Avatar billede nitteprins Nybegynder
27. juni 2007 - 20:09 Der er 3 kommentarer

GPS problemer med Nokia N95

Hej eksperter,

For lidt over en måned siden købte jeg en Nokia N95 og jeg så der med frem til at bruge GPS'en. Jeg har dog desværre konstateret at det ikke er lige til. Jeg har næsten givet op nu, men jeg tænkte, at jeg vil give jer ekseperter en chance, for som oftest har jeg oplevet at der altid er kloge hoveder her inde som ved alt om alt :-)

Jeg kan som sagt ikke få min GPS til at virke. Her vil jeg kort liste hvad jeg har gjort indtil nu for at få gang i GPS'en:

1) Softwareopdatering (TDC har netop opdateret tlf. igen)

2) Holdt telefon i 45 graders vinkel, som der står skrevet man skal.

3) Holdt slideren åben hver gang jeg forsøger at bruge GPS'en

4) Sørger for at min hånd ikke dækker over GPS modtageren.

5) Downloadet kort til Micro SD, via Smart2Go klienten.

6) Købt taleopgradering/Navigation fra dør-til-dør til N95'eren

7) Gendannet fabrikindstillinger (Nokias anbefaling)

8) Givet telefon op til 15 min til at få et signal til satelliten (uden succes).

9) Forsøgt at få signal på en mark på en højtryks dag (således skulle intet bebyggelse eller vejrfænomen kunne blokere signalet).

10) Forsøgt at få signale adskellige steder i Danmark (både i omgivelse med og uden tæt bebyggelse).

Jeg får som sagt intet signal og det er ganske enkelt træls.

Jeg har prøvet at gå ind under "satellitoplysninger" og her kan jeg af og til se at der er forbindelse til en satellit (tlf. skriver f.eks.: "satellit 1"). Det kunne altså tyde på at der en eller anden forbindelse til en satellit?

Nu har jeg været nede hos TDC, hvor telefonen er købt, og de er ikke i stand til at hjælpe mig. De ved intet om noget, hvilket er en smule rystende og meget belastende. Telefonen har været på værksted i tre stive uger da jeg mistænkte GPS'en for at være defekt. Resultatet er ifølge TDC at alt virker som det skal - med andre ord, alt fungerer ifølge TDCs teknikere.

Jeg har nu igen prøvet at fange et signal og jeg har stadigvæk intet held med det. Det nye lidt underlige fænomen, som jeg oplever her efter telefonen har været på værksted, er at hver gang jeg åbner "kort" så zoomer telefonen automatisk ind på en adresse i Odense. Dette skulle ifølge manualen ske når der er et GPS signal. Dog bor jeg slet ikke er i nærheden af Odense - tværtimod befinder jeg mig i København. Desuden zoomes der på Odense uanset om jeg befinder mig inde døre eller udendørs - altså kunne de tyde på at der er låst en position, som der zoomes ind på hver gang "kort" aktiveres.

Jeg er som sagt ved at give op. Jeg vil gøre et sidste desperat forsøg her på eksperten, da mine erfaringer med det her sted er meget positive.

Er der nogle af jer der har haft en lignenede elendig oplevelse med N95'eren. Jeg vil blot høre inde jeg går ned til TDC og forlanger at få byttet telefonen til en anden model - har overvejet Nokia 6110 model (Navigator). Denne skulle ifølge anmeldelserne være "lysår" foran N95'eren, når det kommer til GPS-delen.

Mvh.

Søren
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2007 - 23:44 #1
hejsa

- Min dagligdag består blandt andet af at sælge sådanne telefoner. Og så netop ikke lige en Nokia N95'er! Den udbyder jeg sælger for at indtil videre ganske enkelt valgt ikke at have N95'eren i sortiment endnu fordi der er alt for mange problemer med den. Der er simpelthen alt for mange fejl i operativsystemet til Nokia N95 endnu. Dette vil sige at selvom du får en softwareopdatering fra TDC (egentlig fra Nokia) så vil dette stadig ikke hjælpe dig... Da fejlen stadig ligger i softwaren, så er vi ligesom lige vidt.

- Vi ved jo alle i dag at Nokia i den grad er overanstrengt med sådan noget. De har ganske enkelt ikke ressourcer nok til at holde deres software ved lige og heller ikke at give en ordenlig support på deres telefoner når det kommer til stykket. Og en af Nokias svagheder er netop det med softwaren, det gælder ikke kun N95'eren men faktisk alle deres telefoner - men de har da virkelig været uheldige med N95'eren...

Så jeg vil anbefale dig at få en anden telefon - en som ikke er helt så avanceret hvad software angår...

\Dan
Avatar billede nitteprins Nybegynder
29. juni 2007 - 19:31 #2
Hej Dan,

Tak for dit svar.

Jeg har nu fået en Nokia 6110 - TDC gad ikke at høre på mit brok mere :-) - og jeg må sige at det er en fornøjelse at bruge den. GPS'en fungerede efter 2 min og alt var klar og parat til at køre.

Til alle andre kan jeg kun sige at jeg er 100% enig med dig. Hold jer langt væk fra N95'eren. Den er frygtelig ustabil og Nokia har proppet for mange funktioner i den - resultat er en ustabil telefon med defekte enheder og funktionaliteter.

/Søren
Avatar billede Slettet bruger
30. juni 2007 - 23:02 #3
hehe... jamen det var da godt at det så virker nu med den nye telefon...!

- og hermed et svar så.

\Dan