventuel løn fra ny stilling i opsigelsesperioden SKAL modregnes i erstatningen, men erstatningen udgør dog som minimum 3 måneders løn jf. Funktionærlovens §3 stk. 2, uanset om du oppebærer løn fra anden ansættelse i opsigelsesperioden, da der er tale om minimalerstatning.

Du kan se lovgivningen på www.retsinfo.dk
Avatar billede daae Nybegynder
03. juni 2001 - 12:46 #4
halifax: Jeg går ud fra, at du hentyder til

\"Ja. Indtægt fra anden beskæftigelse i opsigelsesperioden skal normalt trækkes fra den erstatning, vi udbetaler for opsigelsesperioden. Der gælder dog særlige regler for funktionærer.\"

Jeg var ansat som funktionær.
Avatar billede daae Nybegynder
03. juni 2001 - 12:47 #5
lawyer: I lægmands ord .. : Jeg mister IKKE min ydelse fra LG, hvis jeg får andet arbejde indenfor de tre måneder?
Avatar billede lawyer Nybegynder
03. juni 2001 - 14:25 #6
Præcis, det er hvad Funktionærloven foreskriver, men send en mail til LG for at være sikker. Jeg er lidt rusten i arbejdsret da jeg kun sjældent beskæftiger mig med det.
Avatar billede daae Nybegynder
03. juni 2001 - 14:32 #7
lawyer: Takker ... jeg hører lige LG ad for at være 100% sikker :o)
Avatar billede halifax Nybegynder
03. juni 2001 - 14:48 #8
daae > Ja, det var præcist hvad jeg havde læst på LG\'s site. Godt du har funktionærstatus.
Anyway - good luck med at finde nyt job, måske efter en lille pause/ferie oven på en så voldsom oplevelse som konkurs, hvor din/familiens situation pludselig - og uforskyldt - sættes i et andet lys.
Avatar billede daae Nybegynder
03. juni 2001 - 14:59 #9
halifax: Takker :o)

Jeg er nu fuld af forhåbning, selvom edb-branchen kører på nødblus. Hvis jeg ikke får et arbejde må jeg lave eksperten2.dk ;o)
Avatar billede lawyer Nybegynder
03. juni 2001 - 21:08 #10
Apropos Eksperten2 så har tdaugaard lavet den ynkeligste kopi af Eksperten. Se : www.solutions2all.dk.

Den er en TRO kopi...bare lidt grimmere og meget mere uoverskuelig. Hvis den var blå ville jeg nok slet ikke registrere at jeg var gået forkert :-))
Man siger hurtigt ironisk til sig selv..neeej hvor nyskabende ;-)