Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
20. juni 2007 - 15:50 Der er 45 kommentarer

Google reklamer på PRO?

Hvor underligt det måske end lyder, så betaler jeg mit PRO-abonnement for at kunne vælge reklamer fra, men det har jeg det sådan set fint med. Det er yderst sjældent at jeg selv spørger om noget herinde, men det sker da. Langt oftere svarer jeg på spørgsmål og gør det så kvalificeret jeg kan. Hvor mange point jeg har eller, hvilken placering jeg ligger på, interesserer mig ikke.

Men, jeg har svært ved at acceptere at se Google-reklamer alle vegne på eksperten.dk nu, når det netop er en betalt PRO-konto. Jeg synes det er en meget kortsigtet og fantasiløs forretningsstrategi. Incitatementet for at købe PRO, falder gevaldigt med denne devaluering - hvad er pointen nu? Hvad forsvarer at støtte eksperten.dk økonomisk med et abonnement? Der skal da netop være noget positivt, noget supersmart at komme efter for at folk vil bruge penge for at 'få lov' til at besvare spørgsmål.

Jeg undrer mig. Lad mig høre andres meninger og gerne en uddybende begrundelse fra IDG om beslutningen.
Avatar billede snowball Novice
20. juni 2007 - 15:52 #1
Har du fjernet alle markeringer under Reklamer på http://www.eksperten.dk/konto.phtml?option=prefs

Reklamen i toppen vil ikke blive fjernet selvom du er Pro.
Avatar billede vejmand Juniormester
20. juni 2007 - 15:55 #2
snowball >> Jeg har fjernet alle de markeringer, og har alligevel samme problem som spørger. (Og samme holdning)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
20. juni 2007 - 15:56 #3
Alle markeringer er fjernet mht. reklamer - jeg har intet ændret i den seneste tid. Det er først indenfor de seneste par dage at der er kommet Google Ads rundt omkring.
Avatar billede screem_brille Novice
20. juni 2007 - 15:58 #4
hvor ser i de reklamer ? (kan i ikke tage et screenshot ?) og poste det på http://imageshack.us/
Avatar billede screem_brille Novice
20. juni 2007 - 16:03 #5
reklamen i top kan fjernes hvis man benytter firefox og adblock udvidelsen
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
20. juni 2007 - 16:08 #6
Jeg er helt med på at banneret i toppen desværre er en fast del - uanset PRO eller ej. Og jeg er også bekendt med at det kan fjernes med diverse plugins, men det er sådan set sagen ligegyldig. Jeg forstår ikke princippet med at have reklamer på en betalt konto - jeg synes det er en misforstået idé.

Her er et par screendumps:
http://www.tapetet.dk/eksperten/googleAds1.gif
http://www.tapetet.dk/eksperten/googleAds2.gif

Reklamerne ligger i venstre side og lige over listen med spørgsmål i midten (som faneblade) på det første screendump. På det næste ligger der reklamer til venstre, for neden og til højre.
Avatar billede vejmand Juniormester
20. juni 2007 - 16:15 #7
larsholmgaard_dk >> Yes, sådan ser min også ud, jeg er helt enig i dine synspunkter.  :-(
Avatar billede vejmand Juniormester
20. juni 2007 - 16:34 #8
Hmmm, der blev lidt stille her???  :-)
Avatar billede screem_brille Novice
20. juni 2007 - 16:49 #9
jeg ser ikke de reklamer hos mig, så skift til en ordenlig browser og I slipper for dem ;)
Avatar billede vejmand Juniormester
20. juni 2007 - 16:51 #10
screem_brille >> Det er jo ikke det spørgsmålet/synspunktet går på.
Prøv nu at læse spørgsmålet!
Avatar billede snowball Novice
20. juni 2007 - 17:06 #11
Jeg har dem også - de er åbenbart lige blevet sat ind, så det var derfor jeg ikke lige var helt med på hvad der var tale om.

Jeg tager fat i IDG og får en forklaring!

Snowball / Admin
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. juni 2007 - 20:02 #12
GGG nananana jeg har dem ikke nanananana ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. juni 2007 - 20:08 #14
screem_brille
Den oerdentlige browser er IE - er der andre??? :D
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
20. juni 2007 - 21:38 #15
Som jeg skrev tidligere så er det fuldstændigt ligegyldigt om det er muligt at fjerne reklamerne på anden vis end via eksperten.dk's opsætning, eller hvilken browser folk bruger. Jeg er som sagt helt med på at det er muligt at fjerne, men det er princippet i at en betalt service devalueres, som jeg reagerer på.

Jeg fjerner heller ikke bare olielampen i min Audi, hvis den begynder at lyse - så hellere løse problemet inden slæden går ned. I dette tilfælde synes jeg det er et problem for ekspertens forretningsstrategi at PRO-abonnementet falder i værdi. Jeg ved ikke, hvor stor en del af sitets brugere, der er betalende medlemmer, men personligt kan jeg ikke se nogen grund til at støtte IDG's website når fordelen ved at gøre det formindskes ved at pumpe reklamer ind, hvor som helst der er et par pixels til rådighed. Hvis jeg (og vejmand ikke at forglemme!) ikke er de eneste, der tænker sådan, så synes jeg bestemt man skal revurdere den beslutning.

I mine øjne mangler der en forretningsstrategi, et længeresigtet mål, et komplet redesign både logisk og grafisk, en omprioritering af eksperten.dk samt en god del ambitioner og det har der manglet i flere år. Jeg kunne godt tænke mig at eksperten.dk blev mere web2.0-ish. Det er dog en helt anden snak, men hvis dette er et skridt i den retning man kan forvente fremover, så er det efter min mening den forkerte vej vi går.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. juni 2007 - 22:26 #16
Helt enig - er pro og bruger kun ekspertens opsætning til at fjerne reklamer.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
20. juni 2007 - 22:53 #17
Mystisk! Hvordan kan det være du ikke har de nye reklamer?
Avatar billede screem_brille Novice
20. juni 2007 - 22:56 #18
larsholmsgaard hvem spørg du ?
Avatar billede snowball Novice
20. juni 2007 - 22:59 #19
Der findes en del måder at få diverse reklamer til at forsvinde, så mon ikke john_stigers benytter sig af en (eller flere) af dem ;)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
20. juni 2007 - 23:03 #20
John skriver "er pro og bruger kun ekspertens opsætning til at fjerne reklamer." - hvilket jeg går ud fra betyder at han netop ikke laver tricks med plugins osv. til at fjerne reklamerne. Er det korrekt forstået John?
Avatar billede vejmand Juniormester
21. juni 2007 - 07:50 #21
Hvis det kan gøres via Ekspertens opsætning, er der så ikke en venlig sjæl der vil fortælle hvordan? Altså via ekspertens opsætning, så ingen burde være i tvivl.  :-)
Avatar billede snowball Novice
21. juni 2007 - 08:27 #22
Det kan IKKE gøres via opsætningen på Eksperten.
Avatar billede mugs Novice
21. juni 2007 - 13:18 #23
Er PRO - men har ingen reklamer!
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
21. juni 2007 - 13:24 #24
Mystisk. Og du (mugs) bruger heller ingen anti-ad plugins eller lignende?
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. juni 2007 - 17:11 #25
Bruger _INTET_ udover den indbyggede popupstopper, og selv med den slået fra vises den reklame ikke.
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. juni 2007 - 17:13 #26
Selv hvis jeg vælger at alle boxe skal vises i højre side, kommer den ikke frem.
Avatar billede snowball Novice
21. juni 2007 - 22:34 #27
john_stigers: Hvad med din HOSTS fil - inderholder den noget udover locahost?
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. juni 2007 - 22:41 #28
Du siger noget....
IE spyad er vist installeret...
Tjekker!
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. juni 2007 - 22:44 #29
Nope:

# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# Dette er HOSTS-eksempelfilen, der bruges af Microsoft TCP/IP til Windows.
#
# Denne fil indeholder IP-adressetilknytninger til værtsnavne. Du bør ikke
# angive flere end en post pr. linje. IP-adressen skal placeres i den første
# kolonne efterfulgt af det tilsvarende værtsnavn.
# IP-adressen og værtsnavnet kan adskilles af mindst ét mellemrum.
#
# Kommentarer (som disse) kan indsættes på individuelle linjer eller efter-
# følge computernavn. Kommentarer skal anføres med nummertegn '#'.
#
# Eksempel:
#
#      102.54.94.97    rhino.acme.com          # kildeserver
#      38.25.63.10    x.acme.com              # x-klientvært

127.0.0.1      localhost
Avatar billede kenp Novice
21. juni 2007 - 23:10 #30
jeg er også pro. har ikke de google reklamer.. og bruger intet for at fjerne dem (udover panelet i EXP) ej heller med plugins eller hostfil. eller noget andet.
Avatar billede kenp Novice
21. juni 2007 - 23:17 #31
Nå nu kom de også hos mig.. (når jeg er på spørgsmål oversigterne) efter jeg prøvede at rode med dem.. så var de er pludselig.. såååå.
Avatar billede vejmand Juniormester
22. juni 2007 - 05:52 #32
Jeg har nu fået dem væk i min browser:

Funktioner -> Internetindstillinger -> Sikkerhed -> Internet -> Brugerdefineret niveau -> Under "Active scripting" har jeg sat prik i "Deaktiver"

Jeg har så bare ingen anelse om hvordan det ellers påvirker brugen af browseren, om der vil være situationer hvor jeg mangler et eller andet?
Men det må vi jo se, indtil videre ser det ud som om det er løsningen for mig.  :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
22. juni 2007 - 05:58 #33
Hmmm, det duede så ikke lige alligevel, menulinjen "Forside Sektioner Konto o.s.v" forsvandt.  :-)

Men, mon ikke det er under "Sikkerhed" der skal ændres et eller andet, for at det funker?
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
27. juni 2007 - 09:22 #34
En mail jeg netop har fået i dag:

-----

Kære larsholmgaard_dk

Dit abonnement på Eksperten Pro vil ophøre Wednesday den 27. June 2007

Jeg håber du er tilfreds med Eksperten Pro og ønsker at forny dit abonnement.
Du kan forny dit abonnement via www.exp.dk/pro

Venlig hilsen

Eksperten

-----

Jeg har i tidens løb deltaget i 980 spørgsmål, besvaret 302 (uden pres fra min side - ganske frivilligt fra spørger) og selv oprettet 62 spørgsmål. Er der nogen rigtig god grund fra IDG om at jeg skal fortsætte med at støtte dem både økonomisk OG deltagelsesmæssigt? Jeg begynder at få svært ved at se det, desværre.
Avatar billede snowball Novice
27. juni 2007 - 12:27 #35
De pågældende reklamer er fjernet igen, og der er ingen planer om at indføre dem igen i denne version af Eksperten.

Det skal ikke være nogen hemlighed at Eksperten ikke er en guldgrube for IDG. Google's reklamer har fungeret udmærket på andre IDG sites, så derfor ønskede de også at teste det på Eksperten. De var dog desværre ikke helt opmærksom på hvilke fordele et Pro medlemsskab har på Eksperten, så derfor gav det lidt ridser i lakken af der pludselig kom flere reklamer på site'et.

Dette er der så taget hånd om nu.

Snowball / Admin
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
27. juni 2007 - 12:52 #36
Kanon! Så vil jeg genoverveje at fornye mit PRO-abonnement, men jeg vil lige se tiden lidt an. Stor ros for din og IDG's reaktionstid på et svar og dertilhørende handling.

Jeg er ikke overrasket over at sitet ikke er nogen guldgrube i økonomisk henseende. Det undrer mig ikke. Eksperten.dk har brug for nytænkning for at kunne tjene penge hjem og det håber jeg der satses på i kommende inkarnationer af sitet. Hvis det fx. er en ambition for eksperten.dk at folk køber et abonnement, så giv dem (os) dog en større gulerod for at få os til at betale for det. Det er trods alt vel nok Danmarks største vidensbank med alt vedrørende IT og sitet har en trofast hob af folk, der svarer på spørgsmål ganske og aldeles gratis - det bør belønnes og tilskyndes bedre.

Giv folk en større bonus for at skrive artikler, så der kommer flere på banen. Saml de bedste i et Libris-hæfte, som trykkes og sælges. Forfatterne får en del af fortjenesten.

Giv folk mulighed for at købe point via mobiltelefonen. Send en sms og få 1000 point for en 10'er eller noget i den stil.

Få søgefunktionen til at virke. Ganske enkelt.

Der er muligheder nok, men det kræver at man sætter sig ned og finder ud af, hvad man vil med sitet og dets fremtid. Tænker ud af boksen. Prioriterer andeledes.

Og ja, det er selvfølgelig et spørgsmål om økonomi lige nu og her - det er jeg helt klar over. Men, jeg spår desværre ikke økonomien for eksperten.dk nogen forbedring i de kommende år, hvis der ikke sker nogle markante ændringer på sitet og i strategien omkring den finansielle bæregrund.

Dette er ikke en kritik af nogen personligt, men mere en kommentar til den generelle holdning hos IDG, der jo nødvendigvis må stå med hovedansvaret for eksperten.dk og dets filosofi.
Avatar billede vejmand Juniormester
27. juni 2007 - 13:14 #37
snowball >> Sådan! Dejligt at se det kan lade sig gøre at få noget (skidt) ændret forholdsvis hurtigt. Tak for det.  :-)

Også tak til til larsholmgaard_dk for at bringe spørgsmålet op. Jeg tror andre end jeg tænkte: Det nytter nok ikke alligevel!

Men det gjorde det jo så alligevel, og det lover da godt for fremtiden.  :-)
Avatar billede snowball Novice
27. juni 2007 - 13:22 #38
Lars: Det er netop en sådan process vi er i gang med. Den har desværre bare taget meget længere tid end vi havde håbet på. I første omgang gælder det om at få lavet en stabil Eksperten som virker som den skal uden de små spidsfindigheder vi kender i dag. Derefter går vi så reelt i gang med at udvikle nye features.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
27. juni 2007 - 13:37 #39
Snowball: Super, det glæder jeg mig til at se. :-)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
21. august 2008 - 09:55 #40
Nu er der gået over et år siden jeg oprettede dette spørgsmål. Karma-systemet er blevet fjernet, hvilket er fint. Hvad er der ellers sket?
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
01. september 2008 - 12:16 #41
Nå, det var ikke meget. Jeg kan ikke sige at det overrasker mig, desværre.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. september 2008 - 14:44 #42
Når der er en ny version af eksperten på vej, så er det nok begrænset hvad der kommer af nye ting ;)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
01. september 2008 - 15:16 #43
Ja, det lyder meget rimeligt. Men, 'den nye version' har vel praktisk talt været undervejs i adskillige år efterhånden. Min pointe var at høre om der overhovedet var sket noget som helst siden spørgsmålet blev oprettet for et år siden. Jeg har ikke været på eksperten.dk ret meget siden jeg stillede spørgsmålet og så ingen motivation for at forny mit PRO-abonnement - og det er sgu da trist.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. september 2008 - 20:23 #44
http://www.eksperten.dk/spm/708419

Ja jeg er spændt på hvad det bliver til.

Snowball, skal der snart beta testes?
Avatar billede snowball Novice
01. september 2008 - 22:08 #45
Jeg tør ikke sige noget om hvornår hvad er klar, for planerne er blevet ændret utallige gange, og jeg har allerede "brændt fingrene" et par gange ved at sige noget som ikke holdte stik.

Derfor bliver der ikke meldt noget ud før jeg er helt sikker på det kan overholdes ;)