Avatar billede jacotex Nybegynder
11. juni 2007 - 22:53 Der er 49 kommentarer og
1 løsning

Bærbar gider ikke?

Hejsa for et par måneder siden begyndte min bærbar at slukke sig selv efter 3 sek i windows... hver gang... så fik jeg min ven til at prøve at lave den men .. kunne han, ikke prøver selv :P

nu er jeg kommet så langt så jeg er igang med en windows installation da den gamle kom med en fejl
men jeg kan ikke engang nå de 10% i formatteringen så er den død..
Avatar billede victor-1 Nybegynder
11. juni 2007 - 22:56 #1
Prøv denne vejledning - http://www.eksperten.dk/artikler/1104
Avatar billede team1885 Nybegynder
12. juni 2007 - 00:13 #2
Det er måske varmedød? Har du set efter ventilatoren på CPUén? Det kan også være ramfejl.
Hvis der er en ventilator på dit grafikkort kan også den være støvet.
Avatar billede jacotex Nybegynder
12. juni 2007 - 13:50 #3
Har ikke nogle problemer med at installere xp .. :P den går bare ud efter et par min. den har været tændt... Prøver at kiggeefter ventilator ? og støvsuge godt igennem :P
Avatar billede jacotex Nybegynder
12. juni 2007 - 14:46 #4
Har prøvet at støvsuge men den slukkede ned igen :P men der gik da meget længere tid :S.. har problemer med at komme ind i computern. så ved ikke lige hvotdan jeg kommer ind
Avatar billede team1885 Nybegynder
12. juni 2007 - 15:08 #5
Jeg har aldrig selv haft en bærbar, så det ved jeg ikke. Men når det har hjulpet lidt, så
er det forhåbentlig et varmeproblem som kan løses. Du skal helt ind til CPUén hvor både
ventilator og køleribberne skal renses for støv og nullermænd.
Jeg så engang - hos en reparatør - en bærbar som var åben, og lagde mærke til, at der i
i bagdelen, sad en hel række små ventilatorer, og de skal jo også køre perfekt.
Så hvis ikke victor-1 kan forklare dig, hvordan man åbner netop dit bærbar mærke og kommer
ind til det helligste, skal du nok lukke her og åbne det som et nyt spørgsmål.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
12. juni 2007 - 15:15 #6
Jeg var ikke i tvivl om, at du godt kunne installere XP. Det jeg ville frem til var, at du (hvis det er muligt for dig) skulle prøve at fjerne alle partitioner på harddisken og derefter oprette nye.
Ellers prøv Active KillDisk - http://www.killdisk.com/

Det jeg hæfter mig ved er, at computeren går kold allerede under formateringen. Hjælper mine råd ikke, KAN det være harddisken som er stået af, eller måske er ved det.
Avatar billede jacotex Nybegynder
12. juni 2007 - 16:11 #7
ser ud til harddisken virker (tror jeg) da den går ud inden man kommer til at pille ved harddisken i xp installationen. :P (hvis man lader den stå i de der 5-10 min.)

har et andet problem : kan ikke rigtigt komme ind i computern ved graffikkortet og det der da skærmen spære for de 3 skruer som holder den del sammen :/ og ved ikke lige hvordan jeg skal få skærmen af uden at rive det der ved ledningerne i stykker :P?

forresten er det en Medion FID 2010 (fra aldi 2003?) med en P4 2,53ghz cpu
Avatar billede team1885 Nybegynder
12. juni 2007 - 16:39 #8
Det er næppe harddisken som får computeren til at slukke. Men det er nemt at
efterprøve. Tag strømmen fra harddisken. Hvis computeren alligevel slukker
af sig selv, så kan det jo ikke være det.
Avatar billede jacotex Nybegynder
12. juni 2007 - 17:15 #9
hmm jeg kom ind :P nogenlunde kom ind nok til at kigge blæserne (var 2 :P) der sad en halv stor nullermand i den ene :P men ellers ikke meget, og prøvede også lige at tjekke om de kørte begge 2 :P og ja det gjorde de ;D så tester om den slukker nu :P og nej det er ikke harddisken :P
Avatar billede jacotex Nybegynder
12. juni 2007 - 17:20 #10
og det virkede ikke :S , kan det være rammene ?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
12. juni 2007 - 17:24 #11
Er det det samme, om du kører på batteri eller med strømadapter?

Har du kontrolleret forbindelsen mellem batteri og computeren og mellem stikket i væggen og computeren?
Avatar billede jacotex Nybegynder
12. juni 2007 - 17:28 #12
jep har prøvet at køre på batteri (med strømforsyning) og uden strøm forsyning og uden batteri med kun strømforsyning :P
Avatar billede jacotex Nybegynder
12. juni 2007 - 17:28 #13
har prøvet at smide den ene ram blok over i det anede slot og se om det hjælper :Pden kører endnu så :P
Avatar billede jacotex Nybegynder
12. juni 2007 - 17:32 #14
og der gik den kold :/
Avatar billede victor-1 Nybegynder
12. juni 2007 - 17:32 #15
Og forbindelsen?

Prøv at pille batteriet ud og rense kontaktfladerne med en vatpind - helst med lidt (LIDT) isopropanol - alternativt med noget så "lækkert" som spyt (også kun lidt).

Der kan også være dårlig forbindelse et sted mellem strømstikket i væggen og computeren.
Avatar billede jacotex Nybegynder
12. juni 2007 - 17:34 #16
skal jeg købe nogle ram ? og hvis ja :P hvad med de her ? http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=99301

dem der sidder i er pc2100 (siemens) og der står på soklen 2.5v
Avatar billede jacotex Nybegynder
12. juni 2007 - 17:36 #17
batteriet .. :P har ikke lige sådan en kontakt"Flade" så ser ikke rensenem ud men den er også meget clean så tror ikke det er det ...
Avatar billede jacotex Nybegynder
12. juni 2007 - 17:37 #18
prøver at boote til MS-DOS og se om den også går ud der ...
Avatar billede team1885 Nybegynder
12. juni 2007 - 17:41 #19
Avatar billede jacotex Nybegynder
12. juni 2007 - 21:51 #20
Okay jeg kørte memtest v1.70 den kørte i 7:40 min ( 43% ) og så kig den ud :P
Avatar billede jacotex Nybegynder
12. juni 2007 - 21:52 #21
43% i den første pass test
Avatar billede jacotex Nybegynder
12. juni 2007 - 21:53 #22
Håber at den kan svare på noget :P
Avatar billede jacotex Nybegynder
13. juni 2007 - 07:58 #23
er det så rammene som er defekte? da den går ud i ram test (under win98 MS-DOS) ?
Avatar billede jacotex Nybegynder
13. juni 2007 - 09:30 #24
okay prøvede lige at filme det :P når alt det der der covers, keyboard osv. er af.. så går den ud som et lyn.. http://dkgamez.net/buubaa.avi
Avatar billede jacotex Nybegynder
13. juni 2007 - 09:31 #25
lol så puttede jeg det på igen og nu kører den i ms-dos og bliver ved og ved :S ? snart en halv time lol
Avatar billede jacotex Nybegynder
13. juni 2007 - 10:30 #26
og den kører stadig (i DOS) lol var det fixed at tørre min finger hen over heatsinken ? (for at fjerne de små støvkorn) som man kun kunne se i lysset :P
Avatar billede jacotex Nybegynder
13. juni 2007 - 11:01 #27
okay den blev ved med at køre i DOS men så prøvede jeg at instalere windows men der gik den ud næsten lige med det samme... hvad skal jeg gøre ???
Avatar billede jacotex Nybegynder
13. juni 2007 - 11:56 #28
Skal jeg købe ny harddisk, notebook cooler eller ram ? eller hvad skal jeg gøre :/?
Avatar billede jacotex Nybegynder
13. juni 2007 - 12:23 #29
nu er jeg ikke i tvilv :P det er 100% varmeproblem :/ smed en 200 mm og en 300 mm til at køle ude på coveret og det virkede :P (larmer ad helvede til)
Avatar billede jacotex Nybegynder
13. juni 2007 - 12:23 #30
er kommet igennem 3 tests i ramtesten nu
Avatar billede team1885 Nybegynder
13. juni 2007 - 12:23 #31
Jeg har desværre svært ved at overskue hvad der sker hos dig:)
Ok, du startede en ramtest, som ikke blev gennemført, fordi computeren gik ud.
Det viser jo desværre ikke hvorfor computeren gik ud, og dermed heller ikke om rammene er syge.
Men så vidt jeg husker, kom du ikke helt ind til CPUén og fik renset ribberne og det hele, og
det er du nød til for at vide om der er noget galt der.
Hvis du har en bordventilator, kan du måske få et fingerpeg ved at lade den blæse direkte
ned i hardwaren, og se om computeren kører i betydelig længere tid.
Avatar billede jacotex Nybegynder
13. juni 2007 - 12:31 #32
okay jeg har haft 2 kørene til at blæse i siderne, men har ikke prøvet Ned i hardwaren :) og okay prøver det, men jeg er kommet ind til cpu'en og køleren

billede: http://dkgamez.net/ftp/upload/mobil/13062007116.jpg
Avatar billede team1885 Nybegynder
13. juni 2007 - 12:56 #33
Hvordan så det så ud ved køleribberne og ventilatoren? Og ser det ud til, at ventilatoren
kører hurtig nok?
Hvis du kan starte op med din win98, så prøv at lægge speedfan ind. Den er ikke helt
nøjagtig, men giver alligevel et værdifuld fingerpeg om temperaturen.
http://www.softpedia.com/progDownload/SpeedFan-Download-4103.html
Avatar billede jacotex Nybegynder
13. juni 2007 - 13:00 #34
prøver :) med flash usb ..
Avatar billede jacotex Nybegynder
13. juni 2007 - 13:01 #35
det er noget dumt noget at putte en desktop CPU i en bærbar :/ den føles som 60-70 grader når jeg rør den lige efter den går ud
Avatar billede team1885 Nybegynder
13. juni 2007 - 13:10 #36
"en desktop CPU i en bærbar" ? Hvordan det? Du har vel den som hører til bundkortet?
Avatar billede jacotex Nybegynder
13. juni 2007 - 13:18 #37
ja ... men det er ikke en mobile cpu lol :P hvordan installere jeg det der speedfan i MS-DOS ?
Avatar billede jacotex Nybegynder
13. juni 2007 - 13:23 #38
eller har du noget andet som jeg kan se temps med i win98 DOS ?
Avatar billede team1885 Nybegynder
13. juni 2007 - 13:27 #39
Nej hvis du ikke kan åbne din win98 kan Speedfan ikke installeres. Ellers kan man kun se
temperaturen i bios.
Avatar billede jacotex Nybegynder
13. juni 2007 - 13:41 #40
okay nu skete det :P jeg fik installeret xp med dit råd :P med mine 2 store bord ventilatore blæse lige ned på CPU'en (måtte flashe noget i BIOS'en for at den gad køre mit xp pro - lol) så om en 10 min. kan jeg komme ind i speedfan :P men smid du et svar :D
Avatar billede team1885 Nybegynder
13. juni 2007 - 14:19 #41
Tak men jeg skal ikke have point:)
Avatar billede jacotex Nybegynder
13. juni 2007 - 15:10 #42
lol jo dit råd virkede nu kører den perfekt :P efter at have samlet den igen med xp installeret :O lig et svar :P
Avatar billede team1885 Nybegynder
13. juni 2007 - 15:21 #43
13/06-2007 14:19:43 :)
Men hvad sker der når du fjerner bord ventilatorene, går den på måsen?
Avatar billede jacotex Nybegynder
13. juni 2007 - 16:42 #44
nej den køre videre men nyt problem :P har ikke set et ENESTE af de der "pludselige slukninger" siden :) (uden blæsere) men nu fryser min skærm hele tiden :P i windows
når jeg opdatere
Avatar billede team1885 Nybegynder
13. juni 2007 - 17:05 #45
Ja du har helt klart et varmeproblem. Det er formodenlig din CPU som bliver
for varm.
Avatar billede jacotex Nybegynder
13. juni 2007 - 19:01 #46
hmm ja fuck det ;D køber en Zalman notebook køler dims til 400 kroner som køler hele bunden...
men har fået blæserne helt ud og pustet luft ind i :P der røg en lille smule ud ...

lig nu et svar for satan da :P dit ventilator råd har fixed det .. så jeg kunne komme ind ..
Avatar billede valbyhus Nybegynder
13. juni 2007 - 19:44 #47
Ok! Så køber jeg en pose pepernødder for dem:)
Avatar billede valbyhus Nybegynder
13. juni 2007 - 19:45 #48
Undskyld jeg er kommet ind på det forkerte spørgsmål:(
Avatar billede team1885 Nybegynder
13. juni 2007 - 22:30 #49
Ja hvis du absolut vil give point:)
Angående Zalmann køler, så læg mærke til, at nogle af dem spændes fast fra bagsiden
af bundkortet. Så man skal nærmes skille computeren af, for at montere den.
Avatar billede jacotex Nybegynder
14. juni 2007 - 13:13 #50
der findes jo kun en slags på edbpriser af dem som man montere nedenunder :P (en sort og sølv)