Avatar billede datasource Nybegynder
30. juni 2007 - 00:40 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Uhyggelig film ?

Hej eksperter

Jeg står og skal have nogle på besøg her søndag og derfor har jeg overvejet at leje en god gyser..
Men jeg må ærligtalt indrømme at jeg er lidt blank på det område så er der ikke nogle herinde der kender en virkelig uhyggelig film som er relativt ny ?
Avatar billede kalp Novice
30. juni 2007 - 01:25 #1
The Amityville Horror
The Omen

og ellers er det nemt nok at finde noget nyt og scary på hylderne når først man står i butikken:)
Avatar billede dytti Novice
30. juni 2007 - 06:58 #2
Gothika
Signs
Saw (etteren)
The Fog

Og min absolutte favorit - Som desværre er meget svær at finde på hylderne:
The entity
Avatar billede dytti Novice
30. juni 2007 - 07:02 #3
Avatar billede thesheriff Nybegynder
30. juni 2007 - 07:22 #4
Ondskabens Hotel (The Shining)
Avatar billede agazoth Nybegynder
30. juni 2007 - 08:08 #5
Hostel er sidste års perle: http://www.imdb.com/title/tt0450278/ realistisk og meget skræmmende. Nyt og originalt plot.

Rob Zombie har også lavet et par moderne klassikere: "House of 1000 Corpses" (http://www.imdb.com/title/tt0251736/) og "The Devils Rejects" (http://www.imdb.com/title/tt0395584/). Begge film er en hyldest til traditionen fra Dawn of th Dead, The Texas Chainsaw Massacre og The Hills Have Eyes.

Nyindspilningerne af de 2 sidstnævnte kan også gå an, hvis de ikke er set endnu, men de er i høj grad strippet for de klassiske isnende gys og i højere grad drejet i actionfilmgenren.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. juni 2007 - 08:29 #6
Avatar billede autolog Novice
30. juni 2007 - 11:43 #7
Helt sikkert og UDEN tvivl Hostel 1 som agaxzoth linker til! Den er for sindsyg!

Hostel 2 er lige kommet og gæt hvad jeg skal se i aften!
Avatar billede datasource Nybegynder
30. juni 2007 - 15:16 #8
Jeg siger mange tak for de gode svar. Efter som 2 af jer anbefaler Hostel så tror jeg at jeg prøver den.
agazoth du ligger bare et svar ;)
Avatar billede kalp Novice
30. juni 2007 - 17:37 #9
Den bliver godt nok katagoriseret ind under gys - men den er rettere bare total klam! :-)

Det er ikke en film hvor man bliver forskrækket i.
Avatar billede agazoth Nybegynder
30. juni 2007 - 21:42 #10
Du må have rigtig god fornøjelse med filmen.

Denne tråd var meget lærerig - jeg skal se Hostel 2 så snart jeg kan komme afsted med det!

Og ja, den er klam og vældig uhyggelig.
Avatar billede steffansp Nybegynder
30. juni 2007 - 22:39 #11
Hov hov drenge..  ;)
Uhyggelig er jo ikke lig med Saw/hostel.. Det er jo ren splatter og ren flænseri, og "intet" uhyggeligt ved dem - man væmmes bare ved dem og håber ikke produceren er sådan i virkeligheden..
Uhyggelig er en film man sidder og "skider i bukserne af skræk"..
Har faktisk ikke fundet ret mange gysere der gør det, som jeg mener begrebet gyser er.. Tit siger folk, at den "her" film er så skræmmende og det er det der puster en stemning op, men så når man har set den - såe jaaa.  :S

Men hyg dig med den film du nu alligevel har valgt ;) Og husk der er meget stor forskel på hvad vi selv finder uhyggeligt...
Avatar billede kalp Novice
30. juni 2007 - 23:12 #12
steffansp >> præcis;)
Avatar billede agazoth Nybegynder
30. juni 2007 - 23:24 #13
Ja, der er mange slags uhyggelig. 13 ghosts er sådan lidt BØH-uhyggelig. Uhyggen i Hostel ligger i realismen. Det er ikke helt utænkeligt, at filmens plot kunne eksistere i virkeligheden. Det kan få det til at løge særdeles koldt ned af ryggen, når man overvejer den mulighed. Men splat er trods alt et element i den uhyggelige ende af filmspektret.

Film som The Others og 6th Sense hører til i gysergenren, men har langt flere træk fra drama-genren. Begge genre har sin charme, men til en rigtig gyserafter hører splat - ellers er det kæreste/kone hygge ;-)

Stephen finder jeg lidt for triviel og småborgerlig, men rent faktisk kan "Rose Red" (http://www.imdb.com/title/tt0259153/) sagtens ses. Den er ret uhyggelig uden at være for dramatisk med kun den nødvendige mængde splat.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. juli 2007 - 01:13 #14
steffansp: Lige mine ord. Af overskriften forstod jeg også gys, ikke splatter.
Avatar billede steffansp Nybegynder
01. juli 2007 - 11:14 #15
Og lig for at tilføje til Agazoth, så er det realismen, jo mere man tænker over det jo mere skræmt kan man faktisk blive.. :)
Avatar billede noerbo Nybegynder
01. juli 2007 - 15:32 #16
Måske lidt sent, men her er mit besyv:

Funny Games er en virkelig fed film, hvis man kan lide en lidt provokerende indgangsvinkel til gysergenren. http://www.imdb.com/title/tt0119167/ Det der gør denne film uhyggelig er at den har taget de normale elementer fra gysergenren og sat dem i et realistisk perspektiv.

Den gamle "A nightmare on Elmstreet" er også meget god, hvis man kan se igennem fingre med effekter, der bærer præg af at være fra midten af 80'erne. http://www.imdb.com/title/tt0087800/

(Den jeg klart vil anbefale): "Misery" er efter min mening en historie, der virkelig formår at skabe en intens stemning, både som bog og som film: http://www.imdb.com/title/tt0100157/
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. juli 2007 - 14:02 #17
Husk at lukke.