Avatar billede jimmydk Nybegynder
08. juli 2007 - 12:48 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

opsætning af site i css ( div )

Hey

Har et lille problem med at få mit css til at virker som hensigten, jeg bruger flere billeder til opsætningen.

Men når indholdet er længere end min-height overlapper de og indholder går hen over resten af side.

Har rodet lidt med z-index men det har ikke haft den virkning jeg har brug for.

Jeg skal have spacebund og bannerbund til at starte hvor indhold stopper.

Håber der sidder en som ikke er lige så grøn som mig selv ;-)

#topbanner
{
    background: url(../design/bannertop.jpg) no-repeat;
    position: absolute;
    top: 10px;
    left: 125px;
    width: 760px;
    height: 83px;
    padding-top: 10px;
    z-index: 1;

}
#spacetop
{
    background: url(../design/space.gif) no-repeat;
    position: absolute;
    top: 93px;
    left: 125px;
    width: 760px;
    height: 20px;
    z-index: 2;
}
#indhold
{
    background: url(../design/indhold.jpg) repeat-y;
    position: absolute;
    top: 113px;
    left: 125px;
    width: 740px;
    padding: 10px;
    z-index: 3;
}
#spacebund
{
    background: url(../design/space.gif) no-repeat;
    position: absolute;
    top: 423px;
    left: 125px;
    width: 760px;
    height: 20px;
    z-index: 4;
}
#bundbanner
{
    background: url(../design/bannerbund.jpg) no-repeat;
    position: absolute;
    top: 453px;
    left: 125px;
    width: 760px;
    height: 86px;
    z-index: 5;
}
Avatar billede carl_r Nybegynder
08. juli 2007 - 13:11 #1
Jeg ved ikke om jeg helt har forstået dit problem, men som jeg opfatter det, vil du kunne klare det ved at bruge position:relative; i stedet for position:absolute;.
Når du bruger position: absolute; placeres containerne uafhængigt af flowet. Med position: relative bliver elementerne placeret i forhold til sidens flow. Sætter du top:10px; for bundbanneret vil det starte 10 pixel under det element, det følger efter. Det vil også sige, at når du bruger den absolutte placering er rækkefølgen i html-filen ligegyldig. Det er den ikke, når du bruger relativ placering.
Avatar billede jimmydk Nybegynder
08. juli 2007 - 13:16 #2
Det løste mit problem takker, smid lige et svar og jeg sender lidt points din vej.!
Avatar billede carl_r Nybegynder
09. juli 2007 - 09:04 #3
Det glæder mig ;-)